O nas
Kontakt

Mniej gwiazd, więcej kontrowersji: premiera na Festiwalu Filmowym w Wenecji

Laura Kowalczyk

Mniej gwiazd, więcej kontrowersji: premiera na Festiwalu Filmowym w Wenecji

Wszystkie najnowsze wydarzenia z ceremonii otwarcia i światowej premiery „Comandante” podczas 80. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji

Festiwal Filmowy w Wenecji oficjalnie rozpoczął swoją 80. edycję światową premierą Comandante Edoarda De Angelisa, włoskiego filmu o II wojnie światowej, w którym występuje słynny Pierfrancesco Favino.

Film zastąpił Challengers, niecierpliwie oczekiwany film Luca Guadagnino, który musiał zostać usunięty ze względu na trwające strajki scenarzystów i aktorów w USA.

Akcja Comandante rozgrywa się w 1940 roku i przedstawia prawdziwą historię komandora Salvatore Todaro (Favino), który uratował życie wrogim marynarzom, którzy przeżyli zatonięcie ich statku handlowego, Kabalo, belgijskiego statku, który otworzył ogień i przyspieszył zaangażowanie Belgii w wojna. Lekceważąc jego rozkazy, Todaro naraził bezpieczeństwo własnej łodzi podwodnej i swoich ludzi, aby okazać miłosierdzie bliźnim.

Dyrektor festiwalu Alberto Barbera określił Comandante jako „potężne wezwanie do przedłożenia wartości etyki i ludzkiej solidarności ponad brutalną logikę protokołu wojskowego”.

Rzeczywiście, film odnajduje ludzkość w najciemniejszych miejscach i ma aktualny oddźwięk w odniesieniu do konieczności empatii w świecie pogrążonym w wojnie i rozważaniach nad przesiedleniem osób dotkniętych konfliktem.

Zdjęcie AP
Reżyser Edoardo De Angelis (z prawej) i Pierfrancesco Favino pozują dla fotografów podczas 80. edycji Festiwalu Filmowego w Wenecji w Wenecji, Włochy, 30 sierpnia 2023 r.

To mocny początek 80. edycji, podczas której pokazany został także nowy film wybitnej włoskiej reżyserki Liliany Cavani „Porządek czasu”. Zarówno Cavani, jak i aktor Tony Leung Chiu-wai otrzymali Złote Lwy za całokształt twórczości.

„Jestem bardzo szczęśliwa i wdzięczna Biennale di Venezia za tę wspaniałą niespodziankę” – powiedziała Liliana Cavani, przyjmując ofertę.

Reżyserka dała się poznać w Wenecji w 1965 roku dzięki Philippe’owi Pétainowi: Processo a Vichy, Lew San Marco dla najlepszego filmu dokumentalnego, a następnie Francesco d’Assisi (Franciszek z Asyżu, 1966), Galileo (1968), I Cannibali (Rok Kanibale, 1970), Il gioco di Ripley (Gra Ripley’a, 2002) i Clarisse (2012).

Tony Leung Chiu-wai zagrał w trzech filmach, które zdobyły Złotego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, A City of Sadness (1989) Hou Hsiao-hsiena, Cyclo (1995) Tran Anh Hunga i Lust, Caution (1995) Tran Anh Hunga 2007) Anga Lee.

Nadchodzące premiery na Festiwalu Filmowym w Wenecji to m.in. nowy film Michaela Manna „Ferrari”, film biograficzny, w którym Adam Driver wciela się w Enzo Ferrari, włoskiego kierowcę wyścigowego, który stał się przedsiębiorcą samochodowym; Biedne rzeczy, najnowszy film Yorgosa Lanthimosa – pierwszy od czasu jego premiery w Wenecji w 2018 roku i wielokrotnie nagradzanego filmu „Faworyta”; oraz Cudowna historia Henry’ego Sugara Wesa Andersona, druga po Fantastycznym Panu Lisie adaptacja Roalda Dahla, opowiadająca o bogatym człowieku, który dowiaduje się o guru, który widzi bez użycia oczu, a następnie postanawia opanować tę umiejętność, aby oszukiwać w hazardzie.

Vianney Le Caer/Inwizja
Przewodniczący jury Damien Chazelle ma na sobie koszulkę z hasłem „Writers Guild on Strike”, gdy pozuje fotografom podczas sesji zdjęciowej dla jury.

W nadchodzących dniach premierę będzie miał także Dogman Luca Bessona. Jest to kontrowersyjny wybór w sekcji Konkursy, ponieważ od 2018 roku wiele kobiet zarzuca Bessonowi niewłaściwe zachowanie seksualne i oskarża go o gwałt. Reżyser zaprzeczył jakimkolwiek zarzutom i nawet jeśli na początku tego roku francuski sąd wycofał zarzuty z powodu niewystarczających dowodów, reputacja reżysera legła w gruzach.

Dołączy do dwóch innych kontrowersyjnych reżyserów w tegorocznym składzie: Romana Polańskiego i Woody’ego Allena, którzy obaj będą mieli premierę swoich filmów, odpowiednio, Pałac i Coup de Chance.

Barbera bronił swojej decyzji o włączeniu do grona reżyserów nowych filmów, twierdząc, że jest „dyrektorem festiwalu, a nie sędzią”.

Na festiwalu będzie miał swoją premierę film Allena Coup de Chance, film w całości po francusku (pierwszy dla reżysera), mimo że reżyser został oskarżony o molestowanie seksualne wobec swojej adoptowanej córki w 1992 r., za co nigdy nie postawiono mu zarzutów i które zaprzeczył.

Poza konkursem zostanie wyświetlony także film Polańskiego Pałac, mimo że reżyser został oskarżony o napaść na tle seksualnym w 1977 roku.

Barbera podkreśliła wcześniej, że zarówno Allen, jak i Besson zostali uniewinnieni ze swoich zarzutów, stwierdzając, że „z formalnego i prawnego punktu widzenia Besson i Allen zostali uniewinnieni, a Besson nigdy nawet nie musiał stanąć przed procesem”. Odnosząc się do Polańskiego, Barbera stwierdziła: „Nie rozumiem, dlaczego nie można rozróżnić obowiązków człowieka od obowiązków artysty”.

Niedawno dodał, że Polański „jest jednym z ostatnich wielkich europejskich reżyserów”.

80. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji odbywa się od 30 sierpnia do 9 września.