O nas
Kontakt

„Jedyny niezawodny środek transportu”: jak FlixBus stał się ulubieńcem podróżujących z ograniczonym budżetem

Laura Kowalczyk

FlixBus offers a greener way to see Europe.

Podróżni twierdzą, że ten przewoźnik autokarowy pozwala zaoszczędzić pieniądze, jednocześnie znacznie ograniczając emisję gazów cieplarnianych.

Chcesz zmniejszyć swój ślad w podróży? Najlepszym rozwiązaniem będzie zamiana zwykłego, niedrogiego lotu na przygodę lądową.

W Europie rośnie liczba pociągów, a nowe trasy łączą kraje na całym kontynencie. Ponieważ jednak wiele miast dotkniętych jest strajkami i wysokimi cenami, niektórzy podróżni zwracają się do innych form transportu grupowego.

„Podróże zbiorowe są zawsze lepsze dla środowiska niż samolot czy samochód” – mówi TylkoGliwice Travel Andreas Schorling, dyrektor zarządzający FlixBus UK. „Jest to również opłacalne.”

Rozmawialiśmy z Andreasem o tym, jak FlixBus zmienił się z małego niemieckiego start-upu w najszybciej rozwijającą się firmę autokarową w Europie.

Jakie są trasy FlixBusa?

FlixBus powstał w 2011 roku jako konkurent dla przewoźników dalekobieżnych, takich jak Eurolines i Megabus.

Obecnie obsługuje ponad 5000 miejsc docelowych w ponad 40 krajach.

Posiadając największą sieć autobusową w Europie, przecina kontynent, obsługując Austrię, Belgię, Bośnię i Hercegowinę, Bułgarię, Danię, Estonię, Finlandię, Francję, Niemcy, Grecję, Węgry, Włochy, Kosowo, Łotwę, Litwę, Macedonię, Mołdawię, Polskę , Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Czechy, Holandia, Turkiye, Ukraina i – ostatnio – Wielka Brytania.

Nie chodzi tu tylko o duże miasta. Sprawdź interaktywną mapę firmy, aby zobaczyć wszystkie miejsca, które możesz zwiedzić.

FlixBus i jego partnerzy działają także w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Azji.

„W 2023 r. ponad 81 milionów pasażerów podróżowało do ponad 5600 miejsc docelowych autobusami FlixBus, FlixTrain, Greyhound i Kamil Koc” – wszyscy należą do spółki-matki Flix SE, mówi Andreas. „Ubiegły rok był naszym jak dotąd najbardziej udanym rokiem, gdyż przychody przekroczyły 2 miliardy euro”.

Ile kosztuje podróż FlixBusem?

Kluczem do sukcesu FlixBusa jest jego zdolność do oferowania tanich biletów – niektóre podróże kosztują już od 2,99 GBP (3,50 EUR).

„Podróże zbiorowe, podczas których przewozi się wiele osób jednocześnie, są opłacalne” – mówi Andreas. „Oznacza to, że FlixBus może zaoferować naszym pasażerom bilety w naprawdę przystępnych cenach”.

W Wielkiej Brytanii są już najszybciej rozwijającą się siecią autokarów, a Londyn, Manchester, Birmingham, Edynburg i Glasgow to jedne z ich najpopularniejszych kierunków.

W Europie Berlin, Paryż i Bruksela to jedne z najbardziej poszukiwanych miast.

Jak wypada emisja CO2 podczas podróży autokarem w porównaniu z lotem samolotem?

Trudno przeoczyć tętniące życiem, zielone autokary FlixBus. Ale ich przyciągający wzrok odcień to nie tylko chwyt reklamowy.

Flix uczynił zrównoważony rozwój jedną ze swoich podstawowych zasad, a trasy międzynarodowe pomagają pasażerom obniżyć emisję dwutlenku węgla, a także koszty podróży.

„Wszystkie nasze autokary w Wielkiej Brytanii spełniają normę Euro 6, co oznacza najniższą możliwą emisję gazów cieplarnianych” – mówi Andreas.

Emisje generowane przez podróże autokarem wytrzymują próbę w porównaniu z samochodami czy samolotami. „W samym 2022 r. pasażerowie uniknęli emisji ponad 800 000 ton CO2, wybierając usługi Flix zamiast samochodów lub samolotów” – kontynuuje Andreas.

Firma oblicza, że ​​w Europie jej autobusy emitują 26 g ekwiwalentu CO2 na pasażera na kilometr. Według Niemieckiej Agencji Środowiska (UBA) jest to około 16 procent mniej niż podróżowanie tą samą trasą przeciętnym samochodem z silnikiem spalinowym.

Oszczędność emisji dwutlenku węgla jest jeszcze większa, jeśli chodzi o podróżowanie bez lotów. „Podróż FlixBusem zmniejsza emisję CO2 o prawie 90 procent w porównaniu z emisją lotu tą samą trasą” – dodaje Andreas.

Jak wygląda podróż FlixBusem?

Pomimo oszczędności gotówki i emisji CO2, nie można zaprzeczyć, że podróżom autokarowym brakuje blasku podróży pociągiem lub samolotem.

„(Jest) idealny na niedrogie podróże, ale tak naprawdę jest to jedno z tych doświadczeń, w których najlepiej jest po prostu odpocząć i nie myśleć za dużo o podróży – to tylko środek do celu” – mówi jeden z użytkowników Reddita na subreddicie r/solotravel .

Wielu podróżnych zgadza się, że „to najtańszy sposób poruszania się po okolicy” i twierdzi, że na pokładzie znajdują się punkty klimatyzacji i ładowania USB, a czasem także Wi-Fi.

Podczas trwających w Niemczech strajków w transporcie pasażerowie zwracają się do FlixBusa. „Dzięki, @FlixBus. Jesteście jedyną niezawodną formą transportu” – powiedział 12 marca jeden z użytkowników X, kiedy strajkowali pracownicy kolei i lotniska.

Chociaż ochrona przed poważnymi strajkami sprawia, że ​​FlixBus jest bardziej niezawodny, niektórzy pasażerowie twierdzą, że nie polegaliby na tej firmie, gdyby mieli napięty harmonogram. Wiąże się to głównie z natężeniem ruchu drogowego, planowanymi przystankami i różnymi godzinami przerw.

„Jeździłem z nimi 5–6 razy i w 80% przypadków autobus się spóźniał” – mówi jeden z użytkowników Reddita.

„Planuj z wystarczającym buforem (lub jeśli nie masz określonego harmonogramu), a nie będzie żadnych problemów” – radzi inny.

Nie jest to jednak doświadczenie każdego.

„Zabrałem go ze Splitu w Chorwacji do Budapesztu i nigdy nie miałem problemu… było czysto, tanio, terminowo i przestronnie” – mówi jeden z użytkowników Reddita.

„Dwa razy korzystałem z Flixbusa w Niemczech, z Fryburga do Friedrichshafen, a następnie z Friedrichshafen do Monachium. Za każdym razem autobus kursował zgodnie z rozkładem i cieszyłem się względnym komfortem na pokładzie” – mówi inny. „Jest tanio i przyjemnie, a zakładanie i zdejmowanie toreb to absolutny chaos, ale zdecydowanie poleciłbym Flixbus jako niedrogi sposób podróżowania po Europie” – dodają.

Andreas Schorling, dyrektor zarządzający FlixBus UK |  FlixBus uruchomił usługę dalekobieżnego autobusu elektrycznego w Anglii i Walii.
Andreas Schorling, dyrektor zarządzający FlixBus UK | FlixBus uruchomił usługę dalekobieżnego autobusu elektrycznego w Anglii i Walii.

Czy na horyzoncie pojawią się autokary elektryczne?

Dla niektórych europejskich podróżnych podróż autokarem może wkrótce stać się jeszcze bardziej ekologiczna.

„Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością przetestowania pierwszej dalekobieżnej usługi autokarowej w Anglii i Walii oraz możliwością przetestowania wykonalności pojazdów elektrycznych na tym rynku” – Andreas mówi TylkoGliwice Travel.

Uważnie monitorują czas załadunku i ładowania oraz konserwację pojazdów, aby ocenić, czy pilotaż można wdrożyć na szerszym rynku.

„Jesteśmy optymistami i z wielką niecierpliwością będziemy czekać na wyniki badania” – mówi Andreas.

Firma testuje również alternatywne napędy i paliwa, takie jak biopaliwa, wodór i energia elektryczna, aby osiągnąć swój cel, jakim jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w Europie do 2040 roku.

„Nie uważamy, że istnieje „magiczny środek” ani jedna ostateczna technologia, która umożliwiłaby neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla podróże autokarem na duże odległości” – mówi Andreas.

„Zamiast tego spodziewamy się, że odpowiedzią będzie połączenie technologii: w ciągu ostatnich kilku lat testowaliśmy z pilotami w Europie i USA technologie alternatywnych paliw i napędów, od autobusów elektrycznych akumulatorowych po Bio-CNG i Bio-LNG; biodiesel do paneli słonecznych.”

We współpracy z niemieckimi firmami Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems i ZF Friedrichshafen AG Flix planuje także wypuszczenie na rynek autobusu dalekobieżnego napędzanego wodorem.