O nas
Kontakt

Największa na świecie usługa dostawy dronem sprawia, że ​​zakupy w Norwegii stają się bardziej ekskluzywne

Laura Kowalczyk

The Norwegian start-up Aviant on Tuesday expanded its drone delivery service to 4,000 people living in the Lillehammer suburbs

Norweski start-up Aviant rozszerzył usługę dostawy dronami, które mogą przetrwać srogą zimę w tym narciarskim miasteczku.

Usługi dostaw dla mieszkańców i turystów w bogatym norweskim kurorcie narciarskim Lillehammer stały się teraz o wiele bardziej ekskluzywne.

Norweski start-up Aviant we wtorek rozszerzył usługę dostaw dronami do 4000 osób mieszkających na przedmieściach Lillehammer, uruchamiając dostawy dronami o najdłuższym zasięgu na świecie.

Mieszkańcy przedmieść mogą zamawiać dostawy za pośrednictwem firmowej aplikacji Kyte i mogą zamówić towary o wartości około 1,5 kg, takie jak leki, artykuły spożywcze i posiłki w niezależnych restauracjach. Mogą spodziewać się średniego czasu dostawy wynoszącego 24 minuty.

Drony będą działać w promieniu 17 km, prawie sześciokrotnie większym niż tradycyjne drony, nawet w surowym zimowym klimacie kraju.

Ponieważ konkurencja w zakresie usług dostawczych, takich jak Uber Eats i Deliveroo, zaostrza się w terenie, nadal toczy się żmudna walka z ograniczeniami prawnymi i ograniczeniami przestrzeni powietrznej dla systemów dostaw za pomocą dronów. Ale Aviant ma zgodę organów regulacyjnych na działanie w przestrzeni powietrznej UE w Lillehammer.

Może udźwignąć do 1,5 kg
Może udźwignąć do 1,5 kg

„To znaczący moment dla dostaw autonomicznych dronów w Europie: kiedy korzyści dla konsumentów i środowiska przechodzą z fazy hipotetycznej do realnego zastosowania w świecie rzeczywistym” – powiedział Lars Erik Fagernæs, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Aviant.

Drony, które opracowano podczas pandemii COVID-19 do dostarczania środków medycznych, mogą obsługiwać i dostarczać ładunki przy silnym wietrze o prędkości do 12 metrów na sekundę i temperaturach, które zwykle spadają poniżej -15°C.

Kolejną ciekawostką dotyczącą przyszłości usług dostawczych jest to, że dron Aviant emituje o 95 procent mniej dwutlenku węgla niż samochód elektryczny.

Dron radzi sobie także z temperaturami poniżej zera
Dron radzi sobie także z temperaturami poniżej zera

Fagernæs powiedział, że drony dostawcze „nie są już uważane za chwyt ograniczony odległością i klimatem, ale za środek wspierania przedsiębiorstw i ludzi przy jednoczesnym obniżeniu emisji”. Planujemy rychłe wdrożenie poza Norwegią”.

Ale Aviant ma konkurencję. Irlandzki start-up zajmujący się dronami Manna planuje ekspansję na inne kraje europejskie, a firma Wing, należąca do Alphabet, zajmująca się dostarczaniem dronów, działa w Irlandii i Finlandii.