Firmy będą pracować nad możliwymi scenariuszami, takimi jak kampania dezinformacyjna mająca na celu podważenie głosowania w UE.
Komisja Europejska zaprosiła Meta, TikTok, X i inne platformy internetowe do przeprowadzenia testu warunków skrajnych wytycznych wyborczych w przyszłą środę (24 kwietnia). Test, który jest dobrowolny, pomoże przygotować platformy na czerwcowe wybory europejskie, powiedział TylkoGliwice rzecznik Komisji.
Wytyczne dotyczące wyborów zostały opublikowane przez władzę wykonawczą UE w zeszłym miesiącu na mocy unijnego aktu prawnego o usługach cyfrowych (DSA), aby pomóc bardzo dużym platformom internetowym i wyszukiwarkom w ograniczaniu zagrożeń, które mogą mieć wpływ na integralność wyborów i ich usług.
Wszystkie bardzo duże platformy i wyszukiwarki – platformy internetowe z ponad 45 milionami użytkowników w UE, takie jak Amazon, Booking.com i Google Search – są zaproszone na warsztaty w przyszłym tygodniu wraz z krajowymi koordynatorami usług cyfrowych, którzy nadzorują krajowe egzekwowanie przepisów DSA i kilka organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
„Celem tego ćwiczenia jest dalsze poznanie się wszystkich zainteresowanych stron, ich ról i obowiązków, wzajemnych zależności oraz dalsze zachęcanie do nastawienia na współpracę, zgodnie z postanowieniami DSA i Wytycznymi wyborczymi” – powiedział rzecznik Komisji .
Uczestnicy będą pracować nad wieloma scenariuszami, które można zastosować w przypadku incydentów, takich jak kampania dezinformacyjna mająca na celu podważenie wyników wyborów. Ćwiczenie zostanie wykorzystane przez wszystkich uczestników do wyjaśnienia stosowanych przez nich planów, procedur i polityk oraz umożliwi Komisji przetestowanie istniejących środków i procesów współpracy oraz identyfikację luk.
Kilka firm twierdzi, że zaczęło już wprowadzać zabezpieczenia wyborcze przed czerwcowym głosowaniem; Meta i TikTok utworzyły tak zwane centra wyborcze w celu zwalczania dezinformacji.
Ustawa o usługach cyfrowych zaczęła obowiązywać od 17 lutego na wszystkich platformach internetowych, niezależnie od ich wielkości, co oznacza, że tego typu firmy muszą przestrzegać ogólnych obowiązków, takich jak wprowadzenie przyjaznego dla użytkownika systemu powiadamiania i działania, zakazy ukierunkowanych reklam dla dzieci oraz zwiększona przejrzystość sprawozdawczości.
Komisja ogłosiła dzisiaj, że od przyszłego tygodnia najsurowsze postanowienia DSA będą miały zastosowanie także do Pornhub, Stripchat i XVideos, które niedawno zostały wyznaczone jako VLOP.