O nas
Kontakt

Blue Monday zdemaskowane: dlaczego biuro podróży wymyśliło najbardziej depresyjny dzień w roku

Laura Kowalczyk

Each time Blue Monday comes around, travel agencies seize the opportunity to market escapist holiday deals to beach destinations or cruises to sunnier climes.

Za każdym razem, gdy nadchodzi Blue Monday, biura podróży korzystają z okazji, aby promować oferty wakacji typu eskapizm na plażę lub rejsy do bardziej słonecznych klimatów.

Trzeci poniedziałek stycznia stał się znany jako „niebieski poniedziałek”, dzień w roku, w którym ludzie czują się najbardziej przygnębieni.

Ale to nie ekspert medyczny ani organizacja charytatywna zajmująca się zdrowiem psychicznym tak to określiła.

Blue Monday został wymyślony przez nieistniejącą już agencję wakacyjną Sky Travel w 2005 roku jako sposób na zwiększenie sprzedaży wakacji.

Każdego roku biura podróży w dalszym ciągu wykorzystują ten chwyt PR, oferując podnoszące poziom serotoniny zimowe urlopy i wycieczki wellness.

Czym jest Niebieski Poniedziałek?

Prawie 15 lat temu brytyjska firma Sky Travel zleciła byłemu wykładowcy uniwersyteckiemu ustalenie, jaki jest najbardziej depresyjny dzień w roku w celu promowania wakacji zimowych.

Cliff Arnall wymyślił „równanie matematyczne”, aby znaleźć najczarniejszy dzień, łącząc dane pogodowe, kwotę zadłużenia, czas, jaki upłynął od Świąt Bożego Narodzenia, poziom motywacji i czas, jaki upłynął od podjęcia postanowień noworocznych.

Kalkulacje doprowadziły go do trzeciego poniedziałku stycznia, dnia, w którym przygasł duch świąt Bożego Narodzenia, postanowienia noworoczne takie jak suchy styczeń zostały złamane, trzeba uregulować wyciągi z kart kredytowych po szaleństwie zakupowym, a pogoda jest ponura.

Blue Monday sprzedaje święta

Za każdym razem, gdy nadchodzi Blue Monday, biura podróży korzystają z okazji, aby promować oferty wakacji typu eskapizm na plażę lub rejsy do bardziej słonecznych klimatów.

Organizacje charytatywne zajmujące się zdrowiem psychicznym ostrzegają jednak przed ryzykiem związanym z tą koncepcją.

„To mit, fałszywe kalkulacje oparte na takich czynnikach, jak ponura pogoda, poświąteczne zadłużenie, rozczarowanie z powodu nie dotrzymania noworocznych postanowień, niezadowolenie z powrotu do pracy oraz ogólna zagłada i przygnębienie” – pisze brytyjska Fundacja Zdrowia Psychicznego na stronie jego strona internetowa.

„Od tego czasu stało się to dość nudnym corocznym wydarzeniem PR, często mającym na celu promowanie rzeczy, które są niejasno powiązane z poprawą naszego samopoczucia, najczęściej przy całkowitym braku dowodów.

„Żadne rzeczywiste badania naukowe nie potwierdziły nigdy żadnych twierdzeń na temat Blue Monday. Dbajmy o swoje zdrowie psychiczne przed wpływami komercyjnymi.”

Zamiast tego specjaliści zajmujący się zdrowiem psychicznym zwracają uwagę na choroby potwierdzone naukowo, takie jak sezonowe zaburzenia afektywne (SAD), które dotykają ludzi o tej porze roku.

„Zły stan zdrowia psychicznego to największe wyzwanie w zakresie zdrowia publicznego, przed którym stoi nasze pokolenie” – dodaje fundacja.

„Banalizowanie objawów depresji, lęku i innych problemów ze zdrowiem psychicznym pod wpływem branż komercyjnych, które chcą zamienić zdrowie psychiczne w modny temat w celach zarobkowych, jest niedopuszczalne”.