O nas
Kontakt

Europoglądy. Europa potrzebuje wszystkich rąk na pokład, aby usunąć przeszkody dla innowacji

Laura Kowalczyk

European scientists at work, illustration

Komisja Europejska musi zidentyfikować kluczowe mocne i słabe strony europejskiego krajobrazu innowacji oraz dowiedzieć się, jak najlepiej je przezwyciężyć, pisze Olivier Joris.

UE traci pozycję w stosunku do swoich globalnych konkurentów, co częściowo wynika z prawodawstwa, które czasami tworzy nieoczekiwane bariery dla badań naukowych i innowacji.

Jest to problematyczne, ponieważ innowacje mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia ekologicznej i cyfrowej transformacji Europy w kierunku zrównoważonego rozwoju, wzmocnienia konkurencyjności Europy i osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ.

W związku z tym wzmocnienie wyników UE w zakresie badań naukowych i innowacji powinno być kluczowym priorytetem strategicznym kolejnej Komisji Europejskiej w latach 2024–2029.

Dlatego też pomysł belgijskiej prezydencji Rady, aby wprowadzić europejski test warunków skrajnych dla innowacji w celu naprawy słabych punktów systemu, mógłby stać się skutecznym instrumentem wzmacniania ekosystemu innowacji w UE, a co za tym idzie, także konkurencyjności.

Właśnie dlatego Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny poparł ten pomysł, pozytywnie zareagował i przedstawił szereg propozycji opracowania instrumentu korzystnego dla obu stron.

Inicjatywy UE muszą zachęcać do inwestycji w innowacje

UE zapewnia wyspecjalizowane instytucje i programy wspierające badania, rozwój i innowacje (RD&I).

„Horyzont Europa” to na przykład największy na świecie program finansowania badań naukowych i innowacji, finansujący doskonałe badania naukowe, wspierający współpracę międzysektorową i międzynarodową oraz umożliwiający rozwój pojawiających się i nowych technologii.

Dlatego ważne jest, aby UE była konkurencyjnym graczem na rynku światowym. Ponadto,

Nowy europejski program innowacji ma na celu umiejscowienie UE w czołówce innowacji w kontekście ożywienia gospodarczego po Covid-19, Europejskiego Zielonego Ładu i konfliktu na Ukrainie.

Wyniki UE poprawiają się i nadal rosną w wolniejszym tempie niż główni światowi konkurenci, tacy jak Stany Zjednoczone i Chiny, przy czym istnieje niepokojąca tendencja do dalszej utraty przewagi nad nimi.

W posiedzeniu uczestniczy przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen uczestniczy w konferencji „Accelerating Clean Technology Innovation and Deployment” podczas COP26 w Glasgow, listopad 2021 r.

Pomysł Komisji Europejskiej, aby wykorzystać eksperymenty regulacyjne („piaskownice”), regionalne ekosystemy, talent ludzki i dostęp do finansów, który został wznowiony w 2023 r. w ramach planu przemysłowego Zielonego Ładu, był mile widzianym krokiem.

Pomimo tych ważnych zobowiązań i inicjatyw politycznych mających na celu wspieranie europejskich innowacji, wyniki UE poprawiają się i nadal poprawiają w wolniejszym tempie niż główni światowi konkurenci, tacy jak Stany Zjednoczone i Chiny, przy czym istnieje niepokojąca tendencja do dalszej utraty przewagi nad nimi.

Nadszedł czas, aby inicjatywy UE miały stymulować, a nie zniechęcać do inwestycji w innowacje.

Tylko wtedy Europa będzie w stanie w pełni wykorzystać siłę innowacji, aby umożliwić transformację ekologiczną i cyfrową, osiągnąć długoterminową konkurencyjność oraz pomóc zapewnić wysoki standard życia wszystkich Europejczyków.

Jakie są rozwiązania?

Jak zatem można to zrobić? Pracodawcy, związki zawodowe i organizacje społeczeństwa obywatelskiego argumentują, że władze UE i krajowe muszą zapewnić pozytywne warunki ramowe, które sprzyjają promowaniu działań badawczo-rozwojowych i przyciąganiu inwestycji na rzecz wszystkich rodzajów innowacji w Europie.

