HSBC zaniedbał odpowiednią ochronę depozytów swoich klientów w latach około 2015–2022, co doprowadziło do nałożenia przez PRA drugiej co do wielkości kary w historii.
HSBC, największy bank w Europie, został we wtorek ukarany ogromną grzywną w wysokości 57 mln funtów (66,73 mln euro) przez Urząd Regulacji Ostrożnościowej (PRA) Banku Anglii, ponieważ bank nie zrobił wystarczająco dużo, aby chronić depozyty swoich klientów.
PRA stwierdziła, że dwie jednostki londyńskiego HSBC Holdings Plc naruszyły zasady.
HSBC Bank plc (HBEU) i HSBC UK Bank plc (HBUK) nie określiły dokładnie, które depozyty objęte są programem rekompensat z tytułu usług finansowych (FSCS). Program ten umożliwia klientom ochronę aż do 85 000 GBP (99 505 EUR) swoich depozytów.
Awarie wystąpiły w przypadku HBEU w latach 2015–2022, a w przypadku HBUK w latach 2018–2021.
Organ stwierdził, że HBEU błędnie sklasyfikował około 99% kwalifikujących się klientów jako niekwalifikujących się do programu. Co więcej, po zidentyfikowaniu problemu bank również nie powiadomił o sprawie niezwłocznie odpowiednich organów regulacyjnych.
To druga co do wielkości kara nałożona kiedykolwiek przez władze, co pokazuje powagę sprawy. Największa, około 87 mln funtów, została wypłacona Credit Suisse w lipcu 2023 r.
Początkowo oczekiwano, że kara będzie jeszcze wyższa i wyniesie około 96,5 miliona funtów. Jednakże dzięki współpracy przedsiębiorstwa w dochodzeniu i chęci rozwiązania problemu kara została obniżona do obecnego poziomu.
HSBC nie przestrzega wytycznych dotyczących bezpieczeństwa i solidności
Według Sama Woodsa, zastępcy gubernatora ds. regulacji ostrożnościowych i dyrektora generalnego PRA, jak donosi Bank of England: „Poważne uchybienia w tej kwestii leżą u podstaw celu, jakim jest bezpieczeństwo i solidność PRA. Istotne jest, aby wszystkie banki w pełni spełniały nasze wymogi dotyczące gotowości na restrukturyzację i uporządkowaną likwidację.
„HBEU nie wywiązał się ze swoich obowiązków w tym zakresie i nie był w stanie w odpowiednim czasie zgłosić nam swoich uchybień. Te uchybienia stały się podstawą dzisiejszych działań, łącznie z nałożeniem znacznej kary”.
Istotne jest, aby banki dokładnie rejestrowały informacje finansowe, szczególnie te dotyczące ochrony depozytów, ponieważ jest to jedna z niewielu przydatnych rejestrów i przewodników dostępnych dla FSCS w przypadku upadłości banku. Pomaga to FSCS zapewnić, że w tej sytuacji klienci otrzymają zapłatę, niezależnie od sytuacji płynnościowej i wypłacalności banku.
Brak własności lub nadzoru nad procesami zasad ochrony deponentów
Inne kwestie HSBC, które również przytoczono w celu uzasadnienia kary, obejmowały brak odpowiedniego dostosowania procesów wynikających z zasad ochrony deponentów. Bank nie zadbał także o to, aby menedżer wyższego szczebla monitorował i nadzorował te procesy oraz zapewniał dokładność wszelkich informacji.
Ponadto bank błędnie potwierdził PRA, że jego systemy spełniają szczególne standardy zasad ochrony depozytów. Przez lata HSBC nie składał także końcowych raportów rocznych wraz z potwierdzeniem zgodności podpisanym przez zarząd.
HSBC podkreślił, że obsługa klientów pozostanie jego priorytetem.