W dzisiejszym zglobalizowanym świecie biegła znajomość wielu języków jest wysoko ceniona w takich dziedzinach, jak dyplomacja, bezpieczeństwo narodowe, edukacja, medycyna, biznes i nie tylko – pisze Julia Sylla.
W obliczu zbliżającego się nowego roku szkolnego rozmowa o powodach i motywacjach uczniów do nauki języków wydaje się ważniejsza niż kiedykolwiek.
Niedawno opublikowane badanie trendów językowych pokazuje spadek liczby zapisów na kursy językowe w Wielkiej Brytanii i spadającą liczbę uczniów zdających egzaminy GCSE i A z nowożytnych języków obcych.
Jednak liczba uczniów decydujących się na naukę języka arabskiego stale rośnie, pomimo powolnego rozwoju oferty programów języka arabskiego w szkołach. Dlaczego?
Powinniśmy otwierać drzwi do zrozumienia
W Wielkiej Brytanii, a także w pozostałej części Europy i USA uczniowie są coraz bardziej podekscytowani nauką języka arabskiego, czy to jako języka pierwszego/ojczystego/odziedziczonego, czy też jako współczesnego języka globalnego.
To podekscytowanie wynika z różnych motywacji: nauka języka arabskiego, mandaryńskiego i innych rzadziej nauczanych języków jest atrakcyjna dla uczniów, którzy wiedzą, że języki otwierają drzwi do zrozumienia ludzi i kultur tych, którzy nimi mówią.
Niektórzy uczniowie mogą być zafascynowani literaturą lub strukturami językowymi. Powszechnymi czynnikami są również rozwój osobisty i pewność siebie; nauka języka wymaga poświęcenia i wytrwałości.
Wreszcie, uczniowie mogą uczyć się języka arabskiego, aby odblokować możliwości akademickie lub zawodowe, jakie zapewnia znajomość języka arabskiego.
„Im więcej się uczysz, tym więcej daje to frajdy” – powiedziała kiedyś QFI Imara, studentka języka arabskiego ze stanu Waszyngton w USA, „i myślę, że jest to szczególnie prawdziwe w przypadku języka arabskiego. Łączy cię to z tak piękną kulturą”.
Nie chodzi tylko o tradycyjne głośniki — wręcz przeciwnie
Osoby posługujące się językiem arabskim jako pierwszym językiem w Europie i Wielkiej Brytanii mogą czasami uczyć się go w szkole, tak jak ma to miejsce w przypadku polityki dotyczącej języka ojczystego, np. w Szwecji. Inni uczą się języka arabskiego w ramach weekendowych lub pozaszkolnych zajęć ze względów rodzinnych lub związanych z dziedzictwem.
Formalna nauka języka arabskiego w ramach programów szkolnych pozwala im świętować i zachować związek z dziedzictwem kulturowym.
Formalna edukacja językowa umożliwia im także zdobycie referencji poprzez zdanie krajowych egzaminów szkolnych (poziomy GCSE/A/matura, maturka itp.), zewnętrznych certyfikatów językowych lub kontynuację nauki na poziomie szkolnictwa wyższego. Dzięki tym referencjom i stopniom studenci mogą wykorzystywać swoje umiejętności językowe w środowisku zawodowym.
Jednak uczniowie, którzy nauczyli się arabskiego jako pierwszego języka, nie są jedynymi, których interesuje nauka języka arabskiego.
Tak naprawdę większość uczniów uczących się języka arabskiego w publicznych szkołach średnich w USA wspieranych przez QFI nie ma żadnych powiązań z językiem arabskim.
Spośród uczniów, którzy uzyskali zewnętrzne certyfikaty dwujęzyczności angielsko-arabskiej w szkołach wspieranych przez QFI, jedna trzecia nie ma żadnych powiązań z językiem arabskim. 75% tych uczniów jako pierwszy język wymieniło angielski. Co zatem przyciąga ich do tego języka?
Tam jest zupełnie nowy świat
Nauka nowego alfabetu lub pisma może zachęcić uczniów, którzy kochają kunszt języka.
Czytanie ważnej literatury kanonicznej w języku arabskim jest dla studentów tak samo dostępne, jak czytanie Woltera dla studentów języka francuskiego, Cervantesa dla studentów języka hiszpańskiego i Szekspira dla studentów języka angielskiego. Arabski przyciąga uczniów miłością do literatury w jej oryginalnych formach.
Nauka języka arabskiego stwarza możliwości podróżowania, odkrywania i budowania przyjaźni ze studentami i społecznościami na całym świecie.
Studenci zainteresowani starożytnością i archeologią mogą odwiedzić Egipt lub Jordanię lub wielojęzyczny i wielokulturowy region Maghrebu w Afryce Północnej. Studenci zainteresowani biznesem i handlem mogą znaleźć nowe możliwości w Zatoce Perskiej.
W dzisiejszym zglobalizowanym świecie biegła znajomość wielu języków jest wysoko ceniona w takich dziedzinach, jak dyplomacja, bezpieczeństwo narodowe, edukacja, medycyna, biznes i nie tylko.
Nauka języka arabskiego odblokowuje te i inne dziedziny, zapewniając studentom przewagę konkurencyjną; Znajomość języka arabskiego pokazuje potencjalnym pracodawcom, że studenci cenią różnorodność i globalną perspektywę i nie boją się wyzwań.
„Arabski był dla mnie absolutnie niezbędny i zmienił życie ze względu na doświadczenia, które pomogły mi doprowadzić mnie tu, gdzie jestem” – powiedziała QFI Sage, reporterka radiowa i dziennikarka z Alaski w USA. Sage swoją obecną ścieżkę kariery przypisuje studiom arabskim w szkole i na uniwersytecie.
Mniej powszechnie nauczane języki otwierają wyjątkowe możliwości
Studenci dostrzegają także możliwości przełamywania barier kulturowych i językowych w obrębie własnych społeczności.
Arabski jest żywym językiem w wielu społecznościach w Europie i Wielkiej Brytanii. Nauka języka sygnalizuje otwartość na poznanie czegoś, co może być nieznane i umożliwia poznawanie nowych kultur.
Rodzice chcą, aby ich dzieci również uczyły się języków. Chcą wychować obywateli myślących globalnie, którzy potrafią przystosować się i rozwijać w różnorodnych środowiskach, i rozumieją, że mówienie językami może prowadzić do zaawansowanych programów językowych, stypendiów, prestiżowych uniwersytetów i możliwości kariery.
Co więcej, rodzice chcą, aby ich dzieci doceniały i szanowały różnorodność; nauka języków obcych jest jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu.
Jak w przypadku każdego języka, nauka języka arabskiego oferuje uczniom praktyczne korzyści, poczucie spełnienia i głębsze uznanie dla bogatych i różnorodnych kultur.
Studenci, którzy uczyli się języka arabskiego, podzielili się z nami, że język ten pomógł im poszerzyć horyzonty, zapewnił wyjątkowe możliwości oraz wzbogacił ich życie osobiste i zawodowe.
W całej Europie, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii studenci z entuzjazmem podchodzą do nauki języka arabskiego, zarówno jako języka ojczystego, jak i nowoczesnego języka światowego.
Zamiast konkurować między sobą o przyjęcie na studia, szkoły mogą postrzegać rzadziej nauczane języki jako okazję do wzbudzenia zainteresowania uczniów językami jako ekscytującym, innowacyjnym i nowatorskim przedmiotem.