Chociaż niektórzy wolą ten rodzaj transportu, eksperci twierdzą, że aby uczynić go bardziej przystępnym cenowo, konieczne jest zmniejszenie ulg podatkowych dla linii lotniczych i dotacji.
Miłość Erika Stiegemanna do pociągów zaczęła się już w młodym wieku, gdy pracował w sklepie z modelami pociągów w Berlinie. Teraz jako inżynier kolei wybiera pociągi, którymi będzie podróżować po całym kontynencie.
„Fotel w samolocie nie jest tak wygodny i nie ma tyle miejsca na nogi, ile w pociągu pierwszej klasy” – powiedział inżynier kolei i entuzjasta pociągów.
„Lubię krajobrazy. Jest po prostu spokojniej”.
Nie tylko on ma takie odczucia. Niemieckie przedsiębiorstwo kolejowe Deutsche Bahn poinformowało, że w tym roku odnotowano rekordową sprzedaż w transporcie dalekobieżnym.
Ten wzrost oznacza, że operatorzy dodają w tym i następnym roku nowe trasy, oferując więcej bezpośrednich połączeń łączących Niemcy z miastami w całej Europie. Mówiąc szerzej, Unia Europejska zamierza podwoić liczbę podróży koleją dużych prędkości do 2030 r.
Nie oznacza to jednak, że wszyscy pójdą na pokład. Badanie przeprowadzone przez Greenpeace porównało ceny biletów kolejowych i lotniczych na niektórych trasach i wykazało, że loty lotnicze były tańsze w ponad 50% przypadków.
„To nie ma sensu, jeśli spojrzeć na cele” – powiedział TylkoGliwice analityk ds. podróży kolejowych Bernhard Knierim.
„Powinieneś dotować ten rodzaj transportu, którego chcesz więcej, a nie ten, którego faktycznie chcesz ograniczyć.
Nie są to równe warunki działania, na których różne rodzaje transportu mogą naprawdę ze sobą konkurować. I to jest powód, dla którego podróże lotnicze są obecnie tak tanie.”
Erik powiedział, że przeszkodą jest cena, pomimo jego zamiłowania do środka transportu i jego preferencji.
„Jest to po prostu energooszczędne w porównaniu z lataniem i oczywiście stanowi także motywację” – powiedział.
„Z drugiej strony jest to tak drogie, że niestety nie mogę całkowicie zrezygnować z latania”.