O nas
Kontakt

Polityka UE. Meta Second utworzyła internetowe centrum wyborcze UE w celu zwalczania dezinformacji

Laura Kowalczyk

Under the DSA, online platforms need to take action to combat misinformation.

Platforma internetowa doda do swojej sieci organizacje weryfikujące fakty z Bułgarii, Francji i Słowacji przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Amerykański gigant technologiczny Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, utworzy specyficzne dla UE „centrum operacyjne” w celu zwalczania dezinformacji wokół czerwcowych wyborów do Parlamentu Europejskiego, ogłosiła firma kilka tygodni po podobnym posunięciu swojego chińskiego rywala TikToka.

Na mocy nowego unijnego aktu prawnego o usługach cyfrowych (DSA) platformy internetowe, w tym Facebook i TikTok, z których średnio miesięcznie korzysta ponad 45 milionów użytkowników, są zobowiązane do podjęcia działań przeciwko dezinformacji i manipulacji wyborami.

Centrum Meta zgromadzi wewnętrznych ekspertów, którzy będą identyfikować potencjalne zagrożenia i wprowadzać w czasie rzeczywistym określone środki zaradcze w aplikacjach i technologiach, jak oznajmił Marco Pancini, dyrektor ds. UE w firmie.

Oprócz usuwania nielegalnych treści Meta rozszerzy także swoją obecną sieć 26 niezależnych organizacji weryfikujących fakty w 22 językach o trzech nowych partnerów w Bułgarii, Francji i na Słowacji. W oświadczeniu stwierdzono, że partnerom weryfikującym fakty łatwiej będzie znaleźć i ocenić treści związane z wyborami, korzystając z funkcji wykrywania słów kluczowych w celu grupowania powiązanych treści w jednym miejscu.

Meta wprowadzi także funkcje, które użytkownicy będą mogli ujawniać, gdy udostępniają treści generowane przez sztuczną inteligencję, na wypadek, gdyby nie zostało to sklasyfikowane jako dezinformacja.

„Reklamodawcy, którzy wyświetlają reklamy związane z kwestiami społecznymi, wyborami lub polityką za pomocą Meta, muszą również ujawnić, czy wykorzystują fotorealistyczny obraz lub film albo realistycznie brzmiący dźwięk, który został utworzony lub zmieniony cyfrowo, w tym w niektórych przypadkach za pomocą sztucznej inteligencji” stwierdzono w oświadczeniu.

Firma podała, że ​​między lipcem a grudniem 2023 r. usunęła 430 000 reklam w całej UE z powodu braku zastrzeżenia.

TIK Tok

Na początku tego miesiąca (14 lutego) TikTok oznajmił, że utworzy tak zwane centra wyborcze w aplikacji dla każdego z 27 krajów UE, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się dezinformacji w Internecie przed wyborami bloku w czerwcu.

Narzędzie będzie dostępne od przyszłego miesiąca, aby umożliwić ludziom „oddzielenie faktów od fikcji” – podała firma w oświadczeniu.

TikTok, którego właścicielem jest chińska firma ByteDance, uruchomił już podobne systemy na potrzeby wyborów krajowych w Grecji, Holandii, Polsce, Słowacji i Hiszpanii, począwszy od 2021 r.

W zeszłym tygodniu (19 lutego) Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie TikToka na mocy ustawy DSA, aby sprawdzić, czy stosowane przez niego narzędzia weryfikacji wieku zapobiegające dostępowi nieletnich do nieodpowiednich treści są rozsądne, proporcjonalne i skuteczne. Sprawdzi także, czy repozytorium reklam można przeszukiwać i czy jest ono niezawodne, zgodnie z wymogami DSA.