O nas
Kontakt

Europoglądy. Czy małym europejskim hotelom rodzinnym grozi zniknięcie?

Laura Kowalczyk

Europoglądy.  Czy małym europejskim hotelom rodzinnym grozi zniknięcie?

Liczba lokalnych przedsiębiorstw na kontynencie systematycznie podupada, a bogata różnorodność kulturowa kontynentu w zakresie podróży i turystyki ustępuje miejsca łańcuchowości, pisze Peter Lochbihler.

Wiele napisano ostatnio o zacofaniu gospodarczym Europy, szczególnie w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi i Chinami.

Jest jednak jeden sektor, w którym Europa niewątpliwie pozostaje światowym liderem: podróże i turystyka.

Z Europy pochodzi prawie dwie trzecie przyjazdów turystów na całym świecie, a podróżnicy ze wszystkich zakątków świata odwiedzają ten kontynent co roku.

Lokalne dziedzictwo kontynentu jest zagrożone

Atrakcyjność Europy leży w jej bogatej mozaice kultur i narodów. Różnorodność ta znajduje odzwierciedlenie w strukturze europejskiej branży turystycznej, która obejmuje wiele małych, lokalnych firm.

Aż 77% europejskich hoteli jest własnością niezależną, a wiele z nich to wielopokoleniowe firmy rodzinne.

Lokalne placówki są stopniowo zastępowane przez większe, często globalne marki. Bogata różnorodność kulturowa Europy w zakresie podróży i turystyki ustępuje miejsca temu łańcuchowi.

AP Photo/Andrew Medichini
Odwiedzający przechodzą obok Koloseum w Rzymie, czerwiec 2023 r

Stanowią serce i duszę europejskiego przemysłu turystycznego. Ich wyjątkowy charakter, będący odzwierciedleniem lokalnego dziedzictwa, stanowi tło dla wielu powstałych wspomnień i zdjęć zrobionych na Instagramie.

Choć Europa może słusznie być dumna ze swojego wiodącego na świecie sektora turystycznego, nie wszystko jest w porządku.

Rzadko mówi się o tym, że małe, niezależne przedsiębiorstwa w Europie znajdują się w stanie stałego upadku.

Lokalne placówki są stopniowo zastępowane przez większe, często globalne marki. Bogata różnorodność kulturowa Europy w zakresie podróży i turystyki ustępuje miejsca temu łańcuchowi.

Tymczasem sieci hotelowe wykorzystują szansę

Podstawową przyczyną tej zmiany jest rosnąca liczba międzynarodowych gości odwiedzających Europę.

Małym firmom coraz trudniej jest dotrzeć do podróżnych, którzy nie znają miejsca docelowego lub borykają się z barierami językowymi.

Z kolei duże sieci hotelowe dysponują zasobami umożliwiającymi obecność na całym świecie, budowanie lojalności klientów i rozkładanie kosztów marketingu na szerszą bazę klientów.

Prawie dwie trzecie inwestycji w europejskim sektorze zakwaterowania dokonują obecnie sieci hoteli, a zaledwie cztery firmy budują połowę nowych hoteli w Europie.

Booking.com/Statista
Wskaźnik penetracji sieci hotelowych w Europie w latach 1999-2021

Ta strukturalna wada stawia niezależne nieruchomości w niepewnej sytuacji, a Europa ponosi obecnie konsekwencje własnego sukcesu.

Pandemia Covid-19 jeszcze bardziej zaostrzyła tę tendencję, sprawiając, że małe przedsiębiorstwa są jeszcze bardziej bezbronne i źle przygotowane do skutecznego konkurowania.

W rezultacie prawie dwie trzecie inwestycji w europejskim sektorze zakwaterowania dokonują obecnie sieci hoteli, a zaledwie cztery firmy budują połowę nowych hoteli w Europie.

Jeśli ta tendencja się utrzyma, oblicze europejskiego sektora turystycznego ulegnie zasadniczej zmianie.

Zbyt wysokie koszty inwestycji, brak know-how

Co zatem możemy zrobić, aby zachować wyjątkową różnorodność Europy w zakresie podróży i turystyki? Jak możemy najlepiej wspierać i wzmacniać pozycję małych europejskich przedsiębiorstw?

Na Booking.com współpracujemy z setkami tysięcy małych obiektów noclegowych. Jesteśmy dumni z naszego modelu biznesowego zaprojektowanego z myślą o wspieraniu małych, niezależnych obiektów, pomagając im być lepiej widocznymi dla podróżujących z bliska i daleka, z zyskiem i bez ryzyka.

Szczególnie małe obiekty noclegowe mają trudności z dokonaniem inwestycji niezbędnych do utrzymania konkurencyjności na zmieniającym się rynku.

Booking.com/Statista
Udział turystyki w krajowym PKB wygenerowanym przez turystykę w ostatnim roku przed pandemią Covid-19 (2021)

Szczególnie małe obiekty noclegowe mają trudności z dokonaniem inwestycji niezbędnych do utrzymania konkurencyjności na zmieniającym się rynku.

Na przykład rośnie zapotrzebowanie na zrównoważone podróże i turystykę. Jednak pomimo wielu wysiłków podejmowanych przez rządy na rzecz wspierania środków zrównoważonego rozwoju, małym przedsiębiorstwom bardzo trudno jest dokonać przejścia.

Według naszego przeprowadzanego dwa razy w roku Barometru zakwaterowania w Europie głównymi przeszkodami są zbyt wysokie koszty inwestycji i brak know-how.

W rezultacie więcej zachęt podatkowych i podatkowych, lepszy dostęp do kapitału i finansowania oraz zwiększone wsparcie techniczne i operacyjne znajdują się na czołowych miejscach listy środków wsparcia pożądanych przez rządy.

Jeden rozmiar nie pasuje do wszystkich

Rządy powinny wysłuchać małych przedsiębiorstw i ponownie przemyśleć swoje podejście. Obecny model wsparcia nie działa.

Podobnie liderzy branży muszą wykazywać się większą reakcją. Na przykład w Booking.com opracowaliśmy program zrównoważonych podróży, który uwzględnia dynamiczny charakter małych obiektów noclegowych, sprawia, że ​​ich wysiłki są widoczne dla podróżnych i pomaga im krok po kroku stać się bardziej zrównoważonymi.

Christophe Ena/Prawa autorskie 2023 AP.  Wszelkie prawa zastrzeżone.
Turyści na łodzi pływają po Sekwanie w Paryżu, lipiec 2023 r

Musimy przyznać, że w bardzo zróżnicowanym sektorze nie można zastosować jednego podejścia pasującego do wszystkich.

Wiodąca pozycja Europy w dziedzinie podróży i turystyki opiera się na ekosystemie małych, niezależnych przedsiębiorstw.

Zadbajmy o to, aby miały odpowiednie warunki do dalszego rozwoju w przyszłości.