Ramowe warunki innowacji są ważne dla podmiotów niezależnie od wielkości, zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, od indywidualnych innowatorów, uniwersytetów, spółek typu spin-off, start-upów, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz większych organizacji krajowych i międzynarodowych, na całym świecie. pełne spektrum, od tradycyjnych sektorów o niskiej technologii po szybko rozwijające się sektory zaawansowanych technologii.

Komisja Europejska musi zidentyfikować kluczowe mocne i słabe strony europejskiego krajobrazu innowacji oraz znaleźć najlepsze sposoby ich przezwyciężenia.

Europejska komisarz ds. innowacji i młodzieży Mariya Gabriel przemawia podczas internetowej konferencji prasowej w siedzibie Komisji Europejskiej w Brukseli, marzec 2021 r.
Europejska komisarz ds. innowacji i młodzieży Mariya Gabriel przemawia podczas internetowej konferencji prasowej w siedzibie Komisji Europejskiej w Brukseli, marzec 2021 r.

Należy spełnić wiele warunków, w tym dostęp do wystarczającej siły roboczej i talentów, wystarczającego wsparcia finansowego i rynków kapitałowych oraz pozytywne nastawienie do podejmowania ryzyka technologicznego. Ponadto ważna będzie edukacja przez całe życie i odpowiednie zaangażowanie partnerów społecznych.

Komisja Europejska musi zidentyfikować kluczowe mocne i słabe strony europejskiego krajobrazu innowacji oraz znaleźć najlepsze sposoby ich przezwyciężenia.

Praktycznym rozwiązaniem zapewniającym otoczenie sprzyjające innowacjom byłoby utworzenie listy kontrolnej, według której należy rutynowo oceniać przyszłe inicjatywy polityczne i przegląd istniejącego prawodawstwa.

Pomogłoby to sprawdzić, czy nowe inicjatywy polityczne nie tworzą w sposób niezamierzony przeszkód lub barier dla inwestycji w innowacje w UE.

EKES uważa, że ​​na tej liście kontrolnej „10 najważniejszych” należy uwzględnić podejście całościowe, obejmujące dostępność talentów, równość płci i spójność z obecnymi lub przyszłymi zachętami podatkowymi na rzecz innowacji, przy jednoczesnym uwzględnieniu największej dostępnej wagi dowodów naukowych.

Test warunków skrajnych EKES-u to coś więcej niż tylko przydatne narzędzie

Mogą istnieć uzasadnione powody, dla których istniejące lub projektowane przepisy nie spełniają jednego lub więcej z „10 najważniejszych” punktów na liście kontrolnej, ale w takich przypadkach decydenci będą musieli dostosować wniosek lub uzasadnić, dlaczego i w jaki sposób niezamierzony negatywny wpływ na innowacje miałby być unikanym.

Test warunków skrajnych EKES-u zapewnia decydentom praktyczne i łatwe do wdrożenia wytyczne, uzupełniając istniejące ramy (w tym „zasadę innowacyjności” i „zestaw narzędzi lepszego stanowienia prawa”).

Oczywiście narzędzie będzie mogło pozytywnie wpłynąć na innowacyjność Europy tylko wtedy, gdy Komisja Europejska będzie go systematycznie stosować i monitorować jego stosowanie. Ponadto narzędzie to mogłoby mieć równie pozytywny wpływ, gdyby było wykorzystywane przez decydentów w państwach członkowskich UE, a nawet na poziomie regionalnym i lokalnym.

Europa potrzebuje wszystkich rąk do pracy, aby usunąć przeszkody dla innowacji i uczynić z UE najbardziej atrakcyjny dla niej region na świecie.

Wielkim bodźcem dla innowacji byłoby przyjęcie przez następną Komisję Europejską i promowanie stosowania europejskiego testu warunków skrajnych dla innowacji w celu systematycznego przeglądu istniejących i oceny każdej nowej inicjatywy legislacyjnej i politycznej.

Stanowiłoby to również dobry przykład dla państw członkowskich i regionów, aby postępowały podobnie.