Amazon i Meta zakończyły oddzielne postępowania antymonopolowe w Wielkiej Brytanii, zgadzając się położyć kres praktykom, które dają im nieuczciwą przewagę nad sprzedawcami i klientami korzystającymi z ich platform.
Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) poinformował w piątek, że przyjął zobowiązania amerykańskich firm technologicznych do zamknięcia dochodzeń w sprawie ich internetowych platform handlowych.
Organ nadzorczy badał, czy Amazon szkodzi konkurencji i konsumentom, preferując sprzedawców płacących za dodatkowe usługi, takie jak przechowywanie, pakowanie i dostawa.
W badaniu sprawdzono także, w jaki sposób Amazon wybiera dostawców do „pola zakupu”, które za pomocą jednego kliknięcia pokazuje klientom opcje „kup teraz” lub „dodaj do koszyka”, a także gromadzi i wykorzystuje dane.
CMA stwierdziło, że Amazon nie będzie już mógł wykorzystywać danych od zewnętrznych sprzedawców, aby zapewnić sobie przewagę. Sprzedawcy mogą negocjować własne stawki za dostawę z niezależnymi firmami dostawczymi i będą mieli spore szanse w polu zakupu – twierdzi.
Amazon z zadowoleniem przyjął transakcję, stwierdzając, że „konstruktywnie współpracowała z CMA”. W grudniu firma rozstrzygnęła unijną sprawę antymonopolową dotyczącą Buy Box, zgadzając się na wprowadzenie poważnych zmian w swoich praktykach biznesowych.
Dochodzenie brytyjskiego organu nadzoru dotyczące Meta skupiało się na tym, czy gromadzenie i wykorzystywanie danych przez tę firmę zajmującą się mediami społecznościowymi dało jej przewagę nad konkurentami dostarczającymi niejawne dane i świadczące usługi randkowe w Internecie.
Organy regulacyjne sprawdzały, czy sposób, w jaki Facebook Marketplace jest zintegrowany z siecią społecznościową, zapewnia mu przewagę w docieraniu do klientów i wykluczaniu konkurencyjnych witryn.
„W przyszłości konkurenci Facebook Marketplace, którzy reklamują się na platformach Meta, będą mogli „zrezygnować” z wykorzystywania ich danych w celu ulepszenia Facebook Marketplace” – stwierdziło CMA.
Organ nadzorczy stwierdził, że Meta zobowiązała się również do ograniczenia sposobu, w jaki wykorzystuje dane reklamowe podczas opracowywania produktów.
Meta powiedziała, że z zadowoleniem przyjęła decyzję o zamknięciu sprawy. UE oskarżyła Meta o naruszenia prawa antymonopolowego w podobnej, toczącej się sprawie.