O nas
Kontakt

Austria oferuje widzom festiwalu bezpłatny transport publiczny przez rok, jeśli zrobią sobie tatuaż

Laura Kowalczyk

Austria oferuje widzom festiwalu bezpłatny transport publiczny przez rok, jeśli zrobią sobie tatuaż

Awans był krytykowany za wykorzystywanie ciał młodych ludzi do reklamowania polityki politycznej.

Austria oferuje przez rok bezpłatną komunikację miejską osobom chcącym zrobić sobie tatuaż z napisem „Klimaticket” – nazwą ogólnokrajowego systemu transportu publicznego.

Leonore Gewesseler, posłanka Zielonych i austriacka minister klimatu, była widziana, jak promowała porozumienie podczas Festiwalu Częstotliwości w mieście St. Pölten w ubiegły czwartek.

Nosiła własny tymczasowy tatuaż z napisem „Gewessler przejmuje prowadzenie”, twierdząc, że awans nie stanowi problemu.

Jednak tatuaż dotyczący systemu biletów transportu publicznego spotkał się z krytyką ze strony innych austriackich parlamentarzystów i użytkowników mediów społecznościowych.

Jak działa tatuaż dla schematu biletowego?

Tego lata na wielu wydarzeniach pojawił się wyskakujący salon tatuażu z banerem „Aktion geht unter die Haut” (Akcja, która wchodzi ci za skórę).

Uczestnicy festiwalu zostali zaproszeni do wytatuowania sobie „Klimaticketu” (biletu klimatycznego) w zamian za roczne przejazdy koleją po całej Austrii. Twórcy kampanii twierdzą, że tego lata sześć osób, po trzy na każdym festiwalu, zrobiło sobie tatuaż i otrzymało bezpłatny bilet.

Z tego biletu rocznego można korzystać w prawie wszystkich środkach transportu publicznego w Austrii, umożliwiając podróżowanie po całym kraju za jedyne 3 euro dziennie ze zniżkami dla młodych ludzi, seniorów i osób niepełnosprawnych.

Kosztuje łącznie 1095 euro rocznie i obecnie posiada go około 245 000 osób. Austria liczy prawie 9 milionów mieszkańców.

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez KlimaTicket (@klimaticket)

Uczestnikom wydarzeń, podczas których pojawił się namiot, zaoferowano także bezpłatne inne projekty tatuaży związane z transportem publicznym, zrównoważonym rozwojem i zmianami klimatycznymi. Twórcy kampanii twierdzą, że na każdym festiwalu bierze w niej udział około 10 osób dziennie.

Oferta bezpłatnych przejazdów koleją była jednak ograniczona do pierwszych trzech osób, które na każdym wydarzeniu otrzymały projekt Klimaticket.

Tatuaż dotyczący systemu biletowego spotkał się z krytyką

Po tym, jak sześć tygodni temu na Electric Love Festival w Salzburgu pojawił się wyskakujący namiot, użytkownicy mediów społecznościowych skrytykowali kampanię za zachęcanie młodych ludzi do nieodpowiedzialnych zachowań.

„Czy to takie wzorowe działanie? Motywowanie młodych dorosłych do zrobienia tatuaży?” zapytał jeden z użytkowników Instagrama. Konto Klimaticket po prostu odpowiedziało „osobistą odpowiedzialnością”.

Krytycy zarzucają także Gewessler wykorzystywanie skóry młodych ludzi do reklamowania swojej polityki.

Henrike Brandstötter, poseł do parlamentu austriackiej liberalnej partii NEOS, również stwierdziła, że ​​„oferowanie ludziom pieniędzy za umieszczanie reklam za skórę ujawnia niedopuszczalny pogląd ministra na ludzkość”.

Gazeta Standard określiła tę ofertę jako „zrównoważoną głupotę”, podczas gdy „Salzburger Nachrichten” nazwał ją „nagim cynizmem”.

Jednak Gewessler powiedział lokalnej stacji telewizyjnej, że kampania została „przeprowadzona z wielką starannością”.

Zdawała się sugerować, że widzowie festiwali rzadziej upijają się w ciągu dnia, mówiąc: „robi się to tylko przy świetle dziennym”. Podkreśliła również, że oznaczenia „oferowane są wyłącznie osobom powyżej 18 roku życia”.

Powiedziała również, że większość osób, które zdecydowały się na tatuaże, już je miała.

Przedstawiciele firmy sprzedającej bilet klimatyczny powiedzieli także lokalnej prasie, że opinie na festiwalach były „niezwykle pozytywne”, a kampania spotkała się z dobrym przyjęciem.

Dodali, że obecnie nie planuje się już żadnych wydarzeń w tym roku i nie jest jeszcze pewne, czy oferta bezpłatnych biletów zostanie powtórzona w 2024 roku.