O nas
Kontakt

Polityka UE. Influencerom grozi kara za wprowadzające w błąd porady inwestycyjne – twierdzi unijny organ nadzorczy

Laura Kowalczyk

Financial promotions on social media could lead to fines, EU authorities have warned

ESMA stwierdziła, że ​​promocje w mediach społecznościowych mogą naruszać unijne przepisy dotyczące nadużyć na rynku finansowym.

Influencerzy promujący produkty finansowe w mediach społecznościowych zostali dzisiaj (6 lutego) ostrzeżeni przez unijne organy nadzoru finansowego, że grozi im grzywna lub postępowanie karne w wysokości 1 miliona euro.

Przepisy UE zapobiegające nadużyciom na rynku finansowym wymagają, aby porady inwestycyjne zawierały ostrzeżenia i przestrogi, ale prawodawcy mają trudności z aktualizowaniem swoich przepisów na potrzeby ery cyfrowej.

„Jeśli jesteś wpływowcem finansowym, ekspertem technicznym lub po prostu osobą interesującą się inwestycjami finansowymi, musisz znać zasady” – stwierdzono w oświadczeniu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

Influencerzy finansowi, zwani również finfluencerami, muszą oddzielać fakty od opinii i ujawniać swoje zainteresowanie tym, co sprzedają – nawet jeśli porada ma charakter nietechniczny lub pośredni – dodał w oświadczeniu.

Nieprzestrzeganie tych zasad lub handel informacjami poufnymi może skutkować karami finansowymi do 5 milionów euro lub sankcjami karnymi, twierdzi ESMA.

Unijne przepisy dotyczące nadużyć na rynku mają na celu ochronę inwestorów przed oszustwami, takimi jak programy pompowania i dumpingu, w ramach których promuje się papier wartościowy w celu podniesienia jego ceny, zanim organizatorzy go sprzedają.

Jednak handel oparty na mediach społecznościowych często zaskakiwał rynki finansowe – jak podczas odcinka „Akcje memów” w 2021 r., kiedy dyskusje w serwisie Reddit znacznie zawyżały ceny akcji takich jak GameStop.

W zeszłym roku Francja przyjęła nowe prawo skierowane do wpływowych osób w Internecie, które mogą mieć miliony obserwujących w witrynach takich jak X i Instagram – ograniczające promocję ryzykownych produktów, takich jak tytoń, chirurgia plastyczna i kryptowaluty.

Brytyjski organ nadzorujący rynki, Financial Conduct Authority, podał, że w zeszłym roku współpracował z dużymi firmami technologicznymi w celu blokowania tysięcy nieautoryzowanych promocji finansowych.