O nas
Kontakt

Polityka UE. Model ustalania stawek za reklamy IAB Europe wykorzystuje dane osobowe, zgodnie z przepisami sądów UE

Laura Kowalczyk

IAB

Po wyjaśnieniach z Luksemburga belgijski Sąd Apelacyjny wyda teraz orzeczenie w tej sprawie.

Model reklamy internetowej IAB Europe wykorzystuje dane osobowe i dlatego podlega Ogólnemu rozporządzeniu o ochronie danych (RODO), jak wyjaśnił dziś (7 marca) sąd najwyższy UE w Luksemburgu.

Orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) zapadło po tym, jak IAB Europe zaskarżyła decyzję belgijskiego organu ochrony danych z 2022 r., który stwierdził, że jego model licytacji reklam w czasie rzeczywistym jest niezgodny z unijnymi przepisami dotyczącymi prywatności. Następnie belgijski Sąd Apelacyjny zwrócił się do Luksemburga o wyjaśnienia w tej sprawie.

IAB Europe, stowarzyszenie reprezentujące firmy zajmujące się reklamą i marketingiem cyfrowym, stworzyło system, w którym brokerzy i platformy mogą w czasie rzeczywistym licytować powierzchnię reklamową na podstawie profili użytkowników serwisu. Koduje preferencje użytkowników, aby licytant wiedział, na co użytkownik wyraził zgodę, i umieszcza plik cookie na urządzeniu użytkownika.

Belgijski organ odpowiedzialny za ochronę prywatności stwierdził jednak, że IAB Europe nie przekazał użytkownikom dokładnych informacji na temat wykorzystania ich danych i nakazał przedsiębiorstwu ustalenie podstawy prawnej przetwarzania danych, a także rygorystyczne sprawdzenie organizacji korzystających z jego systemu licytacji w czasie rzeczywistym w celu w celu zapewnienia, że ​​spełniają one wymogi RODO. Nakazał także firmie zapłatę grzywny w wysokości 250 000 euro.

ETS stwierdził dziś, że model IAB „zawiera informacje dotyczące możliwego do zidentyfikowania użytkownika i w związku z tym stanowi dane osobowe w rozumieniu RODO”.

„W przypadku gdy informacje zawarte w ciągu przejrzystości i zgody są powiązane z identyfikatorem, takim jak między innymi adres IP urządzenia użytkownika, informacje te mogą umożliwić utworzenie profilu tego użytkownika i jego identyfikację ” – napisano w oświadczeniu.

Wyjaśnienie ETS oznacza, że ​​sprawa zostaje skierowana z powrotem do belgijskiego Sądu Apelacyjnego.

Ciasteczka

Wyrok zapadł w związku z zamiarem Komisji Europejskiej przedstawienia tak zwanego zobowiązania dotyczącego plików cookie na kwietniowym szczycie konsumenckim. To dobrowolne zobowiązanie zapewni użytkownikom otrzymywanie konkretnych informacji o sposobie przetwarzania ich danych, a także o konsekwencjach akceptowania różnych rodzajów plików cookie. Użytkownicy mieliby zatem większą kontrolę nad przetwarzaniem swoich danych.

Kolejna rewizja RODO, która weszła w życie w 2018 r., spodziewana jest w połowie 2024 r. W zeszłym roku Komisja zaproponowała także nowe prawo mające na celu poprawę współpracy transgranicznej między organami ochrony danych. Nowe zasady zapewniające skuteczniejsze egzekwowanie RODO (europa.eu)

Najwyższą jak dotąd karę za nieprzestrzeganie RODO nałożono w Irlandii; w 2023 r. irlandzki organ ochrony danych nakazał Meta zapłatę grzywny w wysokości 1,2 miliarda euro za przesyłanie danych zebranych od użytkowników Facebooka w UE do USA. Meta zaapelowała.