O nas
Kontakt

Biennale w Wenecji 2024 ogłasza skład 331 artystów prezentujących sztukę queerową i tubylczą

Laura Kowalczyk

Roberto Cicutto and curator Adriano Pedrosa photographed together

Tegoroczne Biennale w Wenecji podzielone jest na dwie sekcje: Nucleo Contemporaneo, prezentującą współczesnych artystów zagranicznych i rodzimych, oraz Nucleo Storico, eksplorującą globalny modernizm.

Biennale w Wenecji ogłosiło listę 331 artystów biorących udział w tegorocznej wystawie głównej zatytułowanej „Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere”.

Temat przewodni „Stranieri Ovunque”, którego kuratorem jest Adriano Pedrosa, dyrektor Museu de Arte w São Paulo, wywodzi się z serii prac kolektywu Claire Fontaine z Palermo.

„Wyrażenie „Stranieri Ovunque” ma kilka znaczeń. Po pierwsze, gdziekolwiek pójdziesz i gdziekolwiek jesteś, zawsze spotkasz cudzoziemców – oni/my jesteśmy wszędzie. Po drugie, niezależnie od tego, gdzie się znajdziesz, zawsze jesteś naprawdę, a w głębi duszy obcokrajowcem” – wyjaśnia Pedorasa.

Wydanie Pedrosy, trwające od 20 kwietnia do 24 listopada 2024 r., będzie podzielone na dwie części: Nucleo Współczesne I Nucleo Storicoodpowiednio dla dzieł współczesnych i historycznych.

W tegorocznej edycji podjęto kroki mające na celu zwrócenie uwagi na niedostatecznie reprezentowane głosy, ze szczególnym naciskiem na uhonorowanie rdzennych artystów i społeczności LGBTQ+.

Oto nasz przewodnik po nowościach i artystach, których na pewno nie chcesz przegapić:

„Nucleo Contemporaneo” – Obejmując różnorodność

Tuakirikiri, 2023 autorstwa Mataaho Collective
Tuakirikiri, 2023 autorstwa Mataaho Collective

The Nucleo Współczesne (contemporary jądra) sekcja Biennale Arte 2024 dedykowana jest współczesnym artystom, którzy są obcokrajowcami, imigrantami, ekspatriantami, diasporami, emigrantami, wygnańcami lub uchodźcami.

Zostanie tu wyróżniona znaczna reprezentacja rdzennych artystów, w tym Kay WalkingStick, artystka krajobrazu pochodzenia indiańskiego, brazylijski kolektyw MAHKU i maoryski kwartet żeński Mataaho Collective.

Według Pedrosy, kuratorki, „rdzenni artyści są emblematycznie obecni na Międzynarodowej Wystawie”, z godnymi uwagi prezentacjami, takimi jak monumentalny mural kolektywu MAHKU na fasadzie pawilonu centralnego i wielkoformatowa instalacja kolektywu Mata Aho.

W tej sekcji zaprezentowane zostaną także prace kilku artystów queer, zarówno współczesnych, jak i historycznych, w tym artysty z Berlina i Hongkongu Isaaca Chong Waia, amerykańskiego malarza figuratywnego Louisa Fratino, kanadyjskiej artystki i reżyserki Erici Rutherford oraz chińskiej malarki abstrakcyjnej Evelyn Taocheng Wang.

W swoim oświadczeniu prasowym Pedrosa dodał, że jest pierwszym kuratorem Biennale otwarcie queerowym.

Nucleo Współczesne będzie także specjalna sekcja w Corderie poświęcona Archiwum nieposłuszeństwaprojekt Marco Scotiniego, który został opisany jako „przewodnik po czterech dekadach nieposłuszeństwa społecznego widzianego w historii i geografii”.

„Nucleo Storico” – Nowe spojrzenie na modernizm

Frida Kahlo, malarka i surrealistka, żona znanego meksykańskiego muralisty Diego Rivery, pozuje w swoim domu w Meksyku, 14 kwietnia 1939 r.
Frida Kahlo, malarka i surrealistka, żona znanego meksykańskiego muralisty Diego Rivery, pozuje w swoim domu w Meksyku, 14 kwietnia 1939 r.

The Nucleo Storico (jądra historyczne) gromadzące się na Międzynarodowej Wystawie będą eksplorować dzieła z XX-wiecznej Ameryki Łacińskiej, Afryki, Bliskiego Wschodu i Azji, koncentrując się na globalnych modernizmach i kwestionując granice definicji modernizmu.

„W XX wieku europejski modernizm wywędrował daleko poza Europę, często przeplatając się z kolonializmem, a wielu artystów z Globalnego Południa podróżowało do Europy, aby się z nim zetknąć. Jednak modernizm został zawłaszczony, pochłonięty i kanibalizowany na Globalnym Południu, wielokrotnie przybierając radykalnie nowe kształty i formy w dialogu z odniesieniami lokalnymi i tubylczymi” – stwierdził Pedrosa na początku tego roku.

Będą trzy różne sale: Portrety, Abstrakcje i przestrzeń przeznaczona dla światowej włoskiej diaspory artystycznej XX wieku.

W sali Portretów zaprezentowane zostaną prace 112 różnych artystów, w tym jednej z założycieli maoryskiego modernizmu Selwyna Wilsona, ghańskiej rzeźbiarki Grace Salome Kwami i chilijskiej malarki Laury Rodig.

W segmencie „Abstrakcja” zaprezentowane zostaną prace Sandy Adsett, Fanny Sanín, Etel Adnan, Eduardo Terrazas i Samia Halaby. Sekcja poświęcona diasporze włoskiej prezentuje 40 artystów, w tym argentyńską malarkę Lidy Prati i włoską architekt Linę Bo Bardi.

Pojawią się także prace kilku znanych artystów historycznych, w tym Fridy Kahlo, jej partnera życiowego Diego Rivery, Tarsila do Amaral i Carmen Herrera.

Międzynarodowa wystawa Biennale w Wenecji będzie czynna od 20 kwietnia do 24 listopada 2024 r.