O nas
Kontakt

Ta europejska linia lotnicza sprawdza pasażerów: czy masz prawo odmówić?

Laura Kowalczyk

Finnair says their voluntary weigh-in policy is improving flight safety.

Finnair twierdzi, że ich polityka dobrowolnego ważenia poprawia bezpieczeństwo lotów.

W poniedziałek jedna z europejskich linii lotniczych zaczęła zapraszać pasażerów na „ważenie się” przed lotem.

Fińskie linie lotnicze Finnair proszą podróżnych na lotnisku w Helsinkach o dobrowolne wejście na wagę przy bramkach odlotów.

Firma ma nadzieję, że miernik pomoże oszacować masę samolotu przed startem.

Chociaż linia lotnicza zaprosiła już 800 pasażerów na dobrowolne zważenie się, niektórzy podróżni wyrazili obawy w związku z „zawstydzaniem ciała” i karami finansowymi na podstawie wagi.

Dlaczego więc linie lotnicze muszą ważyć klientów i czy masz prawo odmówić?

Dlaczego linie lotnicze ważą pasażerów?

Linie Finnair podkreśliły, że ich opcja ważenia ma na celu poprawę bezpieczeństwa lotów i nie będzie wykorzystywana do karania pasażerów – proces jest anonimowy, a nazwiska i numery rezerwacji nie są rejestrowane.

Każdy samolot ma ustaloną maksymalną masę, powyżej której lot nie jest bezpieczny. Linie lotnicze mogą korzystać z oficjalnych danych Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) w celu oszacowania masy samolotu lub przeprowadzać własne standardowe pomiary masy.

Finnair wybrał tę drugą opcję, ponieważ daje dokładniejszy obraz aktualnej masy pasażerów i bagażu podręcznego, jednak organy ds. bezpieczeństwa wymagają, aby badanie było odnawiane co pięć lat.

„Mamy nadzieję, że także tym razem uda nam się zgromadzić dużą grupę wolontariuszy, zarówno podróżujących służbowo, jak i rekreacyjnie, abyśmy mogli uzyskać jak najdokładniejsze informacje potrzebne do ważnych obliczeń salda” – mówi Satu Munnukka, dyrektor ds. procesów naziemnych w Finnair.

„Będziemy potrzebować danych zarówno dla sezonu zimowego, jak i letniego – w sezonie zimowym ludzie zazwyczaj noszą cięższe ubrania, co wpływa na wagę” – dodaje rzeczniczka Finnaira, Päivyt Tallqvist.

Linia lotnicza będzie kontynuować program do maja, po czym prześle swoje dane fińskiej agencji transportu i komunikacji Traficom w celu dostarczenia informacji o wyważeniu samolotu i obliczeniach załadunku od przyszłego roku do 2030 roku.

Finnair ostatni raz dokonywał ważeń w 2017 r. i nie jest to jedyna linia lotnicza, która to robi.

Pod koniec ubiegłego roku koreańskie linie lotnicze ogłosiły, że będą ważyć pasażerów na międzynarodowym lotnisku Gimpo, podczas gdy Air New Zealand zrobił to samo w czerwcu ubiegłego roku dla pasażerów odlatujących z lotniska w Auckland na lotach międzynarodowych.

Czy masz prawo odmówić ważenia się linii lotniczej?

Wprowadzenie ważenia pasażerów samolotów wzbudziło kontrowersje – po publicznej krytyce Korean Air musiał wycofać się ze swojej obowiązkowej polityki.

Jeśli podróżujesz liniami Finnair w ciągu najbliższych kilku miesięcy, nie ma obowiązku wchodzenia na wagę – podkreśla Kate Staniforth, dyrektor ds. marketingu w Travel Republic.

„Pasażerowie latający liniami Finnair powinni mieć świadomość, że te „ważenia” są dobrowolne i nie powinni odczuwać presji, aby wziąć w nich udział” – mówi.

„Jednak pasażerowie decydując się na dokończenie ważenia mają pewność, że informacje pozostają anonimowe i tylko pracownik obsługi klienta pracujący w punkcie pomiarowym może zobaczyć całkowitą wagę”.

Jedyne rejestrowane dane osobowe to całkowita waga klienta i bagażu podręcznego, wiek, płeć i klasa podróży klienta. Nie są zbierane żadne informacje, które pozwoliłyby na identyfikację uczestników.

„Linie lotnicze mają możliwość korzystania ze średnich wag podanych przez władze lotnicze lub gromadzenia własnych danych, tak jak Finnair” – dodaje Staniforth.

„Biorąc pod uwagę kontrowersje, jakie narosły wokół tego tematu, a także oskarżenia linii lotniczych o „zawstydzanie ciała” i reakcje w mediach społecznościowych, inne linie lotnicze mogą wahać się, czy pójść w ich ślady i zdecydować się na wykorzystanie średnich podanych przez władze”.