O nas
Kontakt

Gdzie się zatrzymać na Bali: najlepsze kurorty na wyspie oferują luksus przepełniony lokalną kulturą

Laura Kowalczyk

The private villas at Raffles Bali have infinity pools with unobstructed ocean views.

Czeka na Ciebie prywatny kamerdyner, odczyty numerologiczne i wykwintne jedzenie.

Popularność Bali wśród Europejczyków sięga lat 70. XX wieku, kiedy hippisi wybrali tę wyspę ze względu na jej kulturę duchową i niskie koszty utrzymania.

Przenieśmy się szybko do roku 2021, na wyspę przybył inny typ podróżników poszukujących taniego czynszu i jedzenia – cyfrowi nomadzi. Kiedy granice wyspy zostały całkowicie ponownie otwarte po pandemii Covid, turyści powrócili.

Zatrudnienie milionów Balijczyków opiera się na turystyce, ale niektórzy uważają, że nie udało się odpowiednio zaradzić negatywnym skutkom tej sytuacji – wysypiska śmieci są przepełnione, w niektórych miejscach ścieki przedostają się do morza, a zanieczyszczenie powodowane przez samochody jest namacalne.

Mimo to Bali jest magiczne. Miejscowa ludność jest otwarta i zachwycona możliwością dzielenia się z odwiedzającymi swoją wieloreligijną kulturą. Jedzenie jest doskonałe, a dla każdego znajdzie się plan podróży – niezależnie od tego, czy chcesz zwiedzić świątynie, plaże, czy tylko wnętrza barów, tutaj znajdziesz wszystko.

Jak w przypadku każdego popularnego kierunku podróży, właściciele hoteli mają niewielki wpływ na działania rządu w zakresie zarządzania turystyką. Ale mają kontrolę nad doświadczeniami swoich gości, a ja miałem tylko pozytywne doświadczenia na Bali.

Podczas ostatniej podróży, kiedy wróciłem tu po raz pierwszy od czasu zniesienia ograniczeń związanych z pandemią, postanowiłem zwiedzić Jimbaran.

To nadmorskie miasteczko ma jedno z najpiękniejszych wybrzeży w kraju i jest domem dla dużych, luksusowych kurortów.

Jest to także krótka przejażdżka od lotniska – idealne rozwiązanie, gdy kończysz długi lot i nie możesz stawić czoła korkom na Bali.

Raffles Bali: Tworzenie trwało długo, ale warto było poczekać

Obecnie na Bali trudno znaleźć niezakłócony widok na ocean, ale z basenu bez krawędzi w Raffles roztacza się widok na uspokajający ocean.

23-hektarowa posiadłość, chłodzona delikatną bryzą oceanu, pierwotnie składała się z ośmiu oddzielnych kawałków ziemi. Wszystko to połączono w jedną całość, a planowanie i budowa trwały 34 lata od wizji do otwarcia w 2021 roku.

Ambicja i dbałość o szczegóły były widoczne na każdym etapie naszego pobytu, od ceremonii powitalnej po piękne prezenty, które otrzymaliśmy przy wymeldowaniu.

Wszystko tutaj jest dostosowane do Twoich upodobań, od dostosowanego menu po harmonogram posiłków, dzięki czemu rzadko spotykasz się z innymi gośćmi. Podejrzewam, że wielu tu przyjeżdża, szukając prywatności. Przestronne wille są rozmieszczone wśród rodzimych drzew i roślin, co zwiększa poczucie odosobnienia.

Goście witani są tradycyjną ceremonią powitalną

Jak to jest mieć osobistego lokaja?

Raffles słynie w świecie hotelarstwa z tego, że zapewnia gościom własnego lokaja. Podobnie jak w filmach, spodziewałem się, że będzie to poważny, siwiejący starzec w garniturze i butach, skłonny do kłaniania się, wychodząc z pokoju. W rzeczywistości Rai był młody, wesoły, pochodził z pobliskiego Lombok i był bardzo profesjonalny.

Jak wszystko tutaj, był pod ręką w razie potrzeby (przez WhatsApp), ale nie narzucał się. Fachowo poradził sobie z moimi wymaganiami dietetycznymi, aby zorganizować naszą pyszną kolację w willi i miał wiedzę na temat okolicy. Wyruszyliśmy jednak tylko kilka razy – ośrodek jest tak piękny i wszechstronny, że z przyjemnością zostaliśmy w kokonie.

Świeże, pomysłowe jedzenie pochodzące z lokalnych źródeł

Posiłki w Raffles Bali są niespieszne, co pozwala delektować się myślami i troską włożoną w pozyskiwanie i gotowanie każdego składnika.

Wyśmienita kuchnia została połączona z indonezyjską kulturą podczas naszej pięcioetapowej podróży w hotelowej restauracji Rumari.

Pierwszym przystankiem w naszej kulinarnej podróży po archipelagu indonezyjskim była tradycyjna ceremonia mycia rąk. Licząca 17 000 wysp jest największa na świecie, a każdy obszar ma swoją własną tradycję kulinarną – każde danie w Rumari wprowadzało nas w nowe, wykwintne smaki, a wszystko to zostało fachowo wyjaśnione przez naszego uroczego kelnera.

Zanurzenie się w kulturze jest tutaj łatwe

Wellness na Bali w najlepszym wydaniu

Podobnie jak wielu podróżników, dążę do tego, aby moja obecność w obcym kraju przynosiła korzyści, a nie wyzysk lokalnym społecznościom. Pocieszająca jest więc świadomość, że 80 procent składników używanych w Raffles pochodzi z Indonezji, a pozostałe 20 procent jest importowanych. Kolejnym miłym akcentem było śniadanie a la carte, a nie w formie bufetu, aby ograniczyć marnowanie żywności.

Lokalna społeczność w równym stopniu czerpie korzyści ze spa, ponieważ uzdrowicielami są Balijczycy.

Odbyliśmy dla par sesję uzdrawiania dźwiękiem w spokojnej przestrzeni w pomieszczeniu, chociaż sanktuarium na świeżym powietrzu wyglądało równie magicznie.

Sesja rozpoczęła się od czytania numerologii, metody, która już mnie zaintrygowała.

Wykorzystując nasze imiona i urodziny, uzdrowiciel powiedział nam o cechach osobowości, które mogą nam pomóc lub zaszkodzić, oraz o tym, jak je wykorzystać. Następnie mówił o tym, co może przynieść ten rok. Biorąc pod uwagę, że nigdy wcześniej nas nie spotkał, jego odczyt był przerażająco dokładny. Mój mąż był nieco bardziej sceptyczny, ale i tak był zadowolony z tego doświadczenia.

Rankiem, kiedy opuściliśmy Raffles, wyszłam na taras, aby po raz ostatni popływać o wschodzie słońca w naszym prywatnym basenie bez krawędzi. Wyszłam czując się odświeżona, wdzięczna i przysięgając, że wrócę do tego kawałka raju.

Pisarz był gościem Raffles Bali.