O nas
Kontakt

W grudniu Montpellier wprowadza bezpłatny transport publiczny. Oto jak zdobyć przepustkę

Laura Kowalczyk

W grudniu Montpellier wprowadza bezpłatny transport publiczny.  Oto jak zdobyć przepustkę

Montpellier przygotowuje się do uruchomienia przed Świętami Bożego Narodzenia programu bezpłatnego transportu publicznego.

Montpellier na południu Francji przygotowuje się do wprowadzenia od 21 grudnia bezpłatnego transportu publicznego.

Stanie się największą francuską metropolią, która może pochwalić się takim rozwiązaniem.

Od przyszłego miesiąca mieszkańcy będą mogli korzystać z bezpłatnych biletów komunikacji miejskiej sieci autobusowej i tramwajowej. Celem programu jest ograniczenie emisji, zmniejszenie zanieczyszczeń i poprawa dostępności dla mieszkańców miasta.

„Wprowadzając bezpłatny transport, mamy odwagę podjąć ogromne działania na rzecz sprawiedliwości społecznej i postępu, który służy transformacji ekologicznej” – napisał na Twitterze burmistrz Montpellier, Michaël Delafosse, kiedy program został ogłoszony na początku tego roku.

Od września 2020 r. Montpellier eksperymentuje z bezpłatnym transportem w weekendy. W 2021 r. rozszerzyło to na dni powszednie dla osób poniżej 18. roku życia i powyżej 65. roku życia.

Dalsza rozbudowa programu wpisuje się w budżet miasta warty 150 milionów euro na rzecz mobilności o zerowej emisji dwutlenku węgla, który obejmuje również inwestycje w ścieżki rowerowe i utworzenie strefy niskiej emisji.

Gdzie jeszcze we Francji jest darmowy transport?

Montpellier nie jest pionierem. W rzeczywistości francuskie miasta wdrażają takie programy od czasu decentralizacji zarządzania transportem w kraju w 2015 r.

Jednak większość z nich ma mniej niż 150 000 mieszkańców.

Dunkierka, licząca prawie 200 000 mieszkańców, jest największym miastem, które dotychczas wprowadziło bezpłatny transport. Po wprowadzeniu w 2018 r. bezpłatnych połączeń autobusowych liczba pasażerów wzrosła średnio o 85 proc.

Program jest finansowany z niewielkiej podwyżki podatku od płatności mobilnych nałożonego już na przedsiębiorstwa publiczne i prywatne we Francji zatrudniające ponad 10 pracowników.

W sumie podobne programy obowiązują w 39 terytoriach we Francji, w tym na przedmieściach Marsylii w Aubagne, mieście portowym Calais i zachodniej gminie Niort.

Montpellier będzie jak dotąd największym miastem, które przyjmie taki system.

Jakie są zalety i wady bezpłatnego transportu?

Zwolennicy twierdzą, że programy bezpłatnego transportu zmniejszają wykorzystanie samochodów (a co za tym idzie, zanieczyszczenia i emisje), przyciągają ludzi do centrów miast, zwiększają siłę nabywczą i demokratyzują dostęp do transportu.

Niektórzy jednak obawiają się, że może to zniechęcić do inwestycji i rozwoju w sektorze transportu, a koszty mogą spaść na podatników.

Zwiększony popyt wynikający z podróży bez biletów może również zmniejszyć przepustowość w ruchliwych obszarach miejskich, choć nie zawsze okazało się, że podobne programy w całej Europie ograniczają korzystanie z samochodów.

Czy darmowy transport mógłby przyjechać do Paryża?

Koncepcja ta może nie być tak łatwa do powtórzenia w największym mieście Francji, Paryżu, które w większym stopniu opiera się na dochodach z biletów komunikacji miejskiej.

Według Vie-publique w niektórych gminach średniej wielkości bilety stanowią zaledwie 10 procent finansowania transportu. W dużych obszarach miejskich, takich jak Paryż, Lyon i Marsylia, waha się od 25 do 40 procent.

Miasta te chętniej będą w dalszym ciągu opowiadać się za częściowym bezpłatnym dostępem do transportu, który będzie skupiał się na grupach o niższych dochodach, takich jak ludzie młodzi, seniorzy i osoby bezrobotne.

Na przykład w stolicy Francji w 2020 r. wprowadzono bezpłatny transport dla osób poniżej 18 roku życia, aby pomóc uczniom w powrocie do szkoły. W 2021 r. Nantes wprowadziło bezpłatne przejazdy w weekendy. W 2021 r. w regionie Oksytańskim w południowej Francji przeprowadzono próbę oferowania 30 bezpłatnych przejazdów pociągiem miesięcznie osobom w wieku od 18 do 26 lat.

Jak zdobyć bezpłatną przepustkę komunikacyjną Montpellier

Mieszkańcy Montpellier mogą wykupić bezpłatny bilet komunikacyjny w aplikacji M’Ticket i na stronie internetowej TAM. Wymagany jest dokument tożsamości ze zdjęciem i dowód adresu.

Karnet będzie wtedy dostępny na Twoim smartfonie i należy go skasować przy każdym wejściu do autobusu lub tramwaju.

Które inne kraje europejskie oferują bezpłatny transport?

Dwa kraje europejskie wyróżniają się pionierskimi programami bezpłatnego transportu.

W stolicy Estonii, Tallinie, w 2013 r. wprowadzono bezpłatny transport publiczny. W 2020 r. Luksemburg stał się pierwszym krajem na świecie, który zniósł opłaty za wszystkie środki transportu publicznego.

Hiszpania eksperymentuje z bezpłatnymi biletami kolejowymi na podróże na krótkich i średnich dystansach w ramach programu, który będzie obowiązywał do końca tego roku. Ma na celu zmniejszenie skutków kryzysu związanego z kosztami życia przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2.

Niemcy wprowadziły podobne rozwiązanie w okresie od czerwca do sierpnia ubiegłego roku w postaci zniżkowych biletów na ogólnokrajowy transport publiczny. Dało podróżnym nieograniczone korzystanie z usług lokalnych i regionalnych za jedyne 9 euro miesięcznie.

Tego lata Francja i Niemcy rozdadzą młodym ludziom 60 000 bezpłatnych biletów kolejowych, aby zachęcić do wymiany kulturalnej.

Ponad 50 miast w Europie wprowadziło obecnie bezpłatny transport publiczny, jako główne motywatory podając ambicje klimatyczne i równość społeczną.