O nas
Kontakt

Reklamodawcy zaczynają wycofywać się z X Elona Muska z powodu obaw związanych z antysemityzmem

Laura Kowalczyk

Reklamodawcy zaczynają wycofywać się z X Elona Muska z powodu obaw związanych z antysemityzmem

Reklamodawcy wyrazili obawy, że ich reklamy pojawiają się obok treści pronazistowskich na platformie znanej wcześniej jako Twitter.

Wielu reklamodawców opuszcza platformę mediów społecznościowych X – dawniej Twitter – w związku z obawami, że ich reklamy będą wyświetlane w serwisie obok treści pronazistowskich i mowy nienawiści.

Właściciel miliardera Elon Musk również zaognił napięcia swoimi postami potwierdzającymi antysemicką teorię spiskową.

IBM oświadczył w tym tygodniu, że zaprzestał reklamowania się w X po tym, jak z raportu wynikało, że jego reklamy pojawiają się obok materiałów wychwalających nazistów, co stanowi kolejną porażkę, gdy platforma próbuje odzyskać duże marki i ich przychody z reklam, główne źródło dochodów X.

Liberalna grupa medialna Media Matters poinformowała, że ​​reklamy Apple, Oracle, sieci Bravo należącej do NBCUniversal i Comcast również zostały umieszczone obok materiałów antysemickich na platformie X.

„IBM ma zerową tolerancję dla mowy nienawiści i dyskryminacji i natychmiast zawiesiliśmy wszystkie reklamy w X do czasu zbadania tej całkowicie niedopuszczalnej sytuacji” – stwierdziła firma w oświadczeniu.

„Masz najprawdziwszą prawdę”

Władza wykonawcza Unii Europejskiej oświadczyła również, że wstrzymuje reklamy na platformie X i innych platformach mediów społecznościowych, częściowo ze względu na wzrost mowy nienawiści.

Później tego samego dnia Disney, Lionsgate i Paramount Global również poinformowały, że zawieszają lub wstrzymują reklamy w X.

W tym tygodniu Musk wywołał oburzenie swoimi własnymi tweetami, w których odpowiedział użytkownikowi, który oskarżył Żydów o nienawiść do białych ludzi i okazywanie obojętności na antysemityzm. „Powiedziałeś całą prawdę” – napisał Musk na Twitterze.

Musk spotkał się z oskarżeniami o tolerowanie antysemickich treści na platformie od czasu zakupu jej w zeszłym roku, a treści na X cieszą się coraz większą analizą od czasu rozpoczęcia wojny między Izraelem a Hamasem.

„Potępiamy w najostrzejszych słowach tę odrażającą promocję antysemickiej i rasistowskiej nienawiści, która jest sprzeczna z naszymi podstawowymi wartościami jako Amerykanów” – powiedział w piątek rzecznik Białego Domu Andrew Bates w odpowiedzi na tweet Muska.

Dyrektor generalna X, Linda Yaccarino, powiedziała, że ​​„punkt widzenia X zawsze był bardzo jasny, że dyskryminacja ze strony wszystkich powinna ZATRZYMAĆ się we wszystkich przypadkach”.

„Myślę, że jest to coś, co do czego wszyscy możemy i powinniśmy się zgodzić” – napisała w czwartek na Twitterze.

Zwalczanie antysemityzmu

Yaccarino, były dyrektor NBCUniversal, został zatrudniony przez Muska, aby odbudować więzi z reklamodawcami, którzy uciekli po jego przejęciu, obawiając się, że złagodzenie przez niego ograniczeń dotyczących treści umożliwiło rozkwit mowy nienawiści i toksycznej mowy, co zaszkodzi ich markom.

„Jeśli chodzi o tę platformę, X również bardzo jasno wyraził się o naszych wysiłkach na rzecz zwalczania antysemityzmu i dyskryminacji. Nie ma na to miejsca nigdzie na świecie – jest brzydka i zła. Krótka kropka” – powiedział Yaccarino.

Jak wynika z oświadczenia X, na kontach, na których Media Matters umieściło materiały antysemickie, nie będzie można już zarabiać, a określone posty zostaną oznaczone jako „media wrażliwe”. Mimo to Musk potępił Media Matters jako „złą organizację”.

Szef Ligi Przeciwko Zniesławieniu również odniósł się w tym tygodniu do tweetów Muska w związku z ostatnim starciem pomiędzy wybitną żydowską organizacją praw obywatelskich a biznesmenem-miliarderem.

„W czasie, gdy antysemityzm eksploduje w Ameryce i wzmaga się na całym świecie, bezsprzecznie niebezpieczne jest wykorzystywanie swoich wpływów do potwierdzania i promowania teorii antysemickich” – powiedział dyrektor generalny ADL Jonathan Greenblatt w X.