Nowe skanery 3D mogą oznaczać koniec frustrujących limitów płynów na lotniskach. Oto sposób, w jaki będą mogli bezpiecznie latać.
Mini butelki szamponu od dawna są stałym elementem europejskich świąt. Może się to jednak zmienić, gdy jeszcze w tym roku lotniska zaczną łagodzić środki bezpieczeństwa.
Zaawansowane technologicznie tomografy komputerowe wyeliminują potrzebę stosowania zasady 100 ml płynu w głównych ośrodkach, co umożliwi usprawnienie kontroli bezpieczeństwa i skrócenie czasu oczekiwania w kolejkach.
Ale dlaczego w ogóle wprowadzono zasadę 100 ml i czy jej usunięcie sprawi, że latanie stanie się mniej bezpieczne? Oto wszystko, co podróżni powinni wiedzieć.
Dlaczego na lotniskach obowiązuje zasada dotycząca płynu 100 ml?
Od 2006 roku pasażerowie linii lotniczych na całym świecie mogą przewozić w bagażu podręcznym płyny o pojemności nie większej niż 100 ml.
Zasada ta została wprowadzona po tym, jak brytyjska policja odkryła spisek terrorystyczny mający na celu detonację płynnych materiałów wybuchowych w postaci napojów bezalkoholowych podczas serii lotów transatlantyckich.
Spiskowcy zamierzali zmontować i zdetonować w trakcie lotu urządzenie, w którym nadtlenek wodoru i inne substancje wstrzyknięto do 500 ml butelek po napojach, pozostawiając zamknięte nakrętki. Jeśli zmiesza się do określonej mocy z innymi składnikami, zwykły wybielacz może stać się wybuchowy.
Uważa się, że gdyby spisek się powiódł, byłby znacznie bardziej śmiercionośny niż ataki z 11 września. Miałoby to dotyczyć wielu lotów z Wielkiej Brytanii do co najmniej pięciu lotnisk w USA i dwóch w Kanadzie.
Natychmiast po odkryciu, jako środek zapobiegawczy, całkowicie zakazano wnoszenia bagażu podręcznego do samolotów. Zostało to później złagodzone po przeprowadzeniu testów w celu ustalenia, jaką ilość płynu można bezpiecznie przewozić, i wprowadzono limit pojemnika o pojemności 100 ml.
Eksperci ustalili, że połączenie mniejszych kontenerów w większy w celu stworzenia na pokładzie wysoce szkodliwego ładunku wybuchowego jest nierealne. Ustalili, że albo się to nie powiedzie, albo wybuchnie przedwcześnie, raniąc sprawcę, ale powodując niewielkie lub żadne uszkodzenia samolotu.
Pasażerowie przez kontrolę bezpieczeństwa mogą teraz zabrać ze sobą maksymalnie jeden litr płynów w pojemnikach o pojemności nie większej niż 100 ml każdy. Należy je umieścić w przezroczystej, zamykanej torbie i wyjąć z bagażu podręcznego podczas przechodzenia przez skaner bezpieczeństwa.
Dlaczego kończy się zasada płynu 100 ml?
Po 18 latach w niektórych krajach zasada 100 ml płynu wkrótce zostanie zniesiona dzięki nowym, zaawansowanym skanerom bezpieczeństwa.
Wykorzystując technologię rentgenowską tomografii komputerowej (CT), podobną do tej stosowanej w medycynie, zapewniają wyraźny obraz 3D zawartości toreb pasażerów.
Obrazy można obracać o 360 stopni i powiększać, co pozwala na dokładną analizę porównywalną do „cyfrowego rozpakowywania torby” – wyjaśnia producent urządzenia Smiths Detection. Stanowi to ulepszenie w porównaniu z obecnym obrazowaniem 2D stosowanym na większości lotnisk.
Według brytyjskiego Departamentu Transportu skanery wykorzystują również zaawansowane algorytmy wykrywania zagrożeń, które potrafią wykryć materiały wybuchowe, w tym ciecze, i inne zagrożenia.
Istniejące skanery 2D potrafią rozróżniać materiały organiczne i nieorganiczne, wyświetlając elementy w różnych kolorach, ale tomografy komputerowe idą o krok dalej.
Według producenta sprzętu Sens-Tech za pomocą technologii sztucznej inteligencji potrafią rozróżniać ciecze – takie jak woda, nadtlenek wodoru czy alkohol o wysokiej zawartości – i zapewniać pełniejszy obraz elektroniki.
