O nas
Kontakt

Polityka UE. Szef Eurelectric twierdzi, że harmonia danych to brakujący związek z przyszłością samochodów elektrycznych – wywiad

Laura Kowalczyk

KEYSTONE / Martial Trezzini

Podczas gdy producenci samochodów zebrali się w tym tygodniu (6–7 marca) w Brukseli na konferencji Autoworld, liderzy branży transportowej i energetycznej zastanawiają się nad kwestiami regulacyjnymi, w tym nad tym, jak przełamać impas w zakresie danych, aby ułatwić pojazdom elektrycznym (EV) przyjęcie się na europejskim rynku masowym.

Reprezentując branżę elektroenergetyczną w Europie, sekretarz generalny Eurelectric Kristian Ruby omówił z TylkoGliwice najnowszy raport grupy na temat przyszłości pojazdów elektrycznych, z którego wynika, że ​​przyszły sukces branży zależy w dużym stopniu od interoperacyjności danych, wymiany informacji między wszystkimi podmiotami w ekosystemie oraz integracja samochodów w ramach inteligentnych sieci. W miarę jak pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej połączone, istnieje ryzyko, że wrażliwe dane – związane z lokalizacją, nawykami jazdy i osobistymi preferencjami – zostaną naruszone lub niewłaściwie wykorzystane. Ruby argumentowała, że ​​niezbędne jest zrównoważenie zapotrzebowania na dane w celu optymalizacji wydajności pojazdów elektrycznych i integracji z siecią z obawami dotyczącymi prywatności. Ruby odpowiedziała na pytania reporterki ds. energii i środowiska Marty Pacheco.

Niewielu kierowców rozumie, w jaki sposób udostępnianie danych może poprawić ich doświadczenia i jakie korzyści oferuje?

W nadchodzących latach będziemy świadkami szybkiej transformacji mobilności. Do 2030 r. spodziewamy się, że na drogach będzie jeździło około 75 milionów samochodów elektrycznych, co oznacza, że ​​musimy przygotować infrastrukturę do ładowania. W tym celu musimy przygotować sieć elektryczną za infrastrukturą ładowania, a wszystko to musi się odbywać w czasie, gdy ludzie będą korzystać z samochodów.

Lepsza wymiana danych na temat osiągów samochodu, poziomu naładowania akumulatora, kierunku, w którym się porusza itd., może pomóc operatorom punktów ładowania w zrozumieniu wzorców jazdy, a operatorom systemów dystrybucji może pomóc w ustaleniu, gdzie muszą to zrobić wzmacniają swoje siatki. W tym samym duchu dane od operatorów punktów ładowania na temat tego, które z ich punktów ładowania są obecnie wykorzystywane, mogą pomóc kierowcom pojazdów elektrycznych w podejmowaniu świadomych decyzji o tym, dokąd chcą jechać i ładować.

Jak myślisz, jak chętnie kierowcy są skłonni zamienić prywatność na wygodę klienta?

W gospodarce cyfrowej ponownie widzimy, że jeśli usługa będzie wystarczająco dobra, ludzie będą skłonni udostępnić część swoich danych osobowych. Zasadniczo chodzi o jakość usług, a także o ich zaufanie w to, że dane są traktowane z ostrożnością i że ich prywatność jest szanowana.

Jaka jest sytuacja w przypadku stacji ładowania dla kierowców planujących podróżować po całej UE? Czy kierowcy mogą liczyć na możliwość ponownego ładowania w obrębie UE?

