O nas
Kontakt

Poznaj kobietę, która kształtuje społeczność garncarzy w Katarze

Laura Kowalczyk

Poznaj kobietę, która kształtuje społeczność garncarzy w Katarze

„Uwielbiam tę niedoskonałą glinę. Jej piękno tkwi w niedoskonałości”.

SCENES rzuca światło na młodzież na całym świecie, która przełamuje bariery i tworzy zmiany. Krótkie filmy oparte na bohaterach będą inspirować i zadziwiać, gdy młodzi twórcy zmian opowiadają swoje niezwykłe historie.

W sercu Doha miłośnik gliny kształtuje kwitnącą społeczność garncarzy. Reema Abu Hassan to twórczy umysł stojący za Clay Encounters, przestrzenią dla doświadczonych i początkujących garncarzy, którzy mogą ćwiczyć sztukę garncarską.

„Początkową motywacją było ożywienie rzemiosła garncarskiego” – wyjaśnia Reema, która spędziła niezliczone godziny na kształtowaniu z gliny filiżanek, misek, talerzy i innych pięknych przedmiotów. „Chciałam zachować to rzemiosło i ponownie wzbudzić zainteresowanie ludzi ceramiką” – wyjaśnia.

Reema kieruje rękami i sercami w swoim studiu projektowania ceramiki w Doha w Katarze
Reema kieruje rękami i sercami w swoim studiu projektowania ceramiki w Doha w Katarze

Reema twierdzi, że założenie kreatywnego biznesu nie jest łatwe. „Musisz działać, kierując się pasją i miłością do tego, co robisz” – mówi.

Pochodząca z rodziny przedsiębiorców Reema uważa swojego dziadka za ciągłe źródło inspiracji i zachęty.

„Nigdy nie myślałam o sobie jako o przedsiębiorcy, dopóki mój dziadek mi nie powiedział: jesteś przedsiębiorcą tak samo jak ja” – ciepło wspomina Reema.

„Piękno w niedoskonałości”

Fascynacja Reemy gliną zaczęła się już podczas studiów na kierunku architektura. „To, co przyciągnęło mnie do gliny, to jakość rękodzieła i związana z nią wrażliwość dotykowa.” „Uwielbiam to, że glina jest niedoskonała, a jej piękno tkwi w niedoskonałości” – Reema powiedziała SCENES.

Zajęcia w Clay Encounters obejmują szereg technik, od rzucania kołem po budowanie ręczne
Zajęcia w Clay Encounters obejmują szereg technik, od rzucania kołem po budowanie ręczne

To, co zaczęło się jako osobiste studio Reemy, szybko stało się centrum projektantów i typów kreatywnych. Clay Encounters ma dwa w pełni wyposażone obiekty i dobrze prosperujący program członkostwa. Centrum ceramiki oferuje zajęcia, podczas których początkujący garncarze mogą nauczyć się wszystkiego, od rzucania kołem po techniki ręcznego budowania.

„Staramy się motywować ludzi, aby mogli rozwinąć podstawowe umiejętności począwszy od świeżego worka gliny aż do wypalonego i gotowego przedmiotu” – mówi Reema.

„Serce studia”

„Przez lata mieliśmy tysiące członków. Obecnie jest ich około stu. Nasi członkowie stanowią serce studia” – wyjaśnia Reema.

Studio jest pełne kreatywności, a członkowie tacy jak 12-letnia Jenna twierdzą, że cieszą się z nieprzewidywalności materiału.

Oliver zachwyca się kruchością gliny i uwielbia czuć ją na palcach
Oliver zachwyca się kruchością gliny i uwielbia czuć ją na palcach

„Moją ulubioną rzeczą w pracy z gliną jest to, że tak naprawdę nie wiesz, jak to się skończy, dopóki nie zobaczysz tego na końcu” – wyjaśnia Jenna.

Jannah jedzie na Clay Encounters ze swoją młodszą siostrą Kenzie. Rodzeństwo często rywalizuje ze sobą, kto wykona najlepsze dzieła. Kenzie mówi: „Najlepsze w wytwarzaniu ceramiki jest to, że mogę być wolny i robić, co chcę”.

Inny młody członek, Oliver, zachwyca się kruchą naturą gliny.

„Możesz tworzyć własne przedmioty i świetnie się nimi bawić. Podoba mi się sposób, w jaki rzeźbisz je, aby zrobić talerze lub miski” – mówi siedmioletni Oliver.

Członkowie Clay Encounters wytwarzają filiżanki, miski i talerze wszelkich kształtów, stylów i rozmiarów
Członkowie Clay Encounters wytwarzają filiżanki, miski i talerze wszelkich kształtów, stylów i rozmiarów

„To wymaga poświęcenia”.

Patricia jest doświadczoną członkinią, która wyjaśniła SCENES, że głównym wyzwaniem w pracy z gliną jest cierpliwość. „Stworzenie czegokolwiek zajmuje dużo czasu. Zdobycie umiejętności zajmuje dużo czasu. Wymaga poświęcenia”.

Personel Clay Encounters to zróżnicowany kulturowo, złożony wyłącznie z kobiet zespół dziesięciu osób reprezentujących pięć narodowości. Serine, instruktorka warsztatów z gliny, twierdzi, że codziennie lubi spotykać się z różnymi członkami studia.

„Naprawdę miło jest widzieć, jak ludzie tu przychodzą i dają z siebie wszystko. Wyrażają mnóstwo radości i szczęścia, a to sprawia, że ​​czuję się spełniona” – mówi Serine.

Członkowie Clay Encounters mówią o studiu jako o szczęśliwym miejscu i sanktuarium kreatywności
Członkowie Clay Encounters mówią o studiu jako o szczęśliwym miejscu i sanktuarium kreatywności

Patricia opisuje społeczność ceramiki w Clay Encounters jako sieć współpracy artystów. „To naprawdę bardzo podnoszące na duchu środowisko. To miejsce, do którego chodzę, aby wyrazić siebie i być częścią społeczności, o której wiem, że będzie mnie wspierać” – mówi Patricia.

’Moje szczęśliwe miejsce’

„Nazywam to moim szczęśliwym miejscem” – mówi członek studia Hayat. „Kiedy tu przyjeżdżasz, czujesz się bardzo mile widziany i możesz robić to, co kochasz”.

Członkowie Clay Encounters bardzo dobrze wyrażają się o Reemie i opisują ją jako życzliwą, cierpliwą i delikatną duszę. Chwalą ją za założenie firmy, w której mogą wyrazić siebie. „Jest serdeczna, taka miła i pokorna. Jest oddana swojemu miejscu pracy” – mówi Hayat.

Studio w Katarze stworzyło zgraną społeczność nowicjuszy i doświadczonych garncarzy
Studio w Katarze stworzyło zgraną społeczność nowicjuszy i doświadczonych garncarzy

„Nauczanie sprawia mi radość”

Poza pracą Reema jest profesorem na Virginia Commonwealth University w Katarze. „Prowadzę zajęcia na studiach magisterskich z zakresu sztuk pięknych i wzornictwa. Nauczanie jest moją pasją i uwielbiam to robić. Nauczanie sprawia mi radość” – mówi.

Clay Encounters to miejsce, gdzie radość i nauka idą w parze. Pasja Reemy do nauczania ceramiki przyczyniła się do powstania zaangażowanej społeczności miłośników ceramiki w Katarze. Założycielka ma nadzieję, że wraz z rozwojem jej pracowni ceramicznej więcej osób zainspiruje się do zajęcia się tym starożytnym rzemiosłem.