To najważniejsza data w muzycznym kalendarzu Rumunii i jednocześnie jedno z największych wydarzeń muzycznych w Europie Wschodniej.
Co dwa lata, przez prawie cały wrzesień, Bukareszt gości niektóre z najważniejszych orkiestr i solistów świata, aby złożyć hołd George’owi Enescu.
Był prawdopodobnie największym rumuńskim kompozytorem, muzykiem i dyrygentem żyjącym w latach 1881–1955, a trzy lata później odbył się pierwszy festiwal.
W tym roku 26. edycja rozpoczęła się 27 sierpnia w sali Pałacowej z czasów komunizmu, gdzie gościem honorowym był jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów świata, Francuz Gautier Capuçon.
Gra pod kierunkiem rumuńskiego dyrygenta Cristiana Măcelaru, który jest także dyrektorem Francuskiej Orkiestry Narodowej.
Orkiestra Symfoniczna George’a Enescu towarzyszyła soliście w wykonaniu Opus 104 Dvořáka.
TylkoGliwice dogonił gościa honorowego, który jest stałym bywalcem festiwalu.
„Po raz pierwszy grałem tutaj z orkiestrą, rumuńską, i jestem tym bardziej zaszczycony, że w tym roku otwieram tę edycję pod dyrekcją Cristiana Măcelaru” – powiedział.
XIX-wieczne neoklasyczne Ateneum Rumuńskie jest najbardziej prestiżową salą koncertową w Bukareszcie.
Został odrestaurowany po dziesięcioleciach zaniedbań pod rządami dyktatora Nicolae Ceacescu, który został obalony w 1989 roku i stanowi wyraźny kontrast z Salą Pałacową.
„Myślę, że to ważne, aby móc pokazać światu to, co w nas najlepsze. Jednocześnie jest to korzystne dla Rumunii, ponieważ w tym roku zapraszamy blisko 3500 artystów” – Cristian Măcelaru, który jest także dyrektorem artystycznym festiwalu, powiedział.
„To piękne, ponieważ wnosi nowe życie i nową energię także do kultury Rumunii” – dodał.
Odbywają się dziesiątki koncertów.
Londyńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Simona Rattle’a wykonała IX Symfonię Mahlera, a w drugim tygodniu wystawi Turangalîla-Symphonie Messiaena wraz z Voix de la Nature Enescu.
W pierwszym tygodniu prezes festiwalu Zubin Mehta poprowadzi w koncercie z Orkiestrą del Maggio Musicale Fiorentino operę Verdiego Otello, a w drugim tygodniu poprowadzi II Symfonię Mahlera.
Mimo że występy odbywają się na żywo, zdecydowano się dodać elementy cyfrowe do wielu występów, a dyrektor ds. multimediów Otello wyjaśniła, jak do tego podeszła.
„Staramy się obrazem dać muzyce bogate wsparcie, nie zapominając, że muzyka jest głównym bohaterem. I używając oczywiście narzędzi XXI wieku, starając się ich nie nadużywać, ale stworzyć czasem dialog, czasem kontrapunkt – powiedziała Nona Ciobanu.
Festiwal potrwa w Bukareszcie do 24 września.