Twierdzenia pojawiają się po tym, jak organizacje zajmujące się ochroną prywatności i organy ochrony danych wyraziły podobne obawy w ostatnich miesiącach.
Europejskie organizacje konsumenckie z ośmiu krajów złożyły dziś (29 lutego) skargi do krajowych organów ochrony danych przeciwko Meta, utrzymując, że amerykański gigant mediów społecznościowych nielegalnie gromadzi dane użytkowników poprzez swój model subskrypcji umożliwiający korzystanie z platformy bez reklam.
Grupy te stanowią część paneuropejskiej sieci konsumenckiej BEUC z Czech, Danii, Grecji, Francji, Norwegii, Słowacji, Słowenii i Hiszpanii i twierdzą, że model subskrypcji Meta nie przestrzega zasad wynikających z ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych (RODO), oraz że technologiczny gigant nie ma ważnej podstawy prawnej uzasadniającej gromadzenie danych użytkowników Facebooka i Instagrama.
Rzecznik Meta powiedział TylkoGliwice, że firma „bardzo poważnie podchodzi do swoich obowiązków regulacyjnych i ma pewność, że nasze podejście jest zgodne z RODO”.
Meta wprowadziła ten model w październiku, twierdząc, że nadchodząca ustawa o rynkach cyfrowych, czyli unijne zasady konkurencji dla platform internetowych, wymaga od firmy zapewnienia konsumentom w bloku alternatywnego sposobu korzystania z Facebooka i Instagrama.
Jeśli dana osoba zdecyduje się na subskrypcję, nie będzie widzieć reklam, a Meta nie będzie przetwarzać jej danych w celu spersonalizowanych reklam. Usługa bez reklam kosztuje 9,99 euro miesięcznie dla użytkowników Internetu i 12,99 euro dla użytkowników aplikacji na iOS lub Androida.
„Wprowadziliśmy tę opcję, zwaną „Subskrypcją bez reklam”, jako nasze rozwiązanie polegające na zgodzie na spełnienie unikalnej kombinacji powiązanych i czasami nakładających się obowiązków regulacyjnych UE z różnymi terminami spełnienia wymagań” – czytamy w poście na blogu.
Zastępca dyrektora generalnego BEUC Ursula Pachl stwierdziła dziś w oświadczeniu, że „modele biznesowe oparte na inwigilacji stwarzają wszelkiego rodzaju problemy w świetle RODO i nadszedł czas, aby organy ochrony danych zaprzestały nieuczciwego przetwarzania danych przez firmę Meta i naruszania przez nią podstawowych praw obywateli”.
Opinia
Twierdzenia grup konsumenckich pojawiają się po tym, jak organizacje zajmujące się ochroną prywatności i organy ochrony danych wyraziły podobne obawy w ostatnich miesiącach.
W styczniu organy ochrony danych w Holandii, Norwegii i Hamburgu zwróciły się do Europejskiej Rady Ochrony Danych – organu, w skład którego wchodzą wszystkie krajowe organy nadzorujące ochronę danych w UE – o opinię na temat modelu reklamy behawioralnej stosowanego przez technologicznego giganta. EROD powinna wydać opinię w ciągu ośmiu tygodni, do końca marca, z możliwością przedłużenia o kolejne sześć tygodni.
Austriacka organizacja zajmująca się ochroną prywatności NOYB ostrzegła, że jeśli model Meta zostanie legitymizowany, firmy ze wszystkich sektorów przemysłu mogą pójść w jej ślady.
W listopadzie BEUC złożyła skargę do organów ochrony konsumentów w związku z tą samą praktyką.