O nas
Kontakt

Problem z silnikiem Rolls-Royce’a zmusza Cathay Pacific do uziemienia niektórych samolotów

Laura Kowalczyk

In this March 26, 2019 photo, Cathay Pacific Airways passenger aircrafts are parked at the Hong Kong International Airport.

Branża lotnicza doświadczyła już w tym roku pewnych turbulencji po tym, jak panel drzwi samolotu Boeing 737-Max eksplodował w powietrzu podczas lotu liniami Alaska Airlines na początku stycznia.

Problem z silnikiem Rolls-Royce’a zmusił niedawno Cathay Pacific, flagową linię lotniczą Hongkongu, do odwołania 24 lotów w obie strony i tymczasowego uziemienia floty A350 do czasu przeprowadzenia inspekcji bezpieczeństwa. Problem pojawił się w poniedziałek, kiedy samolot do Zurychu musiał zawrócić z powodu awarii podzespołów silnika.

We wtorek linia lotnicza odwołała osiem lotów z Hongkongu do Singapuru. Odwołano także loty do innych kluczowych kierunków w Azji, takich jak Tajpej, Bangkok, Osaka i Tokio. We wtorek dopuszczono do lotu tylko jeden Boeing 777-300 z Hongkongu do Singapuru.

Wiadomość ta spowodowała, że ​​w poniedziałek Rolls-Royce stracił na wartości rynkowej około 2,7 miliarda funtów (3,21 miliarda euro), a akcje spadły o 6,14%, a we wtorek rano były notowane na poziomie 5,53 euro.

Cathay Pacific ujawnił, że obecnie zapobiegawczo sprawdza 48 samolotów. Dzieje się tak głównie dlatego, że problem jest bezprecedensowy w przypadku A350 na całym świecie. Obecnie silnik XWB-97 firmy Rolls-Royce jest stosowany w samolotach A350-1000, które jako pierwsze odnotowały ten problem.

Jednak linia lotnicza nie ujawniła jeszcze żadnych dalszych szczegółów dotyczących danego elementu silnika. Cathay Pacific jest jednym z największych użytkowników A350 i posiada w swojej flocie 18 samolotów A350-1000.

W aktualizacji na swojej stronie internetowej linia lotnicza podała: „Cathay Pacific informuje, że prace konserwacyjne naszej floty A350 postępują prawidłowo. Nasz zespół inżynierów w ciągu 24 godzin dokładnie sprawdził naszą flotę sprawnych samolotów A350. W sumie zidentyfikowaliśmy 15 samolotów z uszkodzonymi elementami silnika, które wymagają wymiany, a trzy zostały już pomyślnie naprawione.

„Pozostałe urządzenia pozostaną wyłączone z użytku do czasu ich naprawy i dopuszczenia do pracy. Oczekujemy, że wszystkie samoloty, których dotyczy problem, wznowią działalność do soboty (7 września).

„Na dzień dzisiejszy (3 września) nie będzie innych odwołań niż te już ogłoszone. Wszyscy klienci, których to dotyczy, zostali poinformowani i zaoferowano im alternatywne opcje podróży. »

Firma ujawniła również, że kontaktowała się z producentami silników i samolotów, a także z Departamentem Lotnictwa Cywilnego Hongkongu, aby rozwiązać problem.

Rolls-Royce twierdzi, że inne linie lotnicze będą „w pełni informowane” o wszelkich problemach z silnikiem

W oświadczeniu opublikowanym we wtorek na swojej stronie internetowej firma Rolls-Royce stwierdziła na temat problemu z silnikiem Cathay Pacific: „Rolls-Royce odnotowuje oświadczenia linii lotniczej, że rozpoczęła ona inspekcję zapobiegawczą swojej floty; a także, że w zakresie, w jakim elementy wymagają wymiany, części zamienne zostały uzyskane i wymianę można przeprowadzić, gdy silnik znajduje się pod skrzydłem.

„Oprócz zapewniania wsparcia i doradztwa firmie Cathay Pacific, Rolls-Royce będzie także na bieżąco informować inne linie lotnicze obsługujące silniki Trent XWB-97 o wszelkich istotnych wydarzeniach, jeśli takie wystąpią. »

Branża lotnicza doświadczyła już w tym roku pewnych zawirowań po tym, jak panel drzwiowy Boeinga 737-Max linii Alaska Airlines eksplodował w trakcie lotu na początku stycznia. Boeing był wówczas przedmiotem kilku dochodzeń, w tym prowadzonych przez Federalną Administrację Lotniczą (FAA), Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych, Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) oraz Krajową Radę Bezpieczeństwa Transportu (NTSB).

Boeing spotkał się także z powszechną krytyką ze strony wielu linii lotniczych, takich jak między innymi Ryanair, Alaska Airlines i United Airlines, za te problemy i opóźnienia w dostawach.