O nas
Kontakt

UE wezwała do zawieszenia po brexicie ceł na pojazdy elektryczne

Laura Kowalczyk

UE wezwała do zawieszenia po brexicie ceł na pojazdy elektryczne

Według ACEA, jeśli te cła zostaną wdrożone, w ciągu najbliższych trzech lat mogą kosztować europejskich producentów samochodów 4,3 miliarda euro.

UE musi działać szybko, aby odłożyć wprowadzenie przepisów obowiązujących po brexicie, które nakładałyby 10% cła na pojazdy elektryczne będące przedmiotem handlu między UE a Wielką Brytanią – nalegała europejska grupa przemysłu motoryzacyjnego.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podało w poniedziałek, że cła, jeśli zostaną wprowadzone, mogą w ciągu najbliższych trzech lat kosztować europejskich producentów samochodów 4,3 miliarda euro, co doprowadzi do spadku produkcji pojazdów elektrycznych o około 480 000 sztuk.

„Podnoszenie cen konsumenckich europejskich pojazdów elektrycznych właśnie w momencie, gdy musimy walczyć o udział w rynku w obliczu ostrej konkurencji międzynarodowej, nie jest właściwą decyzją ani z komercyjnego, ani z punktu widzenia „z punktu widzenia ochrony środowiska”. punktu widzenia” – oświadczył Luca de Meo, prezes i dyrektor generalny ACEA Grupy Renault. „Efektywnie oddamy udział w rynku światowym producentom. »

Zgodnie z umową handlową po brexicie od stycznia 2024 r. pojazdy elektryczne będą musiały zawierać 45% komponentów pochodzących z UE lub Wielkiej Brytanii lub 50–60% w przypadku ogniw i zestawów akumulatorów. W przeciwnym razie na Wielką Brytanię lub UE zostanie nałożone 10% cło importowe.

ACEA stwierdziła, że ​​ani brytyjscy, ani unijni producenci samochodów nie rozwinęli wystarczająco łańcuchów dostaw pojazdów elektrycznych, aby sprostać nowym wymaganiom, stąd apeluje o opóźnienie wprowadzenia nowych przepisów do 2027 r.

„Europa powinna wspierać swój przemysł w przejściu na zero netto, tak jak robią to inne regiony, a nie utrudniać” – stwierdził de Meo. „Istnieje bardzo proste i jednoznaczne rozwiązanie: przedłużenie obecnego okresu wprowadzania przepisów dotyczących baterii o trzy lata. Wzywamy Komisję do podjęcia właściwych działań.

Rzecznik Komisji Europejskiej nie odpowiedział natychmiast na prośbę o komentarz.