O nas
Kontakt

Tesla pozywa Szwedzką Agencję Transportu w związku z dostawą tablic rejestracyjnych

Laura Kowalczyk

Tesla pozywa Szwedzką Agencję Transportu w związku z dostawą tablic rejestracyjnych

Strajkujący wstrzymali dostawę tablic rejestracyjnych ze względu na odmowę podpisania układu zbiorowego przez producenta samochodów.

Tesla złożyła pozew przeciwko Szwedzkiej Agencji Transportu, ponieważ strajkujący w skandynawskim kraju przerwali dostawę tablic rejestracyjnych dla nowych pojazdów wyprodukowanych przez producenta samochodów z Teksasu, jak podała w poniedziałek szwedzka gazeta Dagens Industri.

Rzecznik agencji Mikael Andersson powiedział, że skarga została złożona wcześnie rano, „więc jeszcze jej nie widzieliśmy”.

„Musimy najpierw wysłuchać ich rozumowania, zanim będziemy mogli przedstawić dalsze uwagi” – Andersson powiedziała nadawcy publicznemu SVT.

Wiodąca gazeta biznesowa Dagens Industri doniosła, że ​​Tesla – która nie jest zrzeszona w światowych związkach zawodowych – pozywa agencję rządową, ponieważ brak dostępu do tablic rejestracyjnych „stanowi nielegalny atak dyskryminacyjny skierowany przeciwko Tesli.

27 października 130 członków potężnego związku zawodowego metalowców IF Metall demonstrowało w siedmiu warsztatach w całym kraju, w których serwisowane są popularne samochody elektryczne, żądając podpisania przez producenta samochodów układu zbiorowego, który podpisała większość pracowników w Szwecji. Tesla nie ma fabryki produkcyjnej w Szwecji, ale posiada kilka centrów serwisowych.

Prezes Seko, Gabriella Lavecchia, podkreśliła niedawno w swoim oświadczeniu, że nieprzestrzeganie przez Teslę szwedzkich przepisów pracy było próbą uzyskania przewagi konkurencyjnej poprzez oferowanie pracownikom niższych wynagrodzeń i warunków niż określono w układzie zbiorowym.

Szwedzki model rynku pracy opiera się w dużej mierze na sektorowych układach zbiorowych, obejmujących prawie 90% siły roboczej w kraju i gwarantujących płacę minimalną i akceptowalne warunki pracy.

Mimo że należą do związków zawodowych, pracownicy Tesli są wykluczeni z sektorowych układów zbiorowych ze względu na odmowę podpisania takich układów przez firmę. Zatrudniająca 127 000 pracowników na całym świecie Tesla konsekwentnie odrzuca wezwania do utworzenia związków zawodowych.

Emma Hansson, prezes IF Metall Stockholms län, stoi przed centrum serwisowym producenta samochodów elektrycznych Tesla w Segeltorp, na południe od Sztokholmu.
Emma Hansson, prezes IF Metall Stockholms län, stoi przed centrum serwisowym producenta samochodów elektrycznych Tesla w Segeltorp, na południe od Sztokholmu.

Szwedzcy mechanicy przyłączają się do „szalonego” strajku

Od czasu strajku szwedzcy mechanicy przestali serwisować samochody Tesli.

Związek pracowników poczty przyłączył się do fali współczucia dla żądań IF Metall. Dokerzy w czterech największych szwedzkich portach również wstrzymali dostawy pojazdów Tesla, aby wywrzeć większą presję na producenta samochodów, aby spełnił żądania hutników.

W zeszłym tygodniu dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, napisał na X, należącej do niego platformie mediów społecznościowych znanej wcześniej jako Twitter, że „szaleństwem” jest to, że szwedzcy pracownicy poczty odmawiają wydawania tablic rejestracyjnych nowym pojazdom.

IF Metall powiedział wcześniej, że Tesla Szwecja „odmówiła podpisania układu zbiorowego i naruszyła podstawowe zasady szwedzkiego rynku pracy”. Nazwał te porozumienia „kręgosłupem modelu szwedzkiego”.

Związek poprosił także o wyrozumiałość konsumentów, mówiąc: „Robimy to w interesie naszych członków, aby zapewnić im bezpieczne warunki pracy”.

Dagens Industri napisał, że Tesla zwróciła się do sądu rejonowego o dopilnowanie, aby Szwedzka Agencja Transportu przekazała jej tablice rejestracyjne.