O nas
Kontakt

Skarb San Gennaro przeprojektowany pod kątem większej dostępności dla niewidomych gości

Laura Kowalczyk

Skarb San Gennaro przeprojektowany pod kątem większej dostępności dla niewidomych gości

Ekspozycja skarbu San Gennaro, który podobno może konkurować z brytyjskimi klejnotami koronnymi, została przeprojektowana tak, aby była bardziej dostępna dla niewidomych gości.

Skarb San Gennaro, obejmujący zbiór około 20 000 bezcennych eksponatów zgromadzonych na przestrzeni wieków w drodze darów, darowizn i ofiar, był ukryty w katedrze w Neapolu przez prawie 500 lat.

Obecnie jest to jedna z najbogatszych kolekcji na świecie i jedna z najbardziej dostępnych dla osób niepełnosprawnych, z przewodnikami objaśniającymi dzieła w alfabecie Braille’a.

Jednym z najcenniejszych egzemplarzy kolekcji jest mitra biskupia. Waży 18 kg i jest ozdobiony prawie czterema tysiącami kamieni szlachetnych. Dzięki reprodukcji 3D odwiedzający mogą dotknąć narożnika, aby w pełni docenić jego piękno.

„Dla nas dostęp do sztuki oznacza autonomię, oznacza wolność, oznacza bycie równym” – powiedział TylkoGliwice Pietro Piscitelli, przewodniczący Związku Osób Niewidomych w Kampanii. „Trójwymiarowy obraz mitry pozwala nam zrozumieć, co to znaczy znać tę mitrę”.

cesarz francuski Napoleon Bonaparte

Naszyjnik San Gennaro to jeden z innych wyjątkowych elementów kolekcji. Powstał w 1679 roku z klejnotów podarowanych przez wiele koronowanych głów Europy, w tym przez cesarza francuskiego Napoleona Bonaparte.

Teraz, obok prawdziwego naszyjnika, na ścianie znajduje się grawer, który pozwala ludziom poczuć jego kształt.

„Chcemy przekazać niewidomej osobie wrażenie, jak bardzo pierścionek odstaje od dużego szmaragdu i innych kamieni szlachetnych” – powiedziała TylkoGliwice Francesca Ummarino, dyrektor Muzeum Skarbów San Gennaro. „A poniżej znajdują się numerowane opisy wszystkich darowizn na rzecz Świętego, w języku standardowym i alfabecie Braille’a.

„Najpierw czuję zarys pyksu, który mówi mi o jego kształcie, czyli kształcie kielicha z pokrywką, w którym trzymane są hostie. Potem czuję całą dekorację – koronkę, którą artysta wykonał z kamieni szlachetnych. ”