W środę Airbnb ogłosiło mieszane wyniki za czwarty kwartał, ale podkreśliło wzrost liczby rezerwacji ze względu na utrzymujący się duży popyt.
Przychody wzrosły o 17% do 2,2 miliarda dolarów w tym samym kwartale ubiegłego roku, podczas gdy skorygowany zysk wyniósł 738 milionów dolarów, co stanowi wzrost o 46% w porównaniu z czwartym kwartałem 2022 roku.
Jednak według najnowszych wyników firmy zysk netto oznaczał stratę w wysokości 349 mln dolarów.
W chwili pisania tego tekstu akcje spółki spadły o 1,94% i oczekuje się, że do środowego otwarcia rynków na Wall Street powinny pozostać na minusie.
Wyniki czwartego kwartału po rozstrzygnięciu sporu podatkowego
Najnowsze wyniki finansowe firmy za czwarty kwartał zostały opublikowane po tym, jak Airbnb zgodziło się niedawno zapłacić 576 milionów euro w celu rozwiązania trwającego od roku sporu z włoskim rządem dotyczącego niezapłaconych podatków.
W listopadzie włoscy prokuratorzy ogłosili, że platforma wynajmu krótkoterminowego jest winna 840 mln dolarów (779 mln euro) niezapłaconych podatków od wynajmu krótkoterminowego włoskim właścicielom korzystającym z platformy w latach 2017–2021. Airbnb oświadczył, że nie będzie prosił swoich gospodarzy o pokrycie kosztów koszty wynajmu. Rosnący.
W środę firma z San Francisco ogłosiła, że opracowuje nowe narzędzia, które umożliwią gospodarzom automatyczne pobieranie i płacenie podatków władzom włoskim.
„Zdecydowana większość gospodarzy Airbnb we Włoszech to zwykłe rodziny, które korzystają z platformy w celu uzyskania dodatkowego dochodu” – stwierdziła firma w swoim oświadczeniu.
„Mamy nadzieję, że umowa z włoskim urzędem skarbowym i ostatnie zmiany legislacyjne zapewnią tym rodzinom pewność co do zasad zakwaterowania na długie lata”.
W 2022 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że państwa członkowskie mogą nałożyć na platformy wynajmu krótkoterminowego obowiązek pobierania podatku dochodowego.
„Te ulepszenia ułatwią centrom historycznym, takim jak Wenecja i Florencja, sprawdzenie, kto gości i jak często, oraz opracowanie w odpowiedzi proporcjonalnych rozwiązań politycznych”. Airbnb angażuje się we współpracę z władzami włoskimi, aby wprowadzić te zasady w życie” – dodała firma.
Znaczenie rynku włoskiego dla Airbnb
Włochy stanowią kluczowy rynek dla Airbnb, na którym dziesiątki tysięcy gospodarzy korzysta z platformy do wynajmu swoich obiektów.
Skrajnie prawicowy rząd pod przywództwem premier Giorgii Meloni zobowiązał się do rozwiązania problemu uchylania się od płacenia podatków związanych z wynajmem krótkoterminowym i podniesienia stawki podatku dla właścicieli z 21% do 26%.
Na dzień 10 stycznia wartość Airbnb była wyceniana na ponad 90 miliardów dolarów (82 miliardy euro).