O nas
Kontakt

Przegląd kultury: Jak trzeci czwartek listopada stał się dniem Beaujolais Nouveau we Francji

Laura Kowalczyk

Przegląd kultury: Jak trzeci czwartek listopada stał się dniem Beaujolais Nouveau we Francji

16 listopada: Szczęśliwego dnia Beaujolais Nouveau!

Nigdy nie jest zła pora, aby usiąść na zewnątrz i popijać wystawną szklankę skomlącego wina, nadziewając ją różnymi serami i wędlinami. Dla miłośników wina we Francji ten czwartek jest wyjątkowym dniem, w którym można rozkoszować się najwspanialszą francuską tradycją.

Trzeci czwartek listopada to dzień Beaujolais Nouveau. Jeśli jest to dla Ciebie nowe określenie, przyjrzyjmy się temu.

Beaujolais Nouveau to wino stanowiące kulminację rocznych zbiorów w regionie Beaujolais.

Wytwarzane z winogron Gamay, Beaujolais Nouveau jest produkowane w krótkim czasie. Owocowe wino czerwone produkowane jest w czasie krótszym niż dwa miesiące od zbioru winogron. Rezultatem jest bardzo kwaśne wino z niską zawartością tanin.

Niektórzy nazywają to owocowym i świeżym.

Inne są dalekie od komplementów.

Niezależnie od tego, co myślisz o tym winie, interesujący jest sposób, w jaki stało się ono tak wyjątkową częścią francuskiego kalendarza.

Praktyka wytwarzania młodego wina pod koniec zbiorów znana jest od setek lat i nie pozostawiła większego śladu. Następnie w 1937 roku Appellation d’origine contrôlée (AOC) – organizacja określająca geograficzne warunki statusu wina – orzekła, że ​​Beaujolais Nouveau można sprzedawać dopiero po 15 grudnia.

Następnie ustalono tę datę na 15 listopada 1951 r., który był jednocześnie trzecim czwartkiem tego miesiąca. Norma wydawania wina w trzeci czwartek została następnie skodyfikowana w 1985 roku.

Nalewa się kieliszek Beaujolais Nouveau
Nalewa się kieliszek Beaujolais Nouveau

Kampania marketingowa przeprowadzona w latach 50. sprawiła, że ​​Beaujolais Nouveau stało się tak cenioną częścią francuskiej kultury. Kampania polegała na sponsorowanym wyścigu, kto pierwszy dostarczy skrzynkę wina do Paryża.

W latach 70. wyścig stał się wydarzeniem o zasięgu ogólnokrajowym, które zyskało międzynarodową sławę przez resztę XX wieku.

Dziś miłośnicy wina z całej Francji będą ścigać się, aby zdobyć cenne butelki. Winnice Beaujolais Nouveau pracują w zawrotnym tempie. Do 16 listopada tego roku około 30 milionów butelek tego napoju zostanie wysłanych na cały świat.

Jeśli prowadzisz kawiarnię we Francji, której udało się zdobyć sprawę, spodziewaj się, że zostanie wypełniona po brzegi klientami popijającymi – wprawdzie dość cierpki – trunek.

Jeśli nie jesteś we Francji, nie martw się. Beaujolais Nouveau jest obecnie eksportowane na cały świat, a Niemcy, Stany Zjednoczone i Japonia składają co roku duże zamówienia.

Sante!