Jeśli przedmiot wydaje się podejrzany, torba zostanie poddana dalszej kontroli przez funkcjonariuszy bezpieczeństwa, którzy sprawdzą, czy nie zawiera zabronionych przedmiotów.
Czy usunięcie zasady 100 ml płynu sprawi, że latanie będzie mniej bezpieczne?
Usunięcie reguły z płynem 100 ml nie spowoduje, że latanie stanie się mniej bezpieczne. Wręcz przeciwnie, według brytyjskiego Departamentu Transportu nowe skanery poprawią bezpieczeństwo.
Dzieje się tak, ponieważ zapewniają bardziej szczegółowe obrazy tego, co ludzie noszą, co pozwala im łatwiej wykryć potencjalne zagrożenia i zabronione przedmioty.
Usprawni także obsługę lotniska, skracając czas kontroli bezpieczeństwa i zwiększając wygodę podróżowania dla pasażerów.
Dodatkową korzyścią jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych, gdyż pasażerowie rezygnują z używania dziesiątek jednorazowych butelek po kosmetykach na rzecz większych pojemników.
Nowa technologia może również zaoszczędzić pieniądze pasażerów, ponieważ będą mogli wnosić wodę i inne napoje z zewnątrz, zamiast korzystać z drogich sklepów na lotniskach.
Kiedy w Europie zostanie zniesiona zasada 100 ml płynu?
Niektóre europejskie lotniska zniosły już zasadę dotyczącą 100 ml płynu. Nowe skanery są już używane na międzynarodowym lotnisku Teesside w hrabstwie Durham w Wielkiej Brytanii; Schiphol w Amsterdamie; oraz międzynarodowe lotnisko Leonardo da Vinci w Rzymie.
W ostatnich latach skanery testowano na różnych lotniskach w Wielkiej Brytanii, w tym na londyńskim Gatwick i Heathrow. Rząd Wielkiej Brytanii wyznaczył termin wdrożenia nowej technologii bezpieczeństwa na czerwiec 2024 r., chociaż niektóre lotniska twierdzą, że bardziej realistyczny jest początek 2025 r.
Po zainstalowaniu maszyn zasada 100 ml zostanie wycofana w ciągu następnych dwóch lat. Do tego czasu pasażerowie mogą nie odczuć korzyści, jakie daje nowa technologia, oszczędzająca czas. Jednak według Sens-Tech uproszczony system mógłby ostatecznie pomóc portom lotniczym obsłużyć o 30 procent więcej pasażerów na godzinę.
W przyszłości pasażerowie Wielkiej Brytanii będą mogli przewozić w bagażu podręcznym do dwóch litrów płynów, bez ograniczeń dotyczących wielkości pojemnika. Nie będą musieli umieszczać płynów w plastikowej torbie ani oddzielać ich od bagażu podczas przechodzenia przez kontrolę bezpieczeństwa.
Czy lotniska poza Europą mają tomografię komputerową?
Nawet po wprowadzeniu nowych środków pasażerom zaleca się sprawdzenie przepisów obowiązujących w krajach, przez które przejeżdżają tranzytem lub z których wracają, ponieważ w wielu miejscach docelowych nie wdrożono jeszcze tej nowej technologii.
Jeśli na lotnisku, z którego wracasz, skanery 3D nie są zainstalowane, możesz zostać zmuszony do wyrzucenia do bagażu podręcznego płynów powyżej 100 ml.
Tylko kilka europejskich lotnisk planuje instalację skanerów 3D. W innych krajach niektóre amerykańskie lotniska, takie jak Hartsfield-Jackson w Atlancie, Chicago O’Hare i LaGuardia w Nowym Jorku, zaczęły korzystać z nowej technologii.
Międzynarodowe lotnisko Hamad w Doha w Katarze również zwiększyło swoje bezpieczeństwo dzięki nowym skanerom.
W jaki sposób skanery lotniskowe 3D wpływają na urządzenia elektryczne?
Tablety i laptopy należy obecnie wyjąć z bagażu podręcznego przed przejściem przez skanery bezpieczeństwa na większości lotnisk.
Skanery CT wyeliminują taką potrzebę, ponieważ umożliwiają szczegółowe badanie elementów elektrycznych, gdy znajdują się one jeszcze w torbie.
Entuzjaści kamer filmowych zauważyli, że zwiększone promieniowanie emitowane przez nowe skanery może uszkodzić kliszę analogową, prowadząc do zamglenia i degradacji kolorów. Niektórzy użytkownicy Reddita twierdzą, że proszą o ręczne sprawdzenie filmu, choć jest to w gestii personelu lotniska.