Wszystko, co musisz wiedzieć o zamknięciach transgranicznych kolei i dróg we Włoszech.
W tym tygodniu podróżujący stanęli w obliczu chaosu po tym, jak osunięcia ziemi zamknęły połączenia kolejowe i drogowe między Włochami, Francją i Austrią.
W poniedziałek (28 sierpnia) burze doprowadziły do osuwisk, które zamknęły kluczowe korytarze kolejowe i drogowe między krajami.
700 metrów sześciennych skał spadło z góry, przebijając się przez barierę ochronną i zaśmiecając tory kolejowe.
Wszystkie usługi TGV i TrenItalia kursujące na linii Chambéry-Turyn zostały odwołane od poniedziałku do środy, a zakłócenia nadal trwają.
„Powrót do normalności (w tunelu Frejus) zajmie kilka dni”, powiedział w poniedziałek francuski minister transportu Clement Beaune.
„Po wczorajszym ogromnym osuwisku w Maurienne nasze służby są zmobilizowane, aby jak najszybciej przywrócić usługi drogowe i kolejowe”.
To nie pierwszy przypadek poważnego zdarzenia geologicznego, które zakłóca ruch kolejowy na linii Francja–Włochy. W 2019 r. lawina błotna wstrzymała ruch na trzy tygodnie.
Które linie kolejowe i drogi są zamknięte?
Francuski operator kolejowy SNCF poinformował w poniedziałek, że ruch pociągów na trasie Saint-Jean-de-Maurienne–Modane zostanie wstrzymany do odwołania. Pociągi między Francją a Włochami nadal kursują przez Niceę lub Szwajcarię.
Zakłócenia kursowały także regionalne pociągi TER w dolinie Maurienne. W przypadku pociągów TER końcem jest obecnie Saint-Jean-de-Maurienne, a w przypadku autokarów TER ostatnim przystankiem jest Saint-Michel-Valloire.
Frecciarossia – pociągi dużych prędkości obsługiwane przez Trenitalia – między Saint-Michel-Valloire a Mondane również miały od kilku dni zakłócenia.
Tunel Frejus pozostaje zamknięty dla samochodów ciężarowych i pociągów, a tunel Brenner dla ruchu kolejowego.
Jakie odszkodowanie mi przysługuje, jeśli mój pociąg został odwołany?
Osunięcie się ziemi miało miejsce w „nadzwyczajnych okolicznościach” – zdarzeniu, którego firma nie mogła przewidzieć ani kontrolować.
Oznacza to, że są zwolnieni z płacenia zwykłej kwoty odszkodowania (w większości przypadków 25 procent ceny biletu w przypadku opóźnień przekraczających godzinę i 50 procent w przypadku opóźnienia przekraczającego dwie godziny).
Jednakże nadal przysługują Ci prawa, jeśli Twoja podróż została zakłócona – w tym prawo do pełnego zwrotu kosztów. Przepisy UE są następujące:
„Jeśli jesteś opóźniony z powodu odwołanego pociągu, co oznacza, że dotrzesz do miejsca docelowego z opóźnieniem większym niż 60 minut, masz prawo wybrać pomiędzy:
- Zwrot biletu w ciągu 30 dni – może to być zwrot całości lub części (obejmujący niezrealizowaną część podróży) oraz podróż powrotną do początkowego miejsca odjazdu, jeżeli opóźnienie spowodowane odwołanym pociągiem uniemożliwia od osiągnięcia celu podróży, lub
- Kontynuowanie podróży lub zmiana trasy na porównywalnych warunkach, aby dotrzeć do miejsca docelowego w najszybszym możliwym terminie i bez dodatkowych kosztów, lub
- Kontynuacja podróży lub zmiana trasy w wybranym przez Ciebie późniejszym terminie, na porównywalnych warunkach, bez dodatkowych kosztów. Obejmuje to alternatywny transport, który dowiezie Cię do miejsca docelowego, gdy pociąg zostanie zablokowany, a połączenie zostanie zawieszone.”
Więcej informacji można znaleźć tutaj.
Kiedy zamykany jest tunel Mont Blanc?
Podróżujący między Włochami a Francją powinni również przygotować się na zakłócenia, gdy tunel Mont Blanc łączący Courmayeur we Włoszech z Chamonix we Francji zostanie zamknięty w przyszłym tygodniu.
Tunel, z którego w zeszłym roku korzystało ponad 1,7 mln pojazdów, zostanie zamknięty od 4 września na 15 tygodni ze względu na planowane prace konserwacyjne.
Gubernator regionu Valle d’Aosta Renzo Testolin powiedział, że prace będą kontynuowane pomimo doniesień, że mogą zostać opóźnione ze względu na zamknięcie innych tras transgranicznych.
W środę powiedział włoskim mediom, że zarząd tunelu i władze regionalne będą „monitorować rozwój sytuacji godzina po godzinie”.
Zamknięcie doprowadzi do „sytuacji, którą nazwałbym tragiczną dla naszego systemu transportu” – powiedział włoskiej agencji prasowej Adnkronos Paolo Ugge, szef lobby przewoźników drogowych Conftrasporto.
„Nie sądzę, że to będą łatwe czasy dla naszej gospodarki, będziemy produkować towary, które mogą utknąć na placach budowy”.