Paryż oficjalnie stał się pierwszym europejskim miastem, które wprowadziło zakaz wypożyczania hulajnóg elektrycznych. Jednak przepisy kontrolujące ich użycie wciąż ewoluują gdzie indziej.
Licytując au revoir to, co stało się widokiem powodującym podziały na naszych ulicach, Paryż oficjalnie zakazał wypożyczania hulajnóg elektrycznych (lub hulajnóg elektrycznych) od 1 września, stając się pierwszym europejskim miastem, które to zrobiło pięć lat po tym, jak było jednym z pierwszych, które je przyjęło.
Rosnąca liczba rannych i trzy ofiary śmiertelne spowodowały kwietniowe głosowanie publiczne, w którym 90 procent uprawnionych (tylko 8 procent uprawnionych) głosowało za zakazem.
Stolica Francji nie jest sama. Od 1 czerwca w wielu pociągach i na peronach w sąsiedniej Wielkiej Brytanii obowiązuje zakaz używania hulajnóg elektrycznych. Sześć przedsiębiorstw kolejowych ogłosiło to posunięcie, powołując się na obawy dotyczące bezpieczeństwa.
Ale w których krajach w Europie obowiązują najsurowsze przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych? Czy w ostatnich latach wzrosła liczba wypadków na hulajnogach elektrycznych? A co z liczbą zgonów spowodowanych awariami e-skuterów?
Śmierć w wypadkach na hulajnogach elektrycznych
Ponieważ w większości krajów zbiory danych z raportów policyjnych na temat wypadków nie identyfikują ofiar wypadków na hulajnogach elektrycznych w osobnej kategorii, porównywalne zbiory danych na temat zgonów i wypadków nie są dostępne w całej Europie.
Jednak dane dostępne z niektórych krajów wskazują, że liczba zgonów i obrażeń rośnie, głównie ze względu na coraz większą popularność hulajnóg elektrycznych.
Brytyjski Departament Transportu ostrzega, że użytkownicy hulajnóg elektrycznych stanowią jedną z bezbronnych grup użytkowników transportu. Nie są one chronione przez nadwozie pojazdu w taki sam sposób, jak użytkownicy samochodów, a ponadto kierowcom zwykle trudniej je dostrzec na drodze.
Oznacza to, że użytkownicy hulajnóg elektrycznych są szczególnie podatni na kontuzje.
W Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku doszło do 1349 kolizji z udziałem hulajnóg elektrycznych w porównaniu z 978 w roku poprzednim kończącym się w czerwcu 2021 r. W tym samym okresie w kolizjach z hulajnogami elektrycznymi zginęło 12 osób (w tym 11 rowerzystów).
W kolizjach z udziałem hulajnóg elektrycznych zginęło również 1425 osób w porównaniu z 1029 w roku poprzednim.
W 2021 r. we Francji w wypadkach na hulajnogach elektrycznych zginęły 24 osoby, w tym jedna śmierć w Paryżu. W Niemczech w 2020 r. zginęło pięciu użytkowników hulajnóg elektrycznych.
Zagrożenia: hulajnogi elektryczne kontra rowery
Według oceny ryzyka OECD nie ma różnicy w ryzyku śmierci między hulajnogami elektrycznymi a rowerami. Szanse trafienia na oddział ratunkowy są takie same w przypadku osób jeżdżących na hulajnogach elektrycznych i rowerzystów.
Raport OECD pokazuje, że ryzyko śmierci rowerzysty w czasie jednej podróży na motocyklu lub motorowerze jest pięciokrotnie wyższe niż w przypadku hulajnogi elektrycznej.
Ponad 80 procent zgonów zarówno rowerzystów, jak i osób jeżdżących na hulajnogach elektrycznych jest wynikiem wypadków z cięższymi pojazdami.
Drogi publiczne, chodniki i ścieżki rowerowe: Gdzie można jeździć na hulajnodze elektrycznej?
Najbardziej kontrowersyjną kwestią jest to, gdzie ludzie mogą jeździć na hulajnogach elektrycznych. Czy można je stosować na chodnikach lub ścieżkach rowerowych? Hulajnogi elektryczne są dozwolone w przestrzeni publicznej w prawie wszystkich krajach wymienionych w poniższej tabeli. Grecja i Holandia stanowią wyjątki.
