O nas
Kontakt

Oto dlaczego tureckie firmy są bardziej optymistyczne, jeśli chodzi o inflację

Laura Kowalczyk

A seller talks to a customer in a street market in Istanbul, Turkey, on Sept. 6, 2023.

Po miesiącach zawrotnej inflacji, styczniowy raport o nastrojach przedsiębiorców w Turcji sugeruje powolną poprawę sytuacji.

W czwartek rano opublikowano dane dotyczące zaufania przedsiębiorców w Turcji za styczeń 2024 r., które w tym miesiącu wyniosły 100,9, czyli powyżej najniższego od roku poziomu 99,1 odnotowanego w grudniu. Było to głównie skutkiem wzrostu zapasów wyrobów gotowych z 95,2 w poprzednim miesiącu do 95,3 w styczniu. Wzrosła także liczba zamówień ogółem z 83,8 do 85,1.

Należy zauważyć, że wynik powyżej 100 oznacza optymistyczne spojrzenie na działalność gospodarczą, natomiast wynik poniżej 100 oznacza pesymistyczne nastawienie.

Dodatkowo poprawia się także prognoza produkcji na kolejne trzy miesiące, która wyniosła 108,6, w porównaniu z grudniową 102,5. Oczekiwania inflacyjne na przyszły rok obniżyły się do 55 z 58,8.

Oczekiwania dotyczące całkowitego zatrudnienia na najbliższe trzy miesiące pozostają jednak ponure i spadają z 108,8 do 107,2. Wskaźnik ogólnej koniunktury również spadł do 90,4 z 93,5 w grudniu.

Czy inflacja w Turcji może wkrótce spaść?

W ostatnich miesiącach Turcja stanęła w obliczu dwucyfrowej wysokiej inflacji, głównie z powodu długotrwałej, niekonwencjonalnej polityki pieniężnej obecnego premiera Recepa Tayyipa Erdogana. Premier uważał, że w przeciwieństwie do większości innych liderów banków centralnych na świecie utrzymanie stóp procentowych na niskim poziomie pomoże kontrolować inflację.

Kiedy jednak stało się jasne, że inflacja wykazuje szybki wzrost, Erdogan szybko zmienił kurs w tej polityce, do czego przyczyniło się także mianowanie obecnego prezesa banku centralnego Hafize Gaye Erkana.

Jak zauważył turecki ekonomista Mustafa Sonmez w Foreign Policy: „Dochody wielu gospodarstw domowych są niewystarczające w obliczu inflacji – zubożenie jest obecnie jednym z naszych największych problemów. Obserwujemy niezwykły wzrost inflacji, co powoduje, że ludzie są zaniepokojeni i rozczarowani”.

Jednakże w obliczu gwałtownego wzrostu stóp procentowych w celu zrównoważenia miesięcy łagodzenia polityki pieniężnej, oczekiwania inflacyjne Turcji w końcu ujrzały pozytywną stronę. Choć w grudniu było ono nadal niezwykle wysokie i wyniosło 64,8 proc., było nieco poniżej szacunków analityków na poziomie 65,1 proc.

Francuski sektor produkcyjny nadal słaby

Ujawniono także raport na temat zaufania przedsiębiorców we Francji za styczeń, który podobnie jak w grudniu utrzymał się na stabilnym poziomie 99. Liczba ta jest jednak niższa od konsensusu rynkowego wynoszącego 100, a francuski sektor produkcyjny nadal znajduje się w trudnej sytuacji.

Było to spowodowane głównie spowolnieniem wzrostu gospodarczego oraz zmniejszonym popytem krajowym i zagranicznym, co przełożyło się na niższą sprzedaż, a także przesunięcie w czasie kilku zamówień. Wydaje się, że te warunki najbardziej dotykają dóbr kapitałowych i pośrednich, ale dobra konsumpcyjne nadal wydają się odporne.

Wraz ze spadkiem popytu i sprzedaży kilku producentów również zmniejsza moce produkcyjne i zwalnia coraz większą liczbę pracowników, wywierając presję na wzrost poziomu bezrobocia. Producenci również byli w ostatnich miesiącach bardziej pesymistyczni, biorąc pod uwagę zawirowania geopolityczne, przed którymi stoi obecnie świat.

Dzieje się tak zwłaszcza ze względu na trwające konflikty na Morzu Czerwonym, które są ściśle monitorowane przez producentów na całym świecie, ze względu na ich wpływ na środki produkcji czy ceny transportu. Brak nowych zamówień i aktywność eksportowa wywarły ostatnio podobną presję na francuski sektor usług.