O nas
Kontakt

Czym są autobusy rowerowe i dlaczego dzieci „wyskakują z łóżek”, żeby do nich dołączyć?

Laura Kowalczyk

This 700-strong cycle convoy is inspiring greener school commutes across Europe.

Barceloński „bicibus” nie jest tylko drogą do szkoły dla ponad 700 osób, jest to również lekcja zrównoważonego transportu.

To świetna zabawa, jest ekologiczne i z dnia na dzień staje się coraz bardziej popularne.

Barceloński rower-autobus, zwany potocznie „bicibus”, pozwala setkom dzieci bezpiecznie dojechać do szkoły w konwoju, zajmując całe ulice drugiego co do wielkości miasta Hiszpanii.

Projekt realizowany przez obywateli, wspierany przez Radę Miasta Barcelony, rozpoczął się w marcu 2021 r. od jednej trasy w dzielnicy Sarria.

Obecnie linia obsługuje 15 tras i stała się inspiracją dla podobnych projektów w szkockim Glasgow oraz w Portland w Stanach Zjednoczonych.

Jak działają autobusy rowerowe?

NACHO DOCE/REUTERS

Ośmioletnia Lena Xirinacs co piątek wyrusza na trasę Eixemple wraz ze swoim ojcem, który jest jednym z wolontariuszy dbających o bezpieczeństwo dzieci na drodze.

„Budzi się z radością. Mogłabym to wykorzystać jako wymówkę każdego dnia, żeby wyskoczyła z łóżka” – powiedział Pablo Xirinacs.

Trasa Eixample rozpoczyna się o 8:30 rano i pokonuje 2,5 kilometra (1,55 mili) w 25 minut, odwożąc dzieci do trzech szkół po drodze od poniedziałku do piątku. Nie wszystkie trasy działają codziennie.

Nad bezpieczeństwem na drodze czuwają samochody eskortujące policję z Barcelony oraz czujni rodzice, tacy jak Xirinacs, jeden z 80 rodziców-wolontariuszy w mieście, którzy dołączają do konwoju.

Nauczanie bardziej zrównoważonych nawyków transportowych

NACHO DOCE/REUTERS

Organizatorzy szacują, że w roku szkolnym 2020–2021 z różnych tras skorzystało ponad 700 osób, co oznacza, że ​​w tym czasie do różnych szkół w Barcelonie dojechało około 15 000 osób.

Jak powiedział Jordi Honey-Roses, urbanista i starszy badacz w Instytucie Nauk o Środowisku i Technologii na Uniwersytecie Autonomicznym w Barcelonie, projekt rowerowo-autobusowy ma również na celu propagowanie wśród użytkowników bardziej zrównoważonych nawyków transportowych w dłuższej perspektywie.

„Przewidujemy, że dzieci uczestniczące w programie 'bicibus' będą chętniej jeździć na rowerze, będą miały lepsze nawyki związane z jazdą na rowerze, bardziej zrównoważone nawyki transportowe i uważamy, że zmienią również wzorce podróżowania w swoich rodzinach” — powiedziała Honey-Roses.

Gdzie jeszcze można dojechać rowerem do szkoły?

Hiszpania nie jest jedynym krajem europejskim, w którym dzieci masowo dojeżdżają do szkoły na rowerach.

Holandia – kraj, który jest liderem w dziedzinie jednośladów – dysponuje nie tylko infrastrukturą umożliwiającą obsługę konwojów, ale także pojedynczymi pojazdami napędzanymi przez dzieci jeżdżące na rowerach.

Miasto Rouen w północnej Francji również uruchomiło w 2016 r. szkolny autobus napędzany pedałami.

Rada Glasgow opracowała technologię zatrzymującą ruch, aby zapewnić bezpieczny przejazd autobusu rowerowego Shawlands.

System Ultra-Smart Cycle, zamontowany na rowerze prowadzącego rowerzysty, wykorzystuje zaszyfrowany sygnał wojskowy, który po naciśnięciu na skrzyżowaniu uruchamia specjalnie zaprogramowany cykl świateł drogowych, aby zatrzymać ruch na 45 sekund. Wystarczająco dużo czasu, aby przejechać wszystkich rowerzystów.