Do 2050 r. „drugie lotnisko” w Dubaju mogłoby obsłużyć do 250 milionów pasażerów rocznie.
W związku ze wzrostem ruchu lotniczego oba lotniska w Dubaju planują masową rozbudowę.
Międzynarodowy port lotniczy w Dubaju (DXB) jest najbardziej ruchliwym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym na świecie. Będzie jeszcze bardziej zajęty, a modernizacja o wartości 1,5–2,5 miliarda euro planowana jest na następne 5–7 lat.
Plany – zaprezentowane w zeszłym tygodniu przez dyrektora generalnego Dubai Airports Paula Griffithsa – zakładają, że w ciągu 15 lat DXB obsłuży do 120 milionów pasażerów rocznie.
Ale ten wzrost to wierzchołek góry lodowej.
Kiedy DXB osiągnie szczytową przepustowość, drugi węzeł komunikacyjny Dubaju – międzynarodowy port lotniczy Al Maktoum (DWC) – stanie się „największym lotniskiem na świecie” – twierdzą deweloperzy.
DWC obsługuje obecnie około 1,6 miliona pasażerów rocznie. Jednak do roku 2050 liczba ta może wzrosnąć do ponad 250 milionów.
„Musimy przyspieszyć nasze wysiłki na rzecz poprawy przepustowości istniejącego lotniska w perspektywie krótkoterminowej, która obejmie nas przez następne 10–15 lat” – powiedział Griffiths w zeszłym tygodniu Bloomberg Television.
„W takim razie musimy naprawdę mocno popchnąć rozwój tego dużego.”
Jak będzie wyglądać międzynarodowe lotnisko w Dubaju?
DXB to jedno z największych lotnisk na świecie.
W pierwszej połowie 2023 r. obsłużył 41,6 mln pasażerów, co przekroczyło poziom z 2019 r. w tym samym okresie. Eksperci przewidują, że liczba ta osiągnie 85 milionów rocznie, co będzie spowodowane odbiciem ruchu lotniczego z Chin.
Remont DXB spowoduje, że lotnisko zyska dodatkowe poczekalnie, stanowiska odprawy i siedzenia, a także wprowadzi nowe skanery bezpieczeństwa, które nie wymagają od pasażerów usuwania płynów.
Skoncentrują także restauracje i węzły gastronomiczne w jednej części każdego terminala.
Jak będzie wyglądać Dubai World Central Airport?
Port lotniczy Dubai World Central obsługuje obecnie zaledwie ułamek przylotów do miasta.
Ale deweloperzy opracowują obecnie plany, aby uczynić z niego największe lotnisko na świecie. Dubaj odłożył wcześniej plan ekspansji DWC o wartości 30 miliardów euro, ale można go wznowić.
Lokalne raporty wskazują, że pierwszy etap projektu zwiększy przepustowość lotniska do około 130 milionów pasażerów rocznie, a cała inwestycja obejmie obszar 56 kilometrów kwadratowych.
Dubai South, główny projekt rozwoju obszarów miejskich, drażnił się z projektem w swoich mediach społecznościowych.
„Po ukończeniu #DubaiSouth będzie siedzibą największego na świecie lotniska oraz multimodalnej infrastruktury transportowej łączącej powietrze, ląd i morze” – stwierdzili.
Ślad środowiskowy tej ekspansji będzie prawdopodobnie ogromny.
W 2019 r. 83 miliony pasażerów DXB wyemitowało 16,65 miliona ton metrycznych CO2 – najwięcej spośród wszystkich portów lotniczych na świecie.