Międzynarodowe Biennale Sztuki Współczesnej w Rydze na Łotwie miało zostać otwarte w sierpniu po rocznym przełożeniu.
Międzynarodowe Biennale Sztuki Współczesnej w Rydze (RIBOCA), które pierwotnie miało się rozpocząć w przyszłym miesiącu, zostało odwołane ze względu na związki jego organizatorów z Rosją w świetle trwającego konfliktu rosyjsko-ukraińskiego.
Decyzja zapada po rocznym odroczeniu i w obliczu rosnących napięć między obydwoma krajami.
Odwołanie trzeciej edycji RIBOCA, która ma się rozpocząć 10 sierpnia, jest zakorzenione w dziedzictwie jej członków wykonawczych, w tym osób pochodzenia rosyjskiego, litewskiego i łotewskiego.
Rosyjski atak na Ukrainę ponownie rozpalił napięcia związane z okupowaną przeszłością Łotwy.
W rezultacie organizatorzy uznali, że dziedzictwo ich członków wykonawczych, szczególnie w odniesieniu do powiązań z Rosją, stało się zbyt znaczące, aby można je było przezwyciężyć.
Założycielka RIBOCA, Agniya Mirgorodskaya, ma zarówno rosyjskie, jak i litewskie korzenie i wcześniej przyjmowała wsparcie filantropijne od swojego ojca, Giennadija Mirgorodskiego, rosyjskiego potentata rybackiego.
Rosyjskie poparcie dla Biennale było kwestią sporną w łotewskim środowisku artystycznym, biorąc pod uwagę skomplikowaną historię kraju z reżimem sowieckim.
W ubiegłym roku RIBOCA ogłosiła przełożenie trzeciej edycji z powodu trwającego konfliktu na Ukrainie.
Organizatorzy wyrazili solidarność z ofiarami wojny i potępili rosyjski atak, podkreślając nie do pomyślenia celebrowanie sztuki i wspólnoty w czasie zajadłego konfliktu na Ukrainie.
Co goście zobaczyliby na odwołanym wydarzeniu?
Główna wystawa RIBOCA miała zaprezentować ponad 60 artystów pod tytułem „W pokoju jest słoń”.
Artyści, w tym znane nazwiska, takie jak Alicja Kwade, Ayşe Erkmen, Richard Wentworth i Tamar Harpaz, mieli stworzyć nowe zamówienia odpowiadające społecznemu i politycznemu krajobrazowi Rygi.
Łotwa, jako kraj graniczący z Rosją, bezpośrednio doświadczyła skutków konfliktu. W odpowiedzi udzielił schronienia około 6000 ukraińskich uchodźców, stając się schronieniem dla uciekających przed przemocą.
Wojna spowodowała największy kryzys humanitarny w Europie od czasów II wojny światowej, w wyniku którego miliony ludzi zostały przesiedlone na Ukrainie, a kolejne miliony szukały schronienia w krajach sąsiednich.
Odwołanie RIBOCA rodzi pytania o rolę sztuki i biennale w czasach wojny i konfliktu.
„Musimy ponownie rozważyć ważność formatu biennale w czasach takich jak te”, powiedzieli organizatorzy RIBOCA w 2021 r., wyrażając potrzebę dyskursu na temat tego, w jaki sposób świat sztuki i biennale mogą angażować społeczeństwa w tak trudnych okresach.
Dodali wtedy: „Jakiej platformy do wyrażania opinii i wymiany potrzebują artyści, kuratorzy i nasze społeczeństwo?”