Paryżanie przeważającą większością głosów głosowali za zakazem poruszania się hulajnogami elektrycznymi na ulicach stolicy Francji, a za zakazem głosowało prawie 90 procent osób.
Zezwolenia na poruszanie się hulajnogami elektrycznymi po ścieżkach rowerowych są zróżnicowane. Rowerzyści mogą korzystać ze ścieżek rowerowych w wielu krajach, z wyjątkiem Grecji, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii.
Przepisy dotyczące ich stosowania na chodnikach są bardziej rygorystyczne. W 15 z 21 krajów hulajnogi elektryczne nie są dozwolone na chodnikach. Jest to dozwolone tylko w Belgii, Bułgarii, Estonii, Finlandii, Słowacji i Szwecji.
W tabeli kolor zielony oznacza, że polityka jest stosowana w danym kraju, kolor czerwony oznacza, że nie. Kolor pomarańczowy oznacza, że nie ma dostępnych informacji lub polityka nie jest jasno określona.
Przeważnie istnieją ograniczenia prędkości
Najczęściej spotykane są ograniczenia prędkości do 20–25 km/h. Spośród 21 krajów ograniczenia prędkości nie obowiązują jedynie w Bułgarii, Estonii i na Węgrzech.
W połowie tych krajów obowiązują również ograniczenia wiekowe w przypadku korzystania z hulajnóg elektrycznych. Minimalny wiek wynosi od 12 lat w Austrii i Francji do 18 lat we Włoszech.
Ubezpieczenie jest wymagane tylko w Danii, Francji i Wielkiej Brytanii
Osoby jeżdżące na hulajnogach elektrycznych są zobowiązane do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności prawnej wyłącznie w Danii, Francji i Wielkiej Brytanii. Pasażerowie nie muszą posiadać ubezpieczenia w żadnym innym kraju wymienionym na tej liście.
Większość krajów nie nakłada żadnych specjalnych przepisów dotyczących praw jazdy.
W większości krajów europejskich kaski nie są obowiązkowe
Noszenie kasku jest obowiązkowe dla nieletnich w Austrii, Czechach, Francji, Szwecji i Wielkiej Brytanii. W 16 innych krajach użytkownicy hulajnóg elektrycznych w każdym wieku mogą jeździć bez kasku.
Tylko 4 procent wszystkich użytkowników hulajnóg elektrycznych miało na sobie kask w momencie wypadku. Jak wynika z raportu Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ERSO), wyjaśnia to wysoki odsetek urazów głowy wśród ofiar wypadków na hulajnogach elektrycznych.
Wkrótce kolejne kraje mogą dołączyć do Austrii, Czech, Francji, Szwecji i Wielkiej Brytanii w zakresie wprowadzenia obowiązku noszenia kasków.
Bliższe spojrzenie na Wielką Brytanię: rząd przeprowadza testy wypożyczalni e-hulajnóg
W miarę jak w ostatnich latach hulajnogi elektryczne cieszą się coraz większą popularnością, przepisy ewoluują i zmieniają się.
W Wielkiej Brytanii w wybranych obszarach trwają testy wypożyczanych e-hulajnóg. Ustalone dotychczas zasady są dość szczegółowe. Zgodnie z wytycznymi rządu dla osób biorących udział w próbach z wypożyczonymi e-hulajnogami:
- Jeźdźcy muszą posiadać prawo jazdy.
- Maksymalna prędkość hulajnogi elektrycznej wynosi 25 km/h (15,5 mil na godzinę).
- Hulajnogi elektryczne muszą posiadać ubezpieczenie komunikacyjne, ale uczestnicy okresu próbnego nie muszą się o to ubiegać, ponieważ ubezpieczenie zapewnia operator wynajmu hulajnogi elektrycznej.
- Kaski są zalecane, ale nie są wymogiem prawnym.
- Rowerzyści mogą korzystać z próbnych hulajnóg elektrycznych na drogach (z wyjątkiem autostrad) i ścieżkach rowerowych. Hulajnogi elektryczne nie mogą poruszać się po chodnikach.
- Z hulajnogi elektrycznej powinna korzystać jednocześnie jedna osoba.