Björn Bender wyobraża sobie „wspaniałą perspektywę” dla nocnych pociągów i tego, co trzeba zrobić, aby się tam dostać.
„Kiedy 15 lat temu dołączyłem do branży, praca w branży mobilności dla gracza kolejowego była dość nieseksowna” — mówi Björn Bender, dyrektor generalny i prezes Rail Europe.
Teraz to wszystko się zmieniło, powiedział słuchaczom ETC na szczycie Destination Europe Summit we wtorek (27 czerwca).
Kolej stała się wzorem zrównoważonego rozwoju w Europie. Trasy transgraniczne otrzymują wsparcie Komisji Europejskiej, aby były szybsze, tańsze i bardziej rozbudowane.
Pociągi cieszą się również rosnącą popularnością wśród europejskich podróżników.
„W 2022 r. mieliśmy w Europie o 12 procent więcej podróżujących (pociągami) w porównaniu z 2019 r., a więc już powyżej (poziomów) sprzed COVID” – mówi Björn.
Unijne plany liberalizacji kolei w Europie – poprzez zobowiązanie krajów do otwarcia rynków kolejowych dla zagranicznych konkurentów – zaczynają przynosić owoce. Otwierają się nowe trasy, a do gry dołączają nowi prywatni gracze. Jednak nadal istnieją wyzwania transgraniczne.
„Podróż pociągiem jest nadal dość skomplikowana – szczególnie dla podróżujących z zagranicy i jeśli podróżujesz za granicę” – powiedział Björn w rozmowie z TylkoGliwice Travel.
Mówi, że dzieje się tak częściowo dlatego, że krajowi przewoźnicy mają tendencję do skupiania się na działalności krajowej.
Ponieważ odwiedzający śpieszą się, aby znaleźć bardziej ekologiczny sposób podróżowania, „stanowi to wyzwanie, ponieważ oczekujemy bardzo szybkich rozwiązań od branży kolejowej”.
Unia Europejska i Zielony Ład – którego celem jest uczynienie UE neutralną dla klimatu – mogą pomóc w ułatwieniu tego, umożliwiając krajom i przemysłom współpracę nad wspólnymi celami.
„Mamy być może jedyną w życiu szansę na prawdziwą zmianę (rzeczy) w zakresie mobilności, kolei oraz ogólnie podróży i turystyki”, mówi Björn.
W jaki sposób Rail Europe ma nadzieję uprościć podróż pociągiem?
Rail Europe chce wypełnić lukę między operatorami z różnych krajów i uprościć podróż pociągiem na całym kontynencie.
Celem głównego agregatora biletów kolejowych jest umożliwienie podróżnym porównywania cen i uzyskanie przejrzystości w tej często chaotycznej branży.
Skupia ponad 100 marek z europejskiego przemysłu kolejowego, współpracując z głównymi operatorami kolejowymi w celu sprzedaży biletów i biletów na pociągi regionalne, dużych prędkości i pociągów nocnych, a także oferując podróże grupowe.
Platforma oferuje wszystko, od biletów Interrail i Eurail po – ostatnio – szwajcarską regionalną przełęcz Berner Oberland, a także bilety operatorów takich jak francuski SNCF, niemiecki Deutsche Bahn i włoski Trenitalia. I stale się rozwija.
„U nas prawie nie ma tygodnia bez premiery produktu” — mówi Björn. W przyszłym tygodniu platforma rozpocznie sprzedaż przepustki Interrail na Wyspy Greckie, która łączy w sobie bilety kolejowe i promowe.
Rail Europe oferuje również inne usługi, które mogą być przydatne dla pasażerów podróżujących pociągiem po Europie. Witryna zawiera szczegółowe informacje na temat tras kolejowych, taryf, rozkładów jazdy i ofert, a wsparcie obsługi klienta jest dostępne, jeśli coś pójdzie nie tak.
W jaki sposób kolej może wyprzedzić podróże lotnicze w Europie?
Björn ma nadzieję, że modernizując europejskie systemy rezerwacji pociągów, Rail Europe może zachęcić do bardziej ekologicznych podróży.
„Systemy rezerwacji są 10, 15, a nawet 20 lat za przemysłem lotniczym” — mówi.
„W przypadku rezerwacji pociągów bardzo ważne jest, aby mieć tę przejrzystość różnych systemów w jednym interfejsie, a także mieć możliwość wybrania najtańszego lub najszybszego”.
W przypadku podróży transgranicznych obsługiwanych przez wielu operatorów w różnych krajach najtańsze bilety są często dzielone między przewoźników, wyjaśnia Björn.
Jeśli podróżni kupują bezpośrednio od przewoźników, będą musieli przeszukać każdego z nich, aby znaleźć najlepszą ofertę, podczas gdy Rail Europe porównuje wszystko w jednym miejscu.
Jaka jest przyszłość podróży koleją w Europie?
Jeśli chodzi o przyszłość, Björn maluje jasny obraz podróży koleją – aw szczególności pociągów nocnych, z udziałem prywatnych operatorów, takich jak European Sleeper.
„Zdecydowanie widzę ogromną szansę dla pociągów nocnych w Europie, zwłaszcza jeśli mówimy o (trasach) od 800 do 1500 kilometrów” – mówi.
Ostatecznie widzi, że te usługi wykraczają poza sektor rekreacyjny, aby zaspokoić inne potrzeby, takie jak podróże służbowe.
Dodaje, że inwestycje w infrastrukturę, która pozwala na wydłużenie tras i rozbudowę rozkładów, aby umożliwić niedrogie, regularne odloty, byłyby „wspaniałą perspektywą” na przyszłość.