O nas
Kontakt

Alarmujący brak stacji ładowania oznacza, że ​​cele klimatyczne UE są nadal poza zasięgiem

Laura Kowalczyk

A Tesla charging station sits idle in Albuquerque, New Mexico, on Wednesday, Nov. 15, 2023.

Z nowego raportu wynika, że ​​UE potrzebuje masowego wdrożenia samochodów elektrycznych we wszystkich państwach, aby osiągnąć swoje ambitne cele w zakresie redukcji emisji CO2, jednak brakuje jej publicznej infrastruktury do ładowania niezbędnej do ich osiągnięcia.

Jak wynika z badania Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), istnieje niepokojąca rozbieżność między obecną infrastrukturą ładowania a infrastrukturą niezbędną do osiągnięcia europejskich celów klimatycznych do 2030 r.

Z raportu ACEA wynika, że ​​w ostatnich latach sprzedaż samochodów elektrycznych przyspieszyła, osiągając 18-krotny wzrost w latach 2017–2023 i trzykrotnie szybszy niż liczba punktów ładowania w tym samym okresie.

Jednakże instalacja stacji ładowania musi przyspieszyć, jeśli UE ma osiągnąć swoje cele klimatyczne, uważa ACEA.

„Aby osiągnąć ambitne cele Europy w zakresie redukcji emisji CO2, potrzebujemy masowego wdrożenia samochodów elektrycznych we wszystkich krajach UE. Nie stanie się to bez powszechnej dostępności publicznej infrastruktury ładowania w całym regionie” – powiedziała dyrektor generalna ACEA Sigrid de Vries.

Ile stacji ładowania brakuje?

W Unii Europejskiej znajduje się łącznie 630 000 stacji ładowania.

Według Komisji Europejskiej do 2030 r. powinno powstać 3,5 mln stacji ładowania. Przekłada się to na instalację około 410 tys. publicznych stacji ładowania rocznie (czyli prawie 8 tys. tygodniowo), wynika z raportu, dodając, że w zeszłym roku było to 150 tys. ( lub mniej). średnio ponad 3000 tygodniowo).

Ponadto stowarzyszenie szacuje, że do 2030 r. na kontynencie będzie potrzebnych 8,8 mln stacji ładowania, aby osiągnąć swoje cele klimatyczne. Aby to osiągnąć, UE musi co roku instalować 1,2 miliona ładowarek (czyli ponad 22 000 tygodniowo), czyli ośmiokrotnie więcej niż obecnie.

„Jeśli mamy załatać lukę w infrastrukturze i osiągnąć cele klimatyczne, należy pilnie zwiększyć inwestycje w publiczną infrastrukturę ładowania” – stwierdził de Vries.

Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) również opublikował raport, w którym również wzywa do wzmocnienia infrastruktury ładowania na całym kontynencie. Zauważył, że istnieją duże różnice pomiędzy różnymi krajami. Siedemdziesiąt procent stacji ładowania znajduje się we Francji, Niemczech i Holandii.