Dzięki przejęciu DSV stanie się największą firmą logistyczną na świecie.
Duńska firma DSV zabezpieczyła transakcję zakupu Schenkera, jednostki logistycznej niemieckich kolei państwowych Deutsche Bahn (DB).
Podpisana w piątek umowa wycenia Schenkera na 14,3 miliarda euro i kapitał własny na poziomie 11,3 miliarda euro.
Piątkowe ogłoszenie oznacza największą sprzedaż w historii DB i uczyni DSV największą firmą logistyczną na świecie.
DSV oświadczyło, że sfinansuje zakup poprzez sprzedaż akcji o wartości aż 5 miliardów euro i finansowanie dłużne.
„Przejęcie Schenkera jest transakcją transformacyjną dla DSV” – stwierdziła duńska firma w piątkowym oświadczeniu.
„Wspólnie DSV i Schenker osiągną łączne przychody w wysokości 293 miliardów DKK… i będą zatrudniać łącznie około 147 000 pracowników w ponad 90 krajach” – kontynuował.
Oznacza to łączne przychody w wysokości około 39,26 miliarda euro.
Richard Lutz, dyrektor generalny Deutsche Bahn, dodał: „Ważne było dla nas znalezienie silnego partnera dla Schenkera i długoterminowego domu dla pracowników firmy”.
Zauważył, że sprzedaż zapewnia logistycznej spółce zależnej DB „jasne perspektywy wzrostu”.
DB chce sprzedać Schenker, swój najbardziej dochodowy oddział, aby odblokować inwestycje w działalność związaną z krajowymi przewozami pasażerskimi i zmniejszyć swoje zadłużenie.
Jednak dla niektórych wybór kupującego będzie rozczarowaniem.
O przejęcie Schenkera ubiegała się również firma private equity CVC Capital Partners, proponując, aby DB zachował 24,9% udziałów.
Choć oferta CVC była rzekomo niższa, potężny związek zawodowy Verdiego poparł tę ofertę, wierząc, że spowoduje to mniejszą liczbę zwolnień.
Dyrektor finansowy DSV, Michael Ebbe, powiedział agencji Reuters, że planuje zwolnić od 1600 do 1900 stanowisk spośród 15 000 pracowników Schenkera w Niemczech.
Ebbe podkreślił jednak, że połączona firma w ciągu pięciu lat zwiększy liczbę pracowników, tak że liczba pracowników w Niemczech przekroczy obecny poziom.
Według Ebbe DSV wyda również dodatkowe 10 mln euro na dodatkowe wynagrodzenie, aby uspokoić związki zawodowe.
Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w drugim kwartale 2025 roku, pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych.
Rada nadzorcza Deutsche Bahn i niemieckie ministerstwo transportu również muszą dać zielone światło przejęciu, co ma nastąpić w nadchodzących tygodniach.