Pierwsze butelki wina Beaujolais z ostatnich zbiorów sprzedawane są od trzeciego czwartku listopada. Młode i „nowe” wino czerwone od dawna cieszy się opinią kiepskiej jakości, ale w ostatnich latach uległa ona znacznej poprawie – nie rekompensując przy tym świątecznej strony wydarzenia.
Dziś przypada Beaujolais Nouveau, czyli „nowe Beaujolais”: pierwsza okazja, aby skosztować tegorocznego rocznika. Wino dojrzewa niecałe trzy miesiące w beczkach, co czyni go winem bardzo młodym.
Producenci wina z Beaujolais we Francji jako jedyni mogą legalnie sprzedawać swoje wino zaraz po zbiorach, które zazwyczaj mają miejsce na przełomie sierpnia i września.
Około 25% winogron uprawianych w pagórkowatym regionie wschodniej Francji produkuje Beaujolais Nouveau.
Energetyzuj biznes
„To stanowi od 15 do 20% naszego rocznego obrotu” – powiedział TylkoGliwice Business winiarz z Beaujolais Gilles Gelin. „To dość znaczące. Beaujolais Nouveau stwarza okazję do zabawy – a impreza rozpoczęła się ponad 70 lat temu.
To właśnie w 1951 roku po raz pierwszy tego typu wina zostały wprowadzone na rynek pod oficjalną nazwą „Beaujolais Nouveau”.
Ograniczenia nałożone podczas II wojny światowej sprawiły, że prawie wszystkie butelki wina znajdujące się w obiegu zostały w tym okresie wypite, co zmusiło producentów do oferowania młodych win spragnionym obywatelom Francji zaraz po wznowieniu produkcji.
Kiedy rząd próbował uregulować wczesną sprzedaż wina, przesuwając tę datę na okres po świętach Bożego Narodzenia, winiarze z Beaujolais dostali zielone światło, aby zrobić to wcześniej.
Bardzo szybko wielu zrozumiało, jakie byłoby to korzystne dla biznesu, nie tylko we Francji: połowa Beaujolais produkowanych każdego roku jest eksportowana, większość do Japonii, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
„Jego sławę można przypisać nieżyjącemu już Georgesowi Duboeufowi, który był genialnym handlarzem i dzięki któremu obchody Dnia Beaujolais Nouveau stały się świętem ogólnoświatowym” – wyjaśniła ekspertka od wina Caroline Conner.
“Odpowiedź na zawyżone ceny Burgundii”
„Beaujolais Nouveau było niezwykle popularne od końca lat 70. do początku lat 90.” – powiedział Conner.
Jednak jego dość proste smaki nie zadowoliły kubków smakowych publiczności lat 90., przyzwyczajonej do bardziej wyrafinowanych czerwieni.
Krytycy gastronomii i enologii byli surowi, niszcząc reputację młodego wina, którego lekkie i świąteczne elementy nie wystarczały, aby utrzymać je w centrum uwagi.
Najgorszym rokiem dla producentów z Beaujolais Nouveau był rok 2001: wyprodukowali zdecydowanie za dużo wina, co spowodowało gwałtowny spadek jego wartości rynkowej. Rząd francuski nakazał zniszczenie miliona skrzynek nowego rocznika czerwonego wina.
To był sygnał alarmowy dla branży. Od tego czasu produkcja zmniejszyła się pod względem ilościowym, ale odzyskała jakość.
„Wszystko złe, co słyszeliśmy o Beaujolais Nouveau, pochodzi sprzed dwudziestu lat. Dla mnie to przeszłość” – oświadczył Gilles Gelin. „To prawdziwe wino, którego zrobienie jest bardzo skomplikowane. To jak róż: wszyscy myślą, że jest łatwe do zrobienia, ale trzeba być bardzo precyzyjnym w przygotowaniu.
Koncentrując się na mniejszych partiach, najnowsze pokolenie winiarzy udoskonaliło jakość Beaujolais Nouveau i pomogło przywrócić jego reputację.
„Są to osoby poniżej 40. roku życia, które studiowały winiarstwo na uniwersytecie przed wyjazdem do innych krajów, aby uczyć się za granicą” – wyjaśnia Caroline Conner. „Wrócili do domu i rozpoczęli trudne zadanie zmiany zdania na temat tego mało znanego regionu. Beaujolais to odpowiedź na przeceniony Burgund.
Wino stworzone z myślą o świętowaniu
Odmłodzona reputacja Beaujolais Nouveau pragnie pozostać popularna i świąteczna, w przeciwieństwie do wielu wspaniałych francuskich win.
Wino można wprowadzać do obrotu dopiero w trzeci czwartek listopada każdego roku. Wiele osób udaje się do sklepów z winami, barów i restauracji, aby w porze lunchu napić się kieliszka najnowszego rocznika.
Niektórzy nie czekają zbyt długo i biorą udział w wielu uroczystych wydarzeniach, które odbywają się od północy w nocy ze środy na czwartek, przy kieliszkach Beaujolais Nouveau serwowanych prosto z beczki.
Organizowane są także bardziej nietypowe wydarzenia z okazji nadejścia wina, takie jak maratony czy wędrówki po Beaujolais, gdzie co kilka kilometrów na uczestników czeka kieliszek Nouveau.
„Beaujolais Nouveau to wino, którym można się dzielić, degustować i być razem. Stwarza to okazję do świętowania w miesiącu, który może być nieco smutny” – Gelin powiedziała TylkoGliwice Business.