O nas
Kontakt

Julien De Beaumarchais De Rothschild o historycznej tradycji rodzinnej umieszczania sztuki na winie

Laura Kowalczyk

Inside Château Mouton Rothschild

Od 1945 roku winnica Château Mouton Rothschild co roku zleca artyście zaprojektowanie etykiety dla każdego nowego rocznika. TylkoGliwice Culture rozmawiało z Julienem De Beaumarchais De Rothschild, aby omówić długoletnią tradycję jego rodziny.

Prawie sto lat temu baron Philippe de Rothschild, który odziedziczył Château Mouton Rothschild w 1922 roku, wpadł na pomysł przekształcenia etykiet win prestiżowej posiadłości w miniaturowe dzieła sztuki.

W 1924 roku francuski grafik Jean Carlu został pierwszym artystą, któremu zlecono stworzenie oryginalnej grafiki ilustrującej etykietę vintage.

Koncepcja nabrała pełnego rozgłosu po wojnie w 1945 roku, a każdego kolejnego roku pojawiały się wytwórnie tworzone przez takich artystów jak Pablo Picasso, Andy Warhol, Keith Haring, Salvador Dalì, Francis Bacon i Anish Kapoor. Lista tytanów świata sztuki jest długa.

Sam król Karol III nawet zanurzył swój królewski pędzel w mieszance akwarelowego pejzażu dla wytwórni Mouton z 2004 roku.

Przejdźmy szybko do teraźniejszości, a tradycja wciąż kwitnie. Najnowszy rocznik posiadłości, Château Mouton Rothschild 2021, ozdobiony jest oryginalną grafiką stworzoną przez japońskiego artystę Chiharu Shiotę.

TylkoGliwice Culture rozmawiało z Julienem de Beaumarchais de Rothschild, członkiem rodziny w szóstym pokoleniu i współwłaścicielem Château Mouton Rothschild, aby dowiedzieć się więcej o historycznej inicjatywie „Obrazy na etykiety”, a także o niedawnym wkładzie Shioty.

Julien de Beaumarchais, Chiharu Shiota, Camille Sereys de Rothschild, Philippe Sereys de Rothschild na odsłonięciu etykiety.
Julien de Beaumarchais, Chiharu Shiota, Camille Sereys de Rothschild, Philippe Sereys de Rothschild na odsłonięciu etykiety.

TylkoGliwice Culture: Czy możesz nam opowiedzieć o znaczeniu i historii inicjatywy „Obrazy dla etykiet” w Chateau Mouton Rothschild oraz o jej ewolucji?

Julien de Beaumarchais de Rothschild: Początkowo, gdy w 1924 roku rozpoczęła się historia Château Mouton Rothschild i sztuki, zamiarem nie było skojarzenie wielkiego artysty z wytwórnią, ale raczej uczczenie narodzin rewolucyjnej inicjatywy: pierwszego rocznika, który został w całości butelkowane w posiadłości, pod naciskiem mojego dziadka, barona Philippe’a de Rothschilda.

Aby nadać swojej decyzji przyciągający wzrok wymiar wizualny, zlecił projekt etykiety u plakacisty Jeana Carlu (1900-1996). Rezultatem jest jeden z najbardziej udanych przykładów wpływu kubizmu na sztukę użytkową. Etykieta z uderzająco nowoczesną ilustracją wyprzedziła swoje czasy i spotkała się z dezaprobatą. Jednak baron Philippe nie był osobą, która łatwo porzuciła tę myśl i rok 1945 przyniósł nową szansę, tym razem uczczenia wydarzenia o znaczeniu globalnym: powrotu pokoju. Postanowił uwieńczyć etykietę rocznika literą „V” oznaczającą zwycięstwo, narysowaną przez młodego malarza Philippe’a Julliana. Mój dziadek bardzo szybko zdał sobie sprawę, że żadne wydarzenie nie zjednoczy ludzi tak bardzo, jak koniec wojny światowej, i był na tyle mądry, że przeszedł od celebrowania historii ludzkości do współtworzenia historii sztuki. Tak więc wyjątkowe wydarzenie w 1945 r. zapoczątkowało tradycję i od 1946 r. co roku zapraszany jest inny artysta, aby stworzył oryginalne dzieło sztuki na dany rocznik.

Baron Philippe początkowo wybierał malarzy spośród własnego kręgu przyjaciół, takich jak Jean Hugo, Léonor Fini i Jean Cocteau. Następnie w 1955 roku sam Georges Braque zgodził się zilustrować rocznik. Następnie dołączyli do niego najwięksi artyści naszych czasów, w tym Dalì, César, Miró, Chagall, Picasso, Warhol, Soulages, Bacon, Balthus, Tàpies, Jeff Koons, a ostatnio Peter Doig i Chiharu Shiota. W ciągu ponad 75 roczników stworzyli fascynującą kolekcję, do której co roku dodawane są nowe dzieła.

Winnice - Château Mouton Rothschild
Winnice – Château Mouton Rothschild

Współpraca z różnymi artystami na potrzeby etykiet win jest tradycją już od 1945 roku. Jak podchodzisz do corocznej selekcji artystów i jakimi kryteriami się kierujesz, dokonując tych wyborów?

Artyści, których zamawiamy, są tak samo wybitni w świecie sztuki, jak Mouton Rothschild w świecie wina, co wyjaśnia naszą politykę polegającą na kontaktowaniu się wyłącznie z tymi, którzy są już znani na całym świecie. Ale musimy też lubić ich pracę. Wybór artysty to decyzja rodzinna, podjęta wspólnie z moją siostrą Camille Sereys de Rothschild i moim bratem Philippe Sereys de Rothschild, którzy wraz ze mną są współwłaścicielami Château Mouton Rothschild.

