O nas
Kontakt

Budynek mieszkalny Mercedes-Benz w Dubaju: prawdziwa historia markowych domów

Laura Kowalczyk

The plans for the Mercedes-Benz tower in Dubai, next to one of their cars

Ponieważ producenci samochodów podążają za nowym trendem tworzenia luksusowych apartamentowców w postaci drapaczy chmur, przyglądamy się historii towarzystw budowlanych.

Czego byś się spodziewał, gdybyś wszedł do budynku Mercedes-Benz? Być może w windzie znajdują się pasy bezpieczeństwa, których przyciski bardziej przypominają radio na desce rozdzielczej. Czy wszystkie meble będą wyposażone w poduszki powietrzne? Może drzwi zamkną się za pomocą pilota?

To ostatnie wydaje się naprawdę dobrym pomysłem. Oprócz moich sugestii budynek pod marką samochodu może wkrótce stać się rzeczywistością. Niemieccy producenci samochodów Mercedes-Benz nawiązali współpracę z firmą deweloperską, aby przedstawić plany budowy superwysokiego drapacza chmur w Dubaju.

Mam na myśli oczywiście bardzo wysoki drapacz chmur w Dubaju. Jednak to, co czyni ten 65-piętrowy budynek interesującym, to fakt, że jest to pierwsza próba producenta samochodów w zakresie budowy obiektu mieszkalnego. Marki samochodów od dawna wykorzystują budynki na siedziby, biura i fabryki. Projekt mieszkaniowy stanowi wyraźną kontynuację głównego zainteresowania Mercedesa… cóż, samochodów.

Producenci samochodów zawsze wykraczali poza same sprzedawane przez siebie pojazdy. Od zespołu wyścigowego, który według pierwotnego właściciela Enzo Ferrari był jedynym celem komercyjnej sprzedaży samochodów, po różne ubrania i płyny po goleniu Porsche sprzedawane w celu zwiększenia tożsamości marki, sprzedaż samochodów nigdy nie ogranicza się tylko do sprzedaży samochodów.

Ostatecznie chodzi o rozpoznawalność marki, mówi członkini zarządu Mercedes-Benz AG, Britta Seeger, komentując „wyjątkowe momenty związane z marką”.

„Naszym celem w przypadku naszego pierwszego markowego wieżowca mieszkalnego jest stworzenie nowych, pożądanych terenów, które odziedziczą DNA naszej marki i zapewnią naszym klientom miejsce, do którego będą mogli przyjechać, odpocząć i wrócić do domu” – kontynuuje.

Rezydencja Bugatti, Zjednoczone Emiraty Arabskie
Rezydencja Bugatti, Zjednoczone Emiraty Arabskie

Budynek Dubaju będzie położony rzut kamieniem od najwyższego budynku świata, Burj Khalifa. Błyskotliwe plany obejmują wiele świecących logo marki z trójramiennymi gwiazdami. Ma zostać ukończony w 2026 roku i będzie w nim znajdować się 225 apartamentów, restauracje, siłownia i przestrzenie wystawiennicze.

Jeśli to przejście w kierunku budynków mieszkalnych wydaje się nieoczekiwanym zwrotem, Mercedes-Benz nie jest jedyną firmą samochodową, która to robi.

Sami Binghatti nawiązali także współpracę z producentem supersamochodów Bugatti, aby stworzyć 42-piętrowy drapacz chmur w Dubaju. Pomyśl o wewnętrznym copywriterze, który będzie sprawdzał pisownię podczas pracy nad brandingiem „Bugatti-Binghatti”.

To jednak nie wszystko. W Stanach Zjednoczonych trwają prace nad budynkami mieszkalnymi firm Porsche, Bentley i Aston Martin.

Porsche Design Tower Miami, USA, autorstwa Porsche i Dezer Development.  otwarty w 2017 roku
Porsche Design Tower Miami, USA, autorstwa Porsche i Dezer Development. otwarty w 2017 roku

Jest w tym coś złowrogiego, prawda? W miarę jak życie staje się coraz bardziej utowarowione, nawet nasze rezydencje są wciągane w sferę partnerstwa marek i algorytmów rozpoznawania treści.

Nie jest niespodzianką, że wszystkie te projekty to efektowne drapacze chmur, które obiecują wielofunkcyjne, luksusowe mieszkania dla megabogatych.

Koncepcja zaangażowania marek w budowę rezydencji nie jest nowa. W rzeczywistości istnieje wielowiekowy precedens.

Od XVIII wieku powstały towarzystwa budowlane, których zadaniem było tworzenie dużych osiedli mieszkaniowych dla lokalnych społeczności. W pierwszych dziesięcioleciach XX wieku, a zwłaszcza po zniszczeniu Londynu przez Blitz, towarzystwa budowlane odegrały kluczową rolę w tworzeniu masowej zabudowy podmiejskiej stolicy Wielkiej Brytanii.

Jeśli będziesz spacerować po Londynie, często zobaczysz nazwy organizacji charytatywnych zdobiące szczyty dużych wielorodzinnych budynków mieszkalnych zbudowanych w tej epoce. Czasami te organizacje charytatywne były skrzydłami większych firm, na przykład Guinnessa.

Dom Iveagha w Brixton
Dom Iveagha w Brixton

Fundusz irlandzkiej firmy piwnej był odpowiedzialny za utworzenie ogromnej liczby domów w całym Londynie w latach dwudziestych i pięćdziesiątych XX wieku. Osiedla powstały na obszarach takich jak Stamford Hill i Brixton. Zdecydowana większość z nich powstała z myślą o rodzinach robotniczych i poprawie ich warunków życia poprzez podłączenie prądu i oddzielne łazienki – luksusowy dodatek w latach 20.

Może się to wydawać długą i niezręczną dygresją od pierwotnego punktu wyjścia artykułu, a mianowicie nowego, efektownego wieżowca Mercedes-Benz w Dubaju.

Ale ważniejsze jest to, że firmy zajmujące się nieruchomościami mieszkaniowymi nie są nową koncepcją – jednak sposób, w jaki firmy samochodowe podchodzą do tego z cynizmem XXI wieku, jest nieco odświeżający. A może to po prostu stęchły zapach sosnowego odświeżacza powietrza wiszący na lusterku wstecznym?