O nas
Kontakt

Unijni urzędnicy ds. ochrony danych przedłużają zakaz reklamy behawioralnej Meta

Laura Kowalczyk

Unijni urzędnicy ds. ochrony danych przedłużają zakaz reklamy behawioralnej Meta

Urzędnicy ds. prywatności wyrazili zaniepokojenie nielegalnym przetwarzaniem danych osobowych przez firmę Meta.

Urzędnicy europejscy rozszerzyli norweski zakaz przetwarzania danych osobowych przez Meta na potrzeby reklamy behawioralnej na cały Europejski Obszar Gospodarczy (EOG).

Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) stwierdziła, że ​​„pilna wiążąca decyzja” została podjęta w następstwie wniosku władz norweskich o podjęcie działań. Meta została powiadomiona o decyzji, która zacznie obowiązywać w przyszłym tygodniu.

„Nadszedł najwyższy czas, aby Meta zapewniła zgodność przetwarzania danych i zaprzestała przetwarzania niezgodnego z prawem” – stwierdziła w oświadczeniu przewodnicząca EROD Anu Talus.

Reklama behawioralna ma miejsce wtedy, gdy firmy kierują reklamy na podstawie nawyków danej osoby w Internecie, takich jak przeglądanie witryny internetowej.

Unijne przepisy dotyczące prywatności, znane jako Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), określają szczegółowe warunki, na jakich firmy mogą przetwarzać dane osobowe.

Powody obejmują obowiązki prawne, ratowanie czyjegoś życia, interes publiczny lub posiadanie „jednoznacznej zgody” danej osoby.

Tobias Judin, szef sekcji międzynarodowej norweskich urzędników ds. ochrony danych, stwierdził w oświadczeniu, że sprzeciwiają się oni brakowi poszanowania prawa przez Meta.

Decyzja UE została podjęta po tym, jak norweski organ ochrony danych nałożył 14 sierpnia dzienną karę w wysokości 1 miliona koron norweskich (około 85 000 euro) na Meta z powodu reklam ukierunkowanych.

Meta kwestionuje decyzję Norwegii w sądzie, ale nie odpowiedziała natychmiast na prośbę TylkoGliwice Next o komentarz.

Nowa usługa subskrypcyjna dla Meta w Europie

Na początku tego tygodnia Meta poinformowała, że ​​zaoferuje usługę subskrypcji dla mieszkańców UE, EOG i Szwajcarii, umożliwiającą korzystanie z Facebooka i Instagrama bez reklam.

W przeciwnym razie mogliby bezpłatnie korzystać z platform i wyświetlać „odpowiednie dla nich reklamy”.

Powiedzieli, że usługa subskrypcji będzie oferowana od listopada, aby zachować zgodność z przepisami europejskimi.

Będzie kosztować 9,99 euro miesięcznie w Internecie lub 12,99 euro miesięcznie na iOS i Androidzie i będzie obowiązywać na wszystkich połączonych kontach, ale od marca przyszłego roku ceny dla każdego konta wzrosną.

Według norweskiego Urzędu Ochrony Danych platformy mediów społecznościowych Meta, Facebook i Instagram, mają ponad 250 milionów aktywnych użytkowników w UE i EOG.

Firma była już wcześniej krytykowana w UE w związku z ochroną danych.

W maju po dochodzeniu przeprowadzonym przez irlandzki organ ochrony danych nałożono na nią karę w wysokości 1,2 miliarda euro. Była to największa kara na mocy RODO za przesyłanie przez Meta danych osobowych do USA.

Meta jest także jednym z sześciu gigantów technologicznych objętych unijną ustawą o rynkach cyfrowych (DMA), która weszła w życie pod koniec ubiegłego roku.

Prawo nakłada szczególne obowiązki na te duże platformy internetowe, takie jak umożliwienie użytkownikom dostępu do generowanych przez nich danych i zakazanie im śledzenia aktywności użytkowników w Internecie.