Dobra wiadomość ze strony infrastruktury jest taka, że ​​szybkie ładowarki pojazdów elektrycznych mają obecnie dziesięć razy większą moc niż pięć lat temu. To znacznie skraca czas ładowania i poprawia ogólne wrażenia z ładowania dla kierowców. Zła wiadomość jest taka, że ​​infrastruktura ładowania jest nadal bardzo nierównomiernie rozmieszczona w państwach członkowskich. Ponadto istnieją wyzwania związane z zamkniętymi systemami subskrypcji. Na wczesnym etapie upowszechniania się e-mobilności naturalnym modelem biznesowym firmy, która zainstalowała dużą infrastrukturę ładowania, było oferowanie ludziom abonamentu na tę konkretną infrastrukturę. Jednak w miarę zbliżania się do elektromobilności jako normy dla wszystkich samochodów osobowych, musimy również opracować lepszy system interoperacyjności. Wyobraź sobie, że jedziesz autostradą swoim samochodem benzynowym i mijasz stacje Shell i BP, ale nie możesz pojechać i zatankować, ponieważ nie masz abonamentu. To nie byłoby dobre doświadczenie klienta. Musimy stworzyć system, w którym pozostanie możliwość zarabiania pieniędzy i prowadzenia dobrego biznesu dzięki posiadaniu infrastruktury ładowania, ale jednocześnie będzie możliwe korzystanie z tej infrastruktury bez konieczności bycia abonentem.

Jakie są największe wyzwania stojące przed sektorem pojazdów elektrycznych w zakresie osiągnięcia pełnej interoperacyjności danych?

Po pierwsze powinniśmy skupić się na wdrażaniu. UE opracowała wiele przepisów i wymogów dotyczących rodzaju udostępnianych danych, na przykład w odniesieniu do akumulatora samochodu. Ważnym pierwszym krokiem byłoby dopilnowanie, aby wszyscy się do tego zastosowali.

Po drugie, istnieje potrzeba opracowania standardów branżowych w wielu konkretnych miejscach. Oznacza to na przykład utworzenie standardowych protokołów komunikacyjnych dla producentów samochodów, sieci roamingowych do ładowania, map ciepła przeciążenia sieci na potrzeby strategicznego planowania infrastruktury, integrację inteligentnych sieci i wspólne platformy do rozbijania silosów danych.

Obowiązujące przepisy UE, takie jak dyrektywa w sprawie energii odnawialnej, europejska dyrektywa w sprawie charakterystyki budynków, rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych i ustawa o danych, wspierają wymianę danych. Jakie dalsze regulacje są potrzebne, aby pomóc w harmonizacji i standaryzacji danych pojazdów elektrycznych?

Myślę, że przedstawiona tutaj lista dyrektyw mówi sama za siebie. Oczywiste jest, że w przepisach określono już wiele wymogów dotyczących udostępniania danych. Myślę, że powinniśmy również jasno powiedzieć, że niekoniecznie chcemy mikrozarządzania we wszystkich aspektach tej kwestii.

Moim zdaniem kolejnym kluczowym krokiem będzie zjednoczenie się podmiotów z branży i jeszcze bliższa współpraca w celu określenia standardów branżowych w niektórych miejscach, w których wymiana danych jest konieczna, ale niekoniecznie uregulowana w przepisach. Byłby to ważny pierwszy krok, który umożliwiłby nam podjęcie działań bez konieczności czekania na zakończenie nowego cyklu legislacyjnego.

Powiedziawszy to, z zadowoleniem przyjmujemy inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą ustawy o danych pokładowych, aby ułatwić wymianę danych w pojazdach, ponieważ pomogłoby to przyspieszyć przyjęcie pojazdów elektrycznych i odblokować lepszą interoperacyjność danych, uzupełniając w ten sposób istniejącą ustawę o danych.

Wiele danych, które będą istotne dla powodzenia elektromobilności, jest dziś porządkowanych na poziomie państw członkowskich lub na poziomie lokalnym. Dane związane z planami budowy sieci i przepływami mocy elektrycznej są wyraźnymi przykładami. Oznacza to, że państwa członkowskie będą również miały do ​​odegrania rolę polegającą na ułatwianiu i ulepszaniu współpracy w zakresie wymiany randek.

Zapisz się tutaj, aby otrzymywać informacje o najnowszych wydarzeniach w polityce UE dzięki naszemu cotygodniowemu biuletynowi „The Policy Briefing”. Twój cotygodniowy wgląd w europejskie stanowienie przepisów, kwestie polityczne, kluczowe wydarzenia i trendy w danych.