Przedsiębiorstwa wycieczkowe poszukują bardziej wydajnych statków, paliw alternatywnych i technologii cyfrowych, dążąc do rejsów wycieczkowych o zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r.
W tym wydaniu Focus reporter Damon Embling odwiedza włoskie nadmorskie miasto Genua, aby dowiedzieć się, w jaki sposób branża rejsów wycieczkowych wyznacza przyszły kurs zrównoważonego rozwoju.
Mario Zanetti, prezes Costa Cruises z siedzibą w Genui, opowiada Damonowi o wyzwaniach stojących przed branżą w związku z dążeniem do zerowej emisji netto, w tym o roli sektora w pomaganiu w zwiększaniu skali alternatyw dla tradycyjnych paliw żeglugowych.
W zeszłym roku statek wycieczkowy MSC Euribia odbył pierwszy w branży rejs o zerowej emisji gazów cieplarnianych netto. Na symboliczną podróż zakupiono aż 400 ton bio-skroplonego gazu ziemnego.
Damon odwiedza także laboratorium prowadzone przez firmę technologiczną Ecospray i Uniwersytet w Genui, gdzie naukowcy pracują nad industrializacją ogniw paliwowych, które mogłyby wychwytywać do 90% emisji dwutlenku węgla emitowanej przez statki wycieczkowe.
Słyszymy, że Marie-Caroline Laurent, dyrektor generalna na Europę Międzynarodowego Stowarzyszenia Linii Rejsowych (CLIA), podkreśla znaczenie instalacji energii elektrycznej na lądzie, do której statki wycieczkowe mogą się podłączyć. Umożliwia statkom ograniczenie pracy silników i emisji w porcie.
Wpadając do Brukseli, przyglądamy się wysiłkom UE na rzecz ograniczenia emisji w sektorze morskim. Należą do nich system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) – system ustalający cenę za emisję dwutlenku węgla – oraz inicjatywa morska FuelEU, której celem jest stopniowe zmniejszanie zależności od paliw tradycyjnych począwszy od 2025 r.