O nas
Kontakt

Chiński producent elektroniki Xiaomi wprowadza na rynek podłączony do sieci samochód elektryczny

Laura Kowalczyk

Visitors to the Xiaomi Automobile flagship store look at the Xiaomi SU7 electric car on display in Beijing, Tuesday, March 26, 2024.

Xiaomi jest znanym producentem inteligentnej elektroniki użytkowej w Chinach.

Chiński producent elektroniki Xiaomi dołącza do dynamicznie rozwijającego się, ale zatłoczonego rynku samochodów elektrycznych w kraju, wprowadzając sportowy, zaawansowany technologicznie sedan.

W czwartek firma rozpoczęła przyjmowanie zamówień na swój nowy samochód elektryczny SU7. Ceny samochodu będą zaczynać się od 215 900 juanów (27 700 euro), co stanowi cenę niższą od Tesli Model 3 w Chinach.

Xiaomi twierdzi, że otrzymało 50 000 zamówień na SU7 w ciągu pierwszych 27 minut od otwarcia sprzedaży w Pekinie o 22:00 czasu lokalnego.

Dotacje rządowe pomogły uczynić Chiny największym na świecie rynkiem pojazdów elektrycznych, na którym wielu nowych producentów znajduje się w ostrej konkurencji.

Chociaż większość sprzedaży w branży ma miejsce na rynku krajowym, chińscy producenci pojazdów elektrycznych wkraczają na rynki zagraniczne z tańszymi modelami, stanowiąc potencjalne wyzwanie dla europejskich, japońskich i amerykańskich firm motoryzacyjnych.

Komisja Europejska wszczęła pod koniec ubiegłego roku dochodzenie antysubsydyjne w sprawie tanich samochodów elektrycznych pochodzących z Chin, które jej zdaniem „zakłócają nasz rynek”.

Połączone samochody

Założyciel Xiaomi, Lei Jun, powiedział, że firma zamierza w ciągu najbliższych 15–20 lat stać się jednym z pięciu największych producentów samochodów na świecie.

Firma znana jest obecnie ze smartfonów, inteligentnych telewizorów i innych urządzeń. Chce połączyć samochody z telefonami i sprzętem AGD.

Lei przedstawił SU7 jako pojazd o wysokich osiągach i dużym zasięgu, po czym podkreślił jego inteligentne funkcje, takie jak rozmowa z dostawcą z samochodu, gdy w domu zadzwoni dzwonek do drzwi.

Ukłonem w stronę popularności iPhone'a powiedział, że system będzie kompatybilny zarówno z telefonami Apple, jak i Xiaomi.

Tu Le, założyciel firmy konsultingowej Sino Auto Insights, powiedział, że Xiaomi próbuje zamknąć obieg, dodając transport do asortymentu produktów już zintegrowanego z życiem osobistym i zawodowym swoich klientów.

„Możliwość płynnego bycia częścią czyjegoś życia jest świętym Graalem dla firm technologicznych” – stwierdził w odpowiedzi przesłanej e-mailem.

„Prawdopodobnie nie znasz nikogo w Pekinie, kto nie miałby przynajmniej jednego produktu Xiaomi, czy to telefonu komórkowego, komputera, telewizora, oczyszczacza (powietrza) czy tabletu.”

Jako nowicjusz w branży samochodowej firma wychodzi z założenia, że ​​może zaprojektować i opracować samochód, który będzie się sprzedawał, powiedział. Biorąc pod uwagę powolną chińską gospodarkę i trwającą wojnę cenową pojazdów elektrycznych, przewidział, że minie rok lub dwa, zanim Xiaomi będzie w stanie dostosować się, aby skorygować wszelkie błędy i odnieść sukces.

„Są firmą technologiczną, więc to jest ich przewaga, ale muszą to pogodzić z piciem przez wąż strażacki, aby nauczyć się, jak być firmą technologiczną budującą samochody” – powiedział Le.