Kanada w porozumieniu ze Stanami Zjednoczonymi ogłosiła nałożenie 100% ceł na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, w tym produkowane przez Teslę. W odpowiedzi na tę wiadomość akcje Tesli spadły w poniedziałek o 3%.
Rząd Kanady ogłosił 100% podatek na samochody elektryczne produkowane w Chinach oraz 25% podatek na stal i aluminium, dostosowując się do swoich zachodnich sojuszników w celu ochrony krajowych producentów.
Posunięcie to nawiązuje do działań Stanów Zjednoczonych, najbliższego partnera handlowego Kanady, gdzie administracja Bidena wprowadziła w maju 100% cło na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach.
Natomiast Unia Europejska planuje nałożyć znacznie niższe podatki na import z Chin, w szczególności na pojazdy Tesli.
Decyzję podjęto po trzydniowym spotkaniu za zamkniętymi drzwiami, w którym uczestniczyli doradca ds. bezpieczeństwa narodowego USA Jake Sullivan, premier Kanady Justin Trudeau i ministrowie w Halifax w Nowej Szkocji.
Trudeau powiedział: „Podmioty takie jak Chiny postanowiły zapewnić sobie nieuczciwą przewagę na rynku światowym, podważając bezpieczeństwo naszych kluczowych gałęzi przemysłu i wypierając oddanych kanadyjskich pracowników branży motoryzacyjnej i metalowej. »
Podkreślił również, że Ottawa będzie w dalszym ciągu współpracować ze Stanami Zjednoczonymi i ich sojusznikami, aby dopilnować, aby konsumenci na całym świecie nie byli niesprawiedliwie karani za praktyki pozahandlowe stosowane przez takie kraje jak Chiny.
Nowe cła na pojazdy elektryczne, które obejmują podatki od niektórych hybrydowych pojazdów osobowych, ciężarówek, autobusów i samochodów dostawczych, wejdą w życie 1 października, stanowiąc uzupełnienie istniejącego 6,1% podatku nałożonego na import z Chin.
Dodatkowe podatki na stal i aluminium wejdą w życie 15 października. Wicepremier Chrystia Freeland ogłosiła, że Kanada również rozpocznie 30-dniowe konsultacje w celu zbadania ewentualnych ceł na inne sektory, w tym na baterie, produkty solarne, mikrochipy i minerały krytyczne.
100% kanadyjski podatek od pojazdów Tesla wyprodukowanych w Chinach
100% podatek obejmie także produkowane w Chinach Tesle, a akcje największego na świecie producenta pojazdów elektrycznych spadły w poniedziałek o 3%.
Kody identyfikacyjne pojazdów wskazują, że kompaktowy sedan Model 3 i crossover Model Y zostały wysłane z Chin do Kanady, chociaż firma nie podała konkretnych danych liczbowych.
Rząd Kanady stwierdził, że producenci samochodów nie odczują skutków przeniesienia produkcji z Chin do innych krajów.
W rzeczywistości chińscy producenci pojazdów elektrycznych nie zdobyli jeszcze znaczącego udziału w rynku w Kanadzie, a głównymi pojazdami elektrycznymi są produkowane w Chinach Tesle.
Z danych Statistics Canada wynika, że wartość chińskich pojazdów elektrycznych importowanych z Chin do Kanady wzrosła w ubiegłym roku do 2,2 miliarda dolarów kanadyjskich (1,97 miliarda euro) ze 100 milionów dolarów kanadyjskich (90 milionów euro) w 2022 roku. Według danych z Vancouver w Kanadzie największego portu, import z Chin wzrósł o 460% w 2023 r., kiedy Tesla rozpoczęła sprzedaż pojazdów elektrycznych produkowanych w Szanghaju w Kanadzie.
Jednak głównym zmartwieniem kanadyjskiego rządu są inni chińscy producenci pojazdów elektrycznych, tacy jak BYD, który planuje wejść na rynek już w 2025 roku.
Dla kontrastu Komisja Europejska niedawno zaktualizowała swoje nowe podatki nałożone na Chiny, obniżając dodatkową stawkę cła na produkowane w Chinach pojazdy elektryczne Tesla do 9%, w porównaniu z początkowo planowanymi 20,8%.
UE stwierdziła, że Tesla otrzymywała mniejsze dotacje od chińskiego rządu, czerpiąc korzyści głównie z dostaw akumulatorów poniżej wartości rynkowej, korzystnego użytkowania gruntów i obniżek podatku dochodowego dla eksporterów w Chinach.
Chiny nazywają działania Kanady „protekcjonizmem”
W odpowiedzi Ambasada Chin w Kanadzie wydała oświadczenie, w którym oskarżyła Kanadę o niezastosowanie się do zasad Światowej Organizacji Handlu (WTO), określając to posunięcie jako „typowy akt protekcjonizmu i polityki”, który „szkodzi konsumentom, przedsiębiorstwom i wysiłkom na rzecz przejście na zieloną energię i walkę z globalną zmianą klimatu.”
W oświadczeniu stwierdzono również, że szybki rozwój chińskiego przemysłu pojazdów elektrycznych i innych sektorów jest wynikiem innowacji, kompletnego systemu produkcji i łańcucha dostaw oraz konkurencyjnych produktów, a nie polegania na dotacjach w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej.
Ambasada ostrzegła, że „Chiny podejmą wszelkie niezbędne środki w celu ochrony uzasadnionych praw i interesów chińskich firm”.
Według agencji prasowej Xinhua Chiny poruszą kwestię ceł z urzędnikami amerykańskimi podczas spotkania z chińskim ministrem spraw zagranicznych Wang Yi.