Nasza matka, baronowa Philippine de Rothschild (1933-2014) zwykła udzielać na to pytanie następującej odpowiedzi, która nadal jest aktualna: „Nie mam określonej metody ani planu pięcioletniego: mój wybór opiera się na moim entuzjazmie dla twórczości artysty praca. Zawsze nawiązuję z nimi osobistą relację, która często przeradza się w przyjaźń, ponieważ bardzo kocham sztukę malarza, o który proszę, a dla mnie każda praca jest wyrazem miłości artysty do Mouton i jego magii.”

Gdybyś miał wybierać, która wytwórnia artysty najbardziej Ci się podoba? Czy masz wśród nich swojego faworyta?

Najnowsza wersja jest zawsze moją ulubioną! A tak na serio, każda wytwórnia Château Mouton Rothschild jest ekscytująca, każda ma swoją historię i każda jest wyjątkowa. To sprawia, że ​​nie mogę dokonać wyboru.

Julien de Beaumarchais de Rothschild na zdjęciu z Chiharu Shiotą
Julien de Beaumarchais de Rothschild na zdjęciu z Chiharu Shiotą

Jaką rolę osobiście pełnisz w procesie współpracy z artystami, szczególnie przy tworzeniu szaty graficznej wytwórni? Jak dużą swobodę twórczą mają artyści?

Od śmierci baronowej Philippine w 2014 r. jestem odpowiedzialna za działalność artystyczną i kulturalną Château Mouton Rothschild. Na tym stanowisku jestem w szczególności odpowiedzialny za inicjowanie i utrzymywanie relacji z artystą, który co roku tworzy oryginalne dzieło sztuki ilustrujące etykietę Château Mouton Rothschild.

W tym roku słynny japoński artysta Chiharu Shiota przyjął nasze zaproszenie do zilustrowania etykiety rocznika 2021.

Tworząc wytwórnię Château Mouton Rothschild, artyści nie otrzymują żadnych szczegółowych instrukcji: mają pełną swobodę twórczą. Biorąc to pod uwagę, wielu artystów zdecydowało się oprzeć swoje ilustracje, każdy na swój sposób, na tematach związanych z Mouton, takich jak baran, winorośl czy wino.

Etykieta Château Mouton Rothschild 2021 zaprojektowana przez Chiharu Shiota
Etykieta Château Mouton Rothschild 2021 zaprojektowana przez Chiharu Shiota

Czy możesz podzielić się procesem myślowym stojącym za zleceniem Shioty na ten konkretny rok i jakie cechy jej pracy odpowiadają istocie Chateau Mouton Rothschild?

Nie ma związku pomiędzy wyborem artysty a rocznikiem. Wybieramy artystę, zanim poznamy szczególne cechy „jego” rocznika i zapewnimy mu pełną swobodę twórczą. W rezultacie coroczne spotkanie wina z dziełem sztuki ma w sobie całą atrakcyjność tego, co nieoczekiwane, nawet dla mnie.

Kiedy Chiharu Shiota przybyła do Mouton, głęboko odczuła istotny związek między człowiekiem a naturą, co tak dobrze ukazuje jej rysunek „Wszechświat Mouton”, ukazujący zarówno pokorę, jak i determinację. Pokorę widać w kruchej postaci ludzkiej, która stawia czoła zarówno naturze, tak hojnej, jak i nieprzewidywalnej, oraz wymaganiom wspaniałego terroir. Wydobycie z nich tego, co najlepsze, wymaga ciągłego wysiłku i determinacji, aby pozostać na szczycie przez cały rok, reprezentowanej przez cztery wątki symbolizujące cztery pory roku. Wierzę, że takie są wartości i filozofia potrzebne do wyprodukowania naprawdę wspaniałego wina, takiego jak Mouton Rothschild.

W opisie dzieła Chiharu Shioty wspomniano o postaci ludzkiej zwróconej ku naturze, która wydaje się niewielka w porównaniu z otoczeniem. Jak ten motyw współgra z filozofią i wartościami Chateau Mouton Rothschild i dlaczego pasował do wybranego rocznika?

Sala beczkowa - Château Mouton Rothschild
Sala beczkowa – Château Mouton Rothschild

Great Barrel Hall w Chateau Mouton Rothschild jest wymieniana jako miejsce, w którym wino dojrzewa w nowych beczkach z francuskiego dębu. W jaki sposób fizyczne otoczenie posiadłości wpływa lub inspiruje wybory artystyczne dokonywane na etykietach win?

Jest dla nas bardzo ważne, aby wybrany przez nas artysta przyjechał i spędził trochę czasu w Château Mouton Rothschild, aby poznać ludzi, którzy tam pracują, poczuć atmosferę tego miejsca, lepiej zrozumieć naszą historię, nasze terroir i sposobu, w jaki produkujemy nasze wino. Pobyt w Mouton jest często źródłem inspiracji, które artysta wyraża w swojej pracy dla wytwórni.

Po wizycie w Château Mouton Rothschild Chiharu Shiota powiedziała nam: „Kiedy odwiedziłam Château Mouton Rothschild, bardzo zainspirowała mnie ich relacja z naturą. Zależą od pogody i nie ingerują w matkę naturę. Akceptują warunki, w jakich rosną winogrona. Myślę, że Mouton utrzymuje równowagę między człowiekiem i naturą”.