Skradziony obraz Van Gogha ponownie wystawiono w Holandii po tym, jak w zeszłym roku zwrócono go w torbie IKEA.
Obraz „Ogród plebani w Neuen wiosną” z 1884 r. autorstwa holenderskiego artysty Vincenta van Gogha został wystawiony po raz pierwszy od kradzieży w 2020 r.
Obraz znajduje się w Depot Boijmans Van Beuningen w Rotterdamie, po czym od 29 marca powróci do swojego domu w Groninger Museum w Groningen w ramach wystawy „150 lat Muzeum Groninger – za kulisami”.
„Ogród plebani w Neuen wiosną” został skradziony z Muzeum Singera Larena, dokąd został wypożyczony z Groningen 30 marca 2020 r. Jest to jeden z pierwszych obrazów artysty o wartości 3–6 mln euro. Zniknięcie arcydzieła spowodowało zakrojone na szeroką skalę poszukiwania sprawców.
Chociaż holenderskiej policji udało się schwytać zarówno złodzieja (nazywanego Nilsem K), jak i mężczyznę, który zamówił obraz (nazywanego Peterem Royem K), miejsce pobytu obrazu pozostało nieznane.
Dopiero Arthur Brand, holenderski śledczy zajmujący się przestępstwami związanymi z dziełami sztuki, znany jako „Indiana Jones świata sztuki”, skontaktował się z osobą mającą dostęp do obrazu, a pojawiła się nadzieja na jego powrót.
Brand zadbał o to, aby tożsamość osoby pozostała anonimowa, a niezidentyfikowany mężczyzna podrzucił obraz do swojego domu w Amsterdamie 11 września 2023 r. Obraz został podrzucony w niebieskiej torbie IKEA, zanim kontakt przepadł w noc.
Po zweryfikowaniu autentyczności obrazu z pomocą Andreasa Blühma, dyrektora Muzeum Groninger, który czekał za rogiem, powrót „Wiosennego ogrodu plebani w Neuen” trafił na pierwsze strony gazet na całym świecie.
Od tego czasu obraz został oceniony przez konserwatora Marjana de Vissera w Depot Boijmans Van Beuningen. De Visser stwierdził, że został uszkodzony w wyniku kradzieży i jest w trakcie renowacji.
W ramach renowacji de Visser odkrył także nowe informacje na temat pierwotnego montażu i tematyki. Van Gogh pierwotnie planował, że obraz będzie przedstawiał zimową scenę, ale później zmienił ją na wiosenną.
De Visser odkrył również, że obraz został pierwotnie namalowany na płótnie i wkrótce przymocowany do drewnianej ramy, w przeciwieństwie do pierwotnie zakładanej metody papieru na panelu.