O nas
Kontakt

„Oferta nokautowa”: Akcje brytyjskiego producenta czekolady Hotel Chocolat podskoczyły o 160% po przejęciu Marsa

Laura Kowalczyk

„Oferta nokautowa”: Akcje brytyjskiego producenta czekolady Hotel Chocolat podskoczyły o 160% po przejęciu Marsa

Firma Mars Inc z siedzibą w USA nabyła za 534 miliony funtów brytyjskiego producenta czekolady Hotel Chocolat, ale nadal będzie prowadzić działalność w Wielkiej Brytanii.

Hotel Chocolat stanie się częścią rodzinnego biznesu Mars, gdy brytyjski specjalista od czekolady poddaje się amerykańskiemu gigantowi spożywczemu, aby pomóc mu w ekspansji międzynarodowej, przynosząc swoim założycielom porządny zysk.

Akcje hotelu Chocolat wzrosły we wczesnych notowaniach po tym, jak obie spółki ogłosiły w czwartek przejęcie za 534 mln funtów (611 mln euro). Ich kurs wynosił 364 pensy, co oznacza wzrost o 162% w stosunku do ceny z dnia poprzedniego wynoszącej 140 pensów i zbliżanie się do ceny oferowanej w gotówce wynoszącej 375 pensów za akcję, zalecanej przez zarząd brytyjskiej spółki.

Oferta stanowiła znaczną premię wynoszącą 170% w stosunku do środowej ceny zamknięcia Hotel Chocolat.

„Uważamy, że jest to oferta nokautująca” – stwierdzili analitycy Peel Hunt, dodając, że nie spodziewali się żadnych kontrofert.

Dyrektor generalny hotelu Chocolat Angus Thirlwell i współzałożyciel Peter Harris, którzy według danych LSEG posiadają 27% udziałów w spółce, oświadczyli, że przyjmą ofertę, co oznacza, że ​​każdy z nich będzie miał zysk w wysokości około 144 milionów funtów.

Co Hôtel Chocolat wnosi do portfolio Marsa?

Założony 20 lat temu hotel Chocolat miał na celu uczynienie czekolady ekscytującą i udało mu się wprowadzić etyczny i niedrogi luksus na główne ulice Wielkiej Brytanii, posiadając ponad 130 sklepów.

Ale nie wszystko było proste. Oferta 375 pensów odpowiada notowaniu akcji w kwietniu 2022 r. i jest znacznie niższa od najwyższych poziomów 540 pensów odnotowanych pod koniec 2021 r., po czym została wstrząśnięta nieudanymi próbami ekspansji i kryzysem kosztów dostaw, co zaszkodziło sprzedaży w Wielkiej Brytanii.

Jak dotąd sprowadzenie do Hotelu Chocolat kruchego ciasta miliardera i trufli z szampańską czekoladą okazało się trudne, a Thirlwell powiedział, że jako mały niezależny gracz jako mały gracz posunął firmę tak daleko, jak tylko mógł.

Planuje pozostać na czele firmy przez następne pięć lat, pod przewodnictwem swojej rodzinnej firmy Mars, w której znajdują się sklepy M&M’s, Snickers i Skittles.

Choć powiedział, że marka Hotel Chocolat czyni postępy w Japonii i Stanach Zjednoczonych, pomimo wcześniejszych niepowodzeń, firma wkrótce będzie musiała rozpocząć produkcję i zbudować infrastrukturę na tych rynkach, co będzie wymagało kapitału i zasobów.

„Partnerstwo z Marsem otwiera możliwość, że te rzeczy będą znacznie łatwiejsze i szybsze” – powiedział w wywiadzie dla Reuters.

Zapytany, jak Hotel Chocolat ze swoim luksusowym hotelem na plantacji kakao w St. Lucia, książkami z przepisami na czekoladę i wynalazkami pozwalającymi na rezygnację z cukru na rzecz kakao, poradzi sobie pod wielonarodowym Marsem, Thirlwell powiedział, że jest pewien, że pasuje kulturowo, powołując się na zaangażowanie w zrównoważony rozwój i jakość.

„Tu chodzi w całości o wzrost. Nie chodzi o cięcie kosztów ani nic w tym rodzaju” – powiedział, dodając, że spodziewa się utrzymania 3000 pracowników Hôtel Chocolat.

Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana do końca stycznia.