Nie wiadomo jeszcze, ile lotów faktycznie będzie objętych ograniczeniami.
W ramach planu redukcji emisji dwutlenku węgla Hiszpania zakazuje niektórych lotów krajowych na krótkich dystansach.
Loty z alternatywą kolejową, które trwają krócej niż dwie i pół godziny, nie będą już dozwolone „z wyjątkiem połączeń z lotniskami przesiadkowymi, które łączą się z trasami międzynarodowymi”.
Ograniczenie jest częścią porozumienia zawartego w Kongresie przez hiszpański rząd koalicyjny. Kraj rozważa wprowadzenie zakazu od 2021 r. w ramach planu działań klimatycznych do roku 2050.
Stało się tak po tym, jak w maju 2023 r. rząd francuski oficjalnie zakazał lotów krajowych w przypadku podróży, które można odbyć pociągiem w mniej niż dwie i pół godziny.
Tekst uzgodniony przez obie partie polityczne – PSOE i Sumar – ma także na celu analizę potencjalnego wpływu ograniczenia użytkowania prywatnych odrzutowców oraz dyrektywy Unii Europejskiej w sprawie opodatkowania produktów energetycznych, w tym nafty wykorzystywanej jako paliwo lotnicze.
Jaki wpływ będzie miał zakaz lotów na krótkich dystansach?
Początkowo projekt propozycji przywódczyni Sumaru Yolandy Díaz przewidywał rezygnację z lotów krótkodystansowych na rzecz transportu kolejowego trwających krócej niż cztery godziny, ale obecnie czas ten został skrócony do dwóch i pół godziny.
Jak wynika z badania opublikowanego w zeszłym roku przez Ecologyas en Acción, pierwotny projekt wniosku pozwoliłby zaoszczędzić do 300 000 ton CO2 i 50 000 lotów rocznie. Koalicja grup ekologicznych stwierdziła, że 11 tras lotniczych można zastąpić podróżami pociągiem krótszymi niż cztery godziny, zmniejszając emisję CO2 w Hiszpanii o prawie 10 procent.
W raporcie uwzględniono głównie loty do i z Madrytu – z których wiele nie zostanie objętych obecnym zakazem, ponieważ jest to lotnisko międzynarodowe.
Podobnie jak w przypadku środków wprowadzonych we Francji, liczba lotów faktycznie dotkniętych tymi środkami może być minimalna.
Zakaz lotów na krótkich dystansach krytykowany jako „nieskuteczny”
Partie opozycyjne PP i Vox są przeciwne zakazowi, przy czym ta ostatnia twierdzi, że uczyni to Hiszpanię „mniej konkurencyjną”.
Członek PP Guillermo Mariscal wyjaśnił, że jego zdaniem inicjatywa jest „nieskuteczna”, ponieważ według danych Kolegium Inżynierów Lotniczych (COIAE) doprowadziłaby jedynie do zmniejszenia emisji o 0,06%.
W zeszłym roku COIAE wydało oświadczenie, w którym wyraziło swój sprzeciw wobec planu ograniczenia lotów poniżej trzech godzin, twierdząc, że będzie to miało prawie zerowy wpływ na emisję gazów cieplarnianych. Stwierdzono, że „w obliczu tak ograniczonych świadczeń szkody, jakie wyrządziłaby branża transportu lotniczego w Hiszpanii, będą znaczne”.
Nie jest jeszcze jasne, kiedy środki zostaną wprowadzone i na które trasy będzie to miało wpływ. Zakaz będzie musiał przejść jeszcze kilka etapów poprawek, zanim zostanie zatwierdzony przez Senat i ostatecznie stanie